nieuws

Doosan Bobcat introduceert nieuwe graafmachines

Materieel

Doosan Bobcat EMEA heeft de nieuwe graafmachines op hoge rupsen DX160LC-5 HT en DX180LC-5 HT geïntroduceerd. Beide voldoen aan Stage IV. Ze zijn een aanvulling op de 14-tons DX140LC-5 en 18-tons DX180LC-5 middelzware graafmachines in standaard configuratie.

Doosan Bobcat introduceert nieuwe graafmachines

De nieuwe HT-modellen met hoge rupsen zijn door Doosan Bobcat ontwikkeld met het oog op meer bodemvrijheid. Ook bieden de machines een sterker rupsframe en een sterk tractiesysteem met sterkere rollers voor werk onder zware omstandigheden. Dit maakt de machines geschikt voor werk waarbij grote afstanden moeten worden afgelegd.

De nieuwe HT-modellen zijn bijzonder geschikt voor de bosbouw, zegt Doosan Bobcat. Met de grotere bodemvrijheid, het robuuste rijsysteem en de tractiekracht is ruw terrein geen probleem. De machines kunnen over obstakels zoals omgevallen boomstammen klimmen en aanhangers vol hout trekken.

Verbeterde uitvoering van de graafmachine DX180LC-5

Doosan De DX180LC-5 HT

De DX180LC-5 HT heeft een versterkte constructie en een opnieuw ontworpen en krachtig remsysteem. Deze machine biedt dezelfde bodemvrijheid van 615 mm, vergeleken met 460 mm in de DX180LC-5.

De DX160LC-5 HT combineert de bovenbouw van de 14-tons DX140LC-5 met een onderstel met hoge rupsen uit de 18-tons klasse. Zo wordt de bodemvrijheid van de DX140LC-5 van 410 mm tot 615 mm vergroot. De DX180LC-5 HT is, zo zegt de fabrikant, een ‘verbeterde uitvoering van de graafmachine DX180LC-5’. Hij heeft een versterkte constructie en een opnieuw ontworpen en krachtig remsysteem. Deze machine biedt dezelfde bodemvrijheid van 615 mm, vergeleken met 460 mm in de DX180LC-5.

De DX160LC-5 HT en de DX180LC-5 HT maken deel uit van de nieuwe lijn ‘LC-5’-machines van Doosan. Ze voldoen aan de jongste Stage IV-emissie-eisen voldoen en beschikken over een Perkins 1204F-motor. Die krachtbron heeft een relatief kleine cilinderinhoud. Toch levert hij het vermogen en het koppel van grotere motoren, bij een laag brandstofverbruik. De Perkins 1204F-motor levert in de DX160LC-5 HT en de DX180LC-5 HT respectievelijk een vermogen van 81,6 kW (109 pk) en 94,9 kW (127 pk) bij .2000 tpm. De Perkins-motor met turbo gebruikt een elektronisch geregeld hogedruk common rail brandstofsysteem (2.000 bar). Dat minimaliseert het aantal geproduceerde roetdeeltjes.

Doosan Smart Power Control

Het Perkins aggregaat heeft geen roetfilter nodig, maar gebruikt uitlaatgasrecirculatie (EGR) en een selectieve katalysator (SCR) als nabehandelingstechnologieën. Ook zijn er enkele systemen en functies toegevoegd om het brandstofverbruik te verminderen. Zo kan het verbruik direct op het lcd-scherm worden afgelezen, en kan de motor na een vooraf ingestelde tijd automatisch worden uitgezet wanneer de machine niet wordt gebruikt. Smart Power Control (slimme vermogensregeling, SPC) van Doosan stemt de pompopbrengst en het motorvermogen optimaal op elkaar af.

Ook de elektrisch gekoppelde ventilator die met het optimale toerental wordt aangestuurd, draagt bij aan de brandstofbesparing. Het toerental van de ventilator wordt elektrisch geregeld, aan de hand van vloeistoftemperaturen, inlaatluchttemperatuur en motortoerental.

Meer comfort en eenvoudiger te bedienen

Met een nieuw bedieningssysteem kun je aanbouwdelen naar keuze met de joystick of met een tweerichtingspedaal bedienen. Als zeer nauwkeurig moet worden gewerkt is deze functie ook handig: de machinist kan de joystick gebruiken om de graafmachine te besturen en met het tweewegpedaal de aanbouwdelen bedienen.
De bedieningsorganen voor de hulphydrauliek zijn voor meer comfort anders geplaatst, waarbij de wieltjes voor roteren en voor de schaar nu van links naar rechts draaien. Verder zijn de joysticks korter gemaakt zodat er minder kracht nodig is om ze te bedienen. Ook is er links van de al aanwezige rijpedalen een extra pedaal toegevoegd voor rechtuit rijden, handig wanneer over grotere afstanden rechtuit moet worden gereden.

