nieuws

Tweede Hyundai HX220L hybride voor GMB

Materieel

GMB heeft een tweede Hyundai HX220L met hybride systeem gekocht bij Van der Spek Vianen. Van der Spek leverde de HX220L in Bruinisse, waar GMB volop bezig is met grondwerk en betonfunderingen voor een nieuw windmolenpark.

Tweede Hyundai HX220L hybride voor GMB
Hyundai HX220L hybride voor GMB

Ook deze 23-tonner is geheel naar wens van GMB opgebouwd. Om de machine optimaal in te zetten, werd ze onder andere voorzien van een Engcon-draai-kantelstuk, extra ballastgewicht, BM-Air cabine-overdruksysteem, Trimble 3D gps-systeem en een Groeneveld automatisch vetsmeersysteem.

HX220L heeft schoonste uitstoot in zijn klasse

De Cummins 6-cilinder-dieselmotor in de HX220L heeft de schoonste uitstoot in zijn klasse, zonder gebruik te maken van een roetfilter. De moderne motortechniek en het AdBlue-systeem zorgen ervoor dat de uitstoot voldoet aan de strenge Stage 4 / Tier IV final-eisen. De motor en het geavanceerde hydraulieksysteem maken de machine ook erg zuinig in het dieselolie-verbruik.

ECO’nergy hydride systeem

Net als de eerst geleverde HX220L is ook de nieuwe machine door Van der Spek Vianen B.V. voorzien van ECO’nergy hydride systeem. Door dit systeem bespaart GMB op twee gebieden: de reële brandstofbesparing en de economische winst, ofwel de hogere snelheid en het meer kuubs verzetten. Om brandstof te besparen, kan het motortoerental zakken door in een lagere modus (E) te draaien. Het motortoerental gaat omlaag en de pomp wordt minder belast, waardoor het brandstofverbruik daalt. Draait men op vol vermogen, dan zal de machine snel worden en meer kuubs verzetten.

Tijdens het zakken wordt de energie van het gewicht van de complete uitrusting benut en vult de rechter hefcilinder de accumulator waarin de energie wordt opgeslagen. Bij het bedienen van de hef wordt de energie teruggegeven aan de hefcilinders, waardoor de dieselmotor en de hydrauliekpompen nauwelijks hoeven te werken.

Het hybridesysteem werkt met diverse druk- en temperatuursensoren. Met deze gegevens regelt de controller twee proportionele ventielen voor het gecontroleerd teruggeven van de energie aan de cilinders. Een directe verbinding tussen boomcilinder bodemzijde en het ECO’nergy-ventielblok zorgt ervoor dat de machine goed in de hand ligt en ook opgedrukt kan worden.

Vier-camerasysteem

De nieuwe HX-serie is in Nederland standaard voorzien van een uniek vier-camerasysteem. Hyundai noemt dit AAVM, wat staat voor All Around View Monitor. De vier camera’s zijn voor, achter en op de zijkanten van de machine geplaatst. Op het grote display kan gekozen worden voor vier verschillende beelden. Het unieke aan dit systeem is dat de computer met de input van de camera’s een bovenaanzicht berekent. Op het display ziet de machinist zijn eigen machine van bovenaf en kan dus goed kijken of er zich obstakels in zijn draaibereik bevinden. In combinatie met MOD (Moving Object Detection) herkent het systeem automatisch of er zich personen binnen het draaibereik bevinden en waarschuwt in dat geval direct de machinist.

Hydraulisch systeem

De extra hydraulische functies zijn voorzien van elektrische proportionele bediening, waarbij via het display eenvoudig de diverse drukken en liters van meerdere uitrustingsstukken ingesteld en opgeslagen kunnen worden.

Middels het 8” display kan de machinist eenvoudig diverse instellingen kiezen. Dit gebeurt via een touchscreen. Daarnaast is het ook mogelijk om de display te bedienen via een Haptic-control-knop. Voor de veel gebruikte functies zijn er drukknoppen onder de display geplaatst.

Foto's

Reageer op dit artikel