nieuws

Eerste nieuwe Hyundai HL965 draait bij Bottelier

Materieel

De eerste nieuwe Hyundai HL965 in Nederland draait bij Bottelier in Haarlem. Met zijn basisgewicht van ruim 20 ton valt de nieuwemachine tussen de 18,5 tons HL960 en 23.5 tons HL970 van Hyundai.

Eerste nieuwe Hyundai HL965 draait bij Bottelier

De Hyundai HL965 wordt aangedreven door een Cummins QSL9 6-cilinder Tier IV-final motor. Die levert een vermogen van 201 kW. De uitlaatgassen worden middels AdBlue in combinatie met een DOC-katalysator gereinigd. Een roetfilter is niet nodig.

1.480 Nm koppel bij 1.400 tpm

De Cummins-krachtbron levert al bij 1.400 omwentelingen van de krukas zijn maximale koppel van 1.480 Nm. Dat lage toerental helpt het brandstofverbruik drukken.
Een standaard gemonteerde automatische omkeerbare koelventilator houdt de koelers schoon. In de Hyundai zijn deze koelers standaard uitgevoerd met extra grote mazen. De voorste kunnen worden weggeklapt, voor eenvoudig schoonmaken.

Instellingen voor motor en bak

Op het grote touchscreen in de ruime en moderne cabine kan de machinist snel schakelen tussen de verschillende motorinstellingen. Hyundai biedt keuze uit Economy, Standard en Power. In combinatie met deze motorinstellingen kan er op dezelfde touchscreen gekozen worden tussen 4 verschillende programma’s voor de transmissie. Daarbij worden de schakelmomenten aangepast.

De eerste nieuwe Hyundai HL965 in Nederland draait bij Bottelier in Haarlem. Met zijn basisgewicht van ruim 20 ton valt de nieuwemachine tussen de 18,5 tons HL960 en 23.5 tons HL970 van Hyundai.

De Rexroth-hydrauliek is uitgerust met met loadsensing en flowsharing. Voor de remmen en de koelfan is een separate pomp gemonteerd.

Voor een optimale afstelling kan de machinist zelf het Clutch Cut Off-moment (CCO) kiezen. Dan wordt de transmissie ontkoppeld bij een bepaalde stand van het rempedaal. ‘Deze instelling is wenselijk om verschil te maken bij bijvoorbeeld snel laden van vrachtwagens waarbij het laadframe omhoog moet en er geen aandrijving meer gewenst is’, aldus leverancier Van der Spek. Het CCO is intelligent is stelt zich bij afhankelijk van snelheid en benodigde rijkracht.

De Rexroth-hydrauliek is uitgerust met met loadsensing en flowsharing. Voor de remmen en de koelfan is een separate pomp gemonteerd.

ZF-aandrijflijn

De volledig aandrijflijn is van ZF. De automatische versnellingsbak heeft 5 versnellingen voorruit en 3 versnellingen achteruit. Vanaf de tweede versnelling is deze voorzien van een lock-up. Daarmee wordt doorslippen voorkomen.

De machine van Bottelier is voorzien van askoeling op zowel de voor- als achteras. Die koeling heeft separate pompen voor de olieflow en losse koeler.

Reageer op dit artikel