Er zijn nieuwe meters, functies en menu’s aan het bedieningspaneel toegevoegd, waaronder een nieuwe AdBlue-meter. Er is nu een nieuwe snelmenubalk waarmee de belangrijkste functies snel toegankelijk zijn zonder langs allerlei menu’s te hoeven gaan. Optioneel is een zijwaarts gerichte camera leverbaar, en op het bedieningspaneel kunnen dan de beelden van de camera’s achter en opzij door een druk op de knop samen op één scherm worden weergegeven. Om de camera’s nog veiliger te gebruiken, blijft er een menubalk open zodat de bestuurder een oogje kan houden op de waarschuwingssymbolen en de belangrijkste meters.

Het toerental voor automatisch stationair op de DX160LC-5 HT en de DX180LC-5 HT wordt automatisch van 800 tot 1.100 tpm verhoogd als de temperatuur tot onder 10 °C daalt. Hiermee werkt de verwarming in de cabine efficiënter.

Filters gaan langer mee en zijn sneller te vervangen

Doosan DX180LC-5HT

Voor een langere levensduur en een lager geluidsniveau zijn de nieuwe modellen nu uitgerust met EM (Enhanced Macro-surface) bussen, die met smering ook effectiever zijn dan standaard bussen.

Voor een langere levensduur en een lager geluidsniveau zijn de nieuwe modellen nu uitgerust met EM (Enhanced Macro-surface) bussen, die met smering ook effectiever zijn dan standaard bussen.
Luchtvoorfilters zijn standaard op de nieuwe graafmachines. Die blazen stof, vuil, insecten en sneeuw uit de luchtinlaat. Zo is de lucht die het motorfilter in gaat, schoner. Hierdoor zijn de intervallen voor onderhoud aan het luchtfilter langer. Verder heeft Doosan bescherming voor het interieurluchtfilter toegevoegd en de filters voor de airconditioning aangepast, zodat het vervangen ervan gemakkelijker is.

Een akoestisch alarm waarschuwt voor water in de brandstof. Reageert de machinist niet, dan wordt het vermogen van de motor en de pomp automatisch verlaagd. Verder verschijnen er popup-menu’s met informatie over waarschuwingen. De machinist kan die dan doorgeven aan de werkplaats.

De noodstopschakelaar is aan de andere kant van de stoel gezet. Hij is vanaf grondniveau bereikbaar en kan in geval van nood sneller worden bediend. De deur is door de nieuwe, comfortabele deurgreep eenvoudiger te openen en te sluiten. Stervormige antislipplaten houden de treden schoner. Veiligheidsrelingen zijn nu op beide modellen standaard om aan de nieuwe Europese voorschriften te voldoen.

Korte specificaties Doosan DX160LC-5 HT

  • Maximale inhoud bak: 0,59 m3
  • Bedrijfsgewicht met ROPS-kap: 14400 kg
  • Graafdiepte (standaard voorbouw): 5355 mm
  • Graafbereik (standaard voorbouw): 8080 mm
  • Graafhoogte (standaard voorbouw): 8940 mm
  • Breedte rupsplaat (standaard): 600 mm
  • Totale breedte: 2800 mm
  • Hoogte (standaard voorbouw): 3065 mm
  • Totale lengte in reisstand (standaard voorbouw): 7650 mm
  • Zwenkstraal: 2205 mm
  • Graafkracht over bak (ISO): 11,1 t
  • Graafkracht over arm (ISO): 6,0 t
  • Rijsnelheid: Laag bereik: 2,24 km/u; hoog bereik: 3,68 km/u
  • Motor (SAE J1995): Perkins 1204F motor, 81,6 kW (109 pk) bij 2000 tpm

Korte specificaties Doosan DX180LC-5 HT

  • Maximale inhoud bak: 0,76 m3
  • Bedrijfsgewicht met ROPS-kap: 18500 kg
  • Graafdiepte (standaard voorbouw): 5955 mm
  • Graafbereik (standaard voorbouw): 8985 mm
  • Graafhoogte (standaard voorbouw): 9325 mm
  • Breedte rupsplaat (standaard): 700 mm
  • Totale breedte: 2900 mm
  • Hoogte (standaard voorbouw): 3080 mm
  • Totale lengte in reisstand (standaard voorbouw): 8720 mm
  • Zwenkstraal: 2530 mm
  • Graafkracht over bak (ISO): 13,1 t
  • Graafkracht over arm (ISO): 9,3 t
  • Rijsnelheid: Laag bereik: 3,1 km/u; hoog bereik: 5,1 km/u
  • Motor (SAE J1995): Perkins 1204F motor, 94,9 kW (127 pk) bij 2000 tpm
Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels