nieuws

Ljungby L20 is een oerdegelijke pk-beul

Materieel

Gewoonlijk testen we bouwmachines altijd in de zandbak. Niet deze keer. Want ook in praktijk draait niet elke wiellader of graafmachine uiteindelijk in het zand. Er zijn tal van andere toepassingen, die weer specifieke eisen aan machines stellen. De houtoverslag is zo’n voorbeeld. We testen een Ljungby L20 in zijn dagelijkse praktijk aan de houtklem.

Ljungby L20 is een oerdegelijke pk-beul

Bij gebrek aan stamhout op onze vaste testlocatie, zijn we te gast in Bad Bentheim, net over de grens bij Oldenzaal. Hier is Bentheimer Holz gevestigd. Deze houtzagerij heeft niet alleen veel rondhout liggen, maar óók een vers afgeleverde Ljungby L20 op de werf rondrijden.

Snel en wendbaar
De power straalt er vanaf als de Ljungby op het terrein voorbij suist. De acceleratie is mede dankzij het motorvermogen vlot. Méér dan voldoende pk’s is een handelsmerk van Ljungby. De vorige generatie L20’s haalde die pk’s nog uit een Mercedes-motor, dat is nu anders en meteen één van de grootste wijzigingen. Met de strengere emissie-eisen stapte Ljungby over op de 7,4 liter Agco Power motor met 300 pk. Die voldoet met uitlaatgasrecirculatie en AdBlue aan de Stage 4-normen.

Ledlampen onder de kap
Trek je de zijkleppen los, dan houdt een gasveer deze open. Wat opvalt is dat de motor diep in het motorcompartiment ligt, precies boven de achteras. De bouwwijze is erg opgeruimd, strak en compact. Verder opvallend; bij het opentrekken van de zijkleppen springen automatisch led-strips aan die het motorblok verlichten, zonder te verblinden. Zo zie je in het donker exact wat je doet, zonder bij te schijnen.


Op het ongelijke terrein heeft de Ljungby alles behalve een luizenleventje


Anders dan in de wegenbouw, waar je soms wel eens moet wachten op een vrachtwagen, gaat het werk in de houtoverslag continu door. Pauze is er niet, de aanvoerband richting fabriek moét vol blijven. Dus wordt er gas gegeven. Op het ongelijke terrein heeft de Ljungby alles behalve een luizenleventje. Al heffend komt er weer een nieuwe klem hout de bocht om zeilen, achtervolgd door de Ljungby. Opvallend is de forse parallelgeleiding op het laadframe. Ljungby levert de in Nederland populaire Z-kinematiek niet.

Extreem stabiel
De L20 blijkt erg stabiel. Deze stabiliteit komt allereerst voort uit het feit dat de machine af fabriek met twee ton is verzwaard. Daarnaast uit de grotere spoorbreedte in vergelijking met concurrenten. Desondanks heeft de Zweed wel een knikhoek van 45 graden, wat toch resulteert in een kleine draaicirkel. Dit maakt de 22-tons machine toch wendbaar, een belangrijke combinatie voor het vele manoeuvreerwerk op de krappe werf in combinatie met de zware lasten.

Cabine op maat
In de cabine is het klantwens wat de klok slaat. De testmachine is uitgerust met proportionele joystickbediening op een losstaande console. Een tweede joystick om te sturen is ook leverbaar. Je kunt een bakpositie opslaan en hier middels een knopdruk naar terugkeren. De console is onafhankelijk van de armleuning te verstellen, maar veert dus niet met de stoel mee. Bijzonder: de pedalen zijn standaard elektrisch verstelbaar.


Lees het volledige testverslag, inclusief rapportcijfers, technische gegevens en nog veel meer praktijkindrukken in het februarinummer van BouwMachines!


 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels