nieuws

SMT levert 5 nieuwe Volvo machines aan Westra

Materieel

M. Westra BV in Franeker investeerde in 5 nieuwe Volvo machines. Het betreft 3 Volvo L70H wielladers en 2 rupsgraafmachines van het type EC220EL. Het totale aantal Volvo machines in de materieelvloot van Westra bedraagt nu maar liefst 17.

SMT levert 5 nieuwe Volvo machines aan Westra

De relatie tussen het Friese bedrijf en Volvo gaat een kwart eeuw terug. Directeur en mede-eigenaar Feite Westra: “De keuze voor Volvo is ooit door mijn vader gemaakt, zo’n 25 jaar geleden. En ik ben nooit op die beslissing teruggekomen. Wij kijken bij de aanschaf van materieel naar zaken zoals Total Cost of Ownership. Daarnaast monitoren we heel goed de historie van machines die bij ons draaien of hebben gedraaid. Volvo komt daar altijd goed uit. Verder is de samenwerking met leverancier SMT uitstekend, daar ben ik gewoon erg tevreden over”.

Bekijk ook de fotoserie onderaan dit artikel.

De core business van Westra is de verhuur van materieel inclusief machinist, met name in het werkgebied Friesland en Groningen. Westra mag echter ook diverse grote aannemers tot haar klanten rekenen die landelijk werken.

L70H en EC220EL nog completer gemaakt

De 13-tons wiellader L70H wordt met name ingezet bij projecten van grote aannemers. Feite Westra: “Deze compacte en krachtige wiellader zetten we in bij de aanleg van wegen, transport en het kuilen van gras”. Bovenop de rijke standaarduitrusting zijn de L70H wielladers voor Westra uitgerust met diverse opties. Op de lange lijst staan onder meer automatische motorafslag, een omkeerbare koelfan, een luchtgeveerde bestuurdersstoel, joystickbesturing (Comfort Drive Control), uitgebreid pakket ledverlichting en een gereedschapskist.

Volvo L70H

Volvo L70HDe Volvo L70H is af-fabriek al een zeer veelzijdige wiellader. Volvo denkt in de eerste plaats aan de ergonomie van de werkplek van de machinist bij de ontwikkeling van het HMI (Human Machine Interface), de schakel tussen mens & machine. Informatiescherm, bedieningselementen, schakelaars, bedieningshendels en stuur zijn ontworpen en in de cabine geplaatst met oog voor het gebruiksgemak van de machinist. Het standaard Automatic Heat Control (AHC) systeem zorgt voor een aangenaam klimaat in de cabine.

TP-linkage combineert voordelen Z-frame en parallel frame

TP-linkage combineert de voordelen van een Z-frame en parallel frame. Dit systeem garandeert een hoge uitbreekkracht en uitstekende parallelgeleiding door het gehele hefbereik. Dankzij deze snelwisselaar kunnen aanbouwdelen snel en veilig worden gewisseld zodat de machine inzetbaar is voor een breed takenpakket.

De countershaft transmissie van Volvo is bewezen betrouwbaar en duurzaam in zware omstandigheden. De machines zijn uitgerust met een Powershift transmissie die meer belasting aankan. De machinist kan met APSII allerlei instellingen kiezen al naar gelang de toepassing, van korte laadtijden tot laden en lossen over de midden of lange afstand.

‘Volvo-assen gaan langer mee’

Assen van Volvo gaan langer mee dankzij het vrijdraaiende ontwerp, zegt de fabrikant. Dit dankzij de duurzame componenten, circulerende smeerolie en natte schijfremmen. De schijfremmen zijn op het uiteinde van de as gemonteerd en makkelijk in onderhoud. Dankzij de indicatoren kan slijtage in de gaten worden gehouden. .

Dankzij het differentieelslot hebben de machines volop tractie en klimvermogen op zachte en glibberige ondergrond. De vooras is gemonteerd onder het voorframe en is uitgerust met een elektro hydraulisch differentieelslot. Dit differentieelslot met klauwkoppeling blokkeert 100%. Hierdoor slippen de wielen minder en gaan de banden dus langer mee.

Lager verbruik met lastafhankelijk hydraulisch systeem

Het lastafhankelijke hydraulische systeem verlaagt het brandstofverbruik en biedt perfecte controle over de lading. Er is meer motorvermogen beschikbaar voor tractie. Dit resulteert in makkelijker indringing en betere prestaties. Dankzij de plunjerpompen met variabele opbrengst en de nauwkeurige bediening, wordt alleen hydraulisch vermogen geleverd op basis van vraag.

Volvo EC220L breed inzetbaar in verhuurvloot

De Volvo EC220EL rupsgraafmachine is een zeer breed inzetbare graafmachine in de verhuurvloot. Diverse aannemers van groot tot klein gebruiken de EC220EL voor grondwerk zoals bijvoorbeeld het graven van cunetten en het bouwrijp maken van kavels.
De 24-tons rupskranen EC220EL zijn ook weer van diverse opties voorzien. Waaronder hamer-, schaar en rotatiehydrauliek voorzien van proportionele bediening, een luchtgeveerde en verwarmde stoel, automatische motorafslag, gereedschapskist op de onderwagen, uitgebreid pakket LED verlichting en automatische vetsmering.

Beste brandstofrendement voor Volvo EC220EL

De EC220EL biedt, zo zegt Volvo, ‘het beste brandstofrendement zonder concessies te doen op het vermogen. Dit resulteert in lager brandstofverbruik en minder uitstoot bij een hogere productiviteit.’ Volvo’s D6J -cilinder watergekoelde turbo dieselmotor voldoet aan de Stage 4 emissie-eisen. Hij is voorzien van intercooler, wastegateturbo, uitlaatgasrecirculatie en dieselpartikelfilter met SCR katalysator (AdBlue). Het netto max. vermogen bedraagt 128 kW/174 pk bij 1.800 tpm.

De machinist kan vanuit zijn stoel in de cabine allerlei persoonlijke instellingen bedienen, van klimaatregeling tot de sneltoets op de joystick. De ruime cabine verschaft de machinist comfortabele bewegingsruimte. Een werkomgeving die op natuurlijke wijze de productiviteit verbetert.

Managementsysteem voor aanbouwdelen

De EC220EL is voorzien van een managementsysteem voor aanbouwdelen. Het managementsysteem is beveiligd met een wachtwoord en bewaart instellingen voor maximaal twintig verschillende aanbouwdelen. Dit systeem maakt gebruik van vooraf ingestelde waarden. De machinist kan de hydraulische opbrengst en druk aanpassen vanuit de cabine.

Zo kunnen allerlei aanbouwdelen worden gebruikt en is de machine bijzonder veelzijdig. Dankzij de nauwkeurige controle van het elektrisch pedaal kan de machinist veel verschillende aanbouwdelen gebruiken. Via het toetsenbord kan de machinist de precisie van de responsetijd van de aanbouwdelen aanpassen. Op die manier is de machinerespons perfect afgestemd op de werkomgeving.

Foto's

Reageer op dit artikel