RSS Feed van Bouwmaterieel nieuws

Tobroco geeft gas met de elektrische Skidsteer

16-02-2017, 12:00
  • De E-Skid komt deze zomer op de markt. Fabrikant Tobroco legt er deze maanden de laatste hand aan.

  • De nieuwe Giant E-Skid heeft duidelijk andere looks dan zijn benzine- en dieselaangedreven broertjes.

  • De afstandsbediening van de E-Skid.

  • Heftruckfabrikant Jungheinrich tekende voor het elektrische deel van de skid.

  • Thumbnail 1
  • Thumbnail 2
  • Thumbnail 3
  • Thumbnail 4

Ruim twee jaar na de introductie rollen er bij Tobroco wekelijks zes Giant skidsteer loaders van de band. Dat aantal moet omhoog. Om de gunst van de koper te winnen, heeft de Oisterwijkse fabrikant haar modellen reeds op enkele punten gemodificeerd en wordt er getest met nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast komt men deze zomer met een hagelnieuwe elektrische variant, de E-Skid.

Giant heeft op dit moment drie skidsteer loaders in haar assortiment: één met een 21 pk Honda-benzinemotor (SK 211 G) en twee met een Kubota-dieselmotor (20 pk sterke SK 201 D en 25 pk sterke SK 251 D). De machines onderscheiden zich door de combinatie van een laag eigen gewicht (vanaf 750 kg) en compacte afmetingen met een hoge trekkracht en kiplast. Hierdoor zijn de skidsteers eenvoudig te vervoeren en te gebruiken op plaatsen met beperkte ruimte. Groot voordeel is dat de machines uitgerust kunnen worden met een elektrische inschakelbare tandempomp voor werktuigen die een hoge olieflow nodig hebben. Denk hierbij aan een sloophamer of veegmachine.

Modificaties
Om de kopers meer ‘value for money’ te bieden, zijn er reeds enkele wijzigingen doorgevoerd. Zo werd er een nieuw ontwikkeld ventielenblok ingebouwd waarmee de machines nog nauwkeuriger reageren en zijn de stuurhendels aangepast voor een gemakkelijkere besturing. Daarnaast wordt de komende tijd aan nieuwe innovaties gewerkt zoals een andere opstap en beter bereikbare oliepeilstok. Op de ontwikkel-rol staat ook de mogelijkheid voor het eenvoudig kunnen wisselen van wielen op de werkplek. Ook wordt door Tobroco gewerkt aan een optionele softbrake. Hiermee remt de skidsteer na het loslaten van de bediening geleidelijker.


Op de ontwikkel-rol staat ook de mogelijkheid voor het eenvoudig kunnen wisselen van wielen op de werkplek


Deze zomer: E-Skid
Tobroco brengt deze zomer een elektrische skidsteer loader op de markt, de E-Skid. De machine is ontwikkeld voor plaatsen waar geen uitstoot van schadelijke stoffen mag plaatsvinden en de geluidsoverlast minimaal moet zijn. Daarnaast bewijst ze in de sloopbranche straks diensten naast de slooprobot. Voor de elektrische aandrijving werkt Tobroco samen met heftruckfabrikant Jungheinrich. De Duitsers leveren naast het accupakket (tractiebatterij ‘Classic’ 24 V, 450 Ah, 10,8 kWh) ook de elektrische aansturing.

Ofschoon de E-Skid op hetzelfde frame staat als de benzine- en dieselaangedreven broertjes, heeft deze een wezenlijk ander uiterlijk. De motorkap is een stuk compacter. Logisch, er zit aanzienlijk minder techniek onder. De accu zit boven de achterwielen om zoveel mogelijk gewicht achterop te krijgen. Onderscheidend is verder de eco-uitstraling van de machine. Wat staand op de treeplank direct in het oog valt, is de bediening. De kenmerkende hendels voor de aandrijving en de hef- en kiepfunctie ontbreken. Voor de bediening ben je nu aangewezen op een afstandsbediening. De afstandsbediening met multi-axis joysticks is echter ook op dashboard te plaatsen, zodat er veilig staand op de treeplank kan worden gereden.


Doelmatigheid is duidelijk de maatstaf bij deze elektrische skidsteer


Waar bij de drie broertjes verschillende knopjes en meters op het dashboard zijn geplaatst, is het bij de E-Skid heel minimaal. Een aan/uit-knop, lichtschakelaar en een meter die de voorraad stroom in de accu verraadt bepalen het beeld. Maar ja, wat heb je ook meer nodig? Doelmatigheid is duidelijk de maatstaf bij deze elektrische skidsteer.

Compact maar zwaar
De E-skid is opvallend compact, maar ook flink zwaar: 1.150 kg. De hefhoogte is 210 cm, de breedte op standaard banden is 92 cm. De rijsnelheid bedraagt maximaal 6 kilometer per uur. Tobroco is nog volop aan het testen met de machine en kan nog geen uitsluitsel geven over de capaciteit van de accu, het vermogen van de machine en de prijs. Wel benadrukt Tobroco dat de machine minstens even sterk zal worden als de huidige benzine- en dieselmodellen.

Tekst: Harrie Hoitink - Foto's: Bert Jansen

Spotlight

Terug
Verder

Best bekeken materieel deze week

Zand laden voor Higro dagen.

Magirus-Deutz & Werklust VL 1500.

  • 6/5 stars
5706 keer bekeken
nieuwbouw aanlegsteiger

Volvo 240CL

  • 6/5 stars
5776 keer bekeken
Takken versnipperen

Fendt 939

  • 6/5 stars
491 keer bekeken

Volvo 220

  • 6/5 stars
393 keer bekeken