nieuws

Iveco Stralis 8×2-trekker voor Pol Transport

Materieel

Pol Transport uit Hoogeveen heeft een Iveco Stralis 8×2 trekker met een zware autolaadkraan in bedrijf genomen.

Iveco Stralis 8×2-trekker voor Pol Transport
Iveco voor Pol Hoogeveen

De vierassige trekker werd door Iveco-dealer Cornelis voorbereid en aangepast. CCH in Halsteren zorgde voor de opbouw. De Iveco is de zesde truck van dit merk in de gecombineerde vloot van Pol Transport en Pol Hoogwerkers.

Compact en wendbaar

De Iveco Stralis is van het type AS320S51 YPS, wat staat voor een 510 pk sterk 8×2 chassis. Cornelis paste onder meer de wielbasis van de Iveco aan. Pol wilde een zo compact en wendbaar mogelijke trekker als basis. Naast de aanpassing van de wielbasis werd het chassis verzwaard. Daardoor ontstond de mogelijkheid om aan de voorkant een 9 tons-steunpoot aan te brengen. “Autolaadkranen zijn voor ons belangrijk en dit is de zwaarste in ons wagenpark”, vertelt Sander Pol. “Wij wilden graag een Iveco na onze goede ervaringen met het merk en de dealer. Daarbij komt dat deze trucks dankzij hun SCR- Only-systeem nooit hoeven te regenereren. Doordat wij relatief veel PTO-uren draaien kan dat anders zomaar gebeuren en dat wil je niet meemaken tijdens een hijsklus of bij een klant op het terrein.’’

85 Ton/meter HMF

Nadat alle aanpassingen aan het chassis waren uitgevoerd, werd de Iveco door CCH in Halsteren opgebouwd en voorzien van een HMF8520OK6-autolaadkraan met een Fly-Jib. Met een capaciteit van 85 ton/meter en een vlucht van 34 meter een gigant van een kraan. Dit type kraan combineert grote prestaties met een relatief kleine inbouwruimte.

Extra steunpoot

Het Iveco-chassis werd aan de voorzijde voorzien van een steunpoot voor extra hijscapaciteit rondom. Aan de achterzijde werd de stempelbalk zo compact mogelijk gehouden met het oog op het vervoer van opleggers. CCH slaagde er in de opbouw zo compact mogelijk te houden, waardoor er ruimte overbleef voor een afneembare laadbak, een kist voor hijsmateriