nieuws

Hitachi introduceert nieuwe hybride graafmachine

Materieel

Hitachi heeft zijn nieuwe hybride graafmachine onthuld. De ZH210-6 heeft volgens de Japanse fabrikant het laagste brandstofverbruik van alle middelgrote hydraulische graafmachines van Hitachi.

Hitachi introduceert nieuwe hybride graafmachine

De nieuwe Hitachi hybride graafmachine verbruikt in vergelijking met eerdere hybride ZH-5-modellen 12% minder brandstof. Dit in zowel de PWR- als de ECO-werkstand. In vergelijking met de standaard ZX210-6 verbruikt hij 20% minder.

Nieuwe hybride graafmachine efficiënter dan ZH210-5

De nieuwe krachtbron van de ZH210-6 combineert een dieselmotor van 73 kW (kleiner dan die van de ZH210-5) met een elektrische hulpmotor van 44 kW. Voor standaard werkzaamheden is het vermogen van de dieselmotor voldoende. Is er maximaal vermogen nodig is – bijvoorbeeld vanwege een zware werklast – kan de elektrische hulpmotor worden ingeschakeld. Daardoor is dit nieuwe hybride model efficiënter dan de ZH210-5 en de standaard ZX210-6.

Verbeterde energieopslag voor hybride graafmachine

De ZH210-6 is uitgerust met een nieuw apparaat voor energieopslag. In plaats van de condensator van de ZH210-5 heeft het nieuwe model een lithium-ionbatterij met grote capaciteit. Die is ontwikkeld door Hitachi Automotive Systems, Ltd. Daardoor is de continue uitgangsstroom naar de elektrische hulpmotor significant verbeterd. Het motorvermogen kan effectief en langduriger  worden ondersteund.

Bij lichte werkzaamheden functioneert de elektrische hulpmotor als generator die de lithium-ionbatterij oplaadt, vergelijkbaar met hoe een hybride auto werkt.

De ZH210-6 heeft ook een nieuwe Power Control Unit die is voorzien van beproefde autotechnologie. Deze vergroot de betrouwbaarheid van de nieuwe hybride hydraulische graafmachine, zegt Hitachi.

Hydraulisch systeem

Een verdere verbetering ten opzicht van het vorige model is het hydraulische systeem TRIAS-HX II. Dit is speciaal voor de ZH210-6 verbeterd, voor meer efficiëntie en een lager brandstofverbruik. De hydraulisch-elektrische zwaaibeweging is ook verbeter. De elektrische motor heeft een maximaal draaimoment van 220 Nm (bij de ZH210-5 was dat 160 Nm).

In tegenstelling tot standaard Zaxis-6 hydraulische graafmachines maakt de ZH210-6 geen gebruik van technologie voor SCR (selectieve katalytische reductie). In plaats daarvan voldoet dit nieuwe model aan de normen van Fase IV dankzij een dieseloxidatiekatalysator (DOC) en roetfilter. Dat is met name voordelig voor werkzaamheden in Europese steden, waar strenge normen worden gehanteerd voor de uitstoot van fijnstof.

Graafarm 15% lichter

De arm van de ZH210-6 hybride hydraulische graafmachine is gemaakt van hoogwaardig staal dat 15% lichter is dan dat van de standaardarm van zowel de ZH210-5 als de ZX210-6. Daardoor kost het bewegen van de arm minder vermogen, wat een lager brandstofverbruik oplevert. Hitachi heeft grondige tests uitgevoerd om de arm ondanks de significante gewichtsvermindering even duurzaam te houden.

Eigenaars en machinisten in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk voeren momenteel gebruikerstests uit met de nieuwe hybride hydraulische graafmachines van Hitachi, die tot begin 2018 zullen duren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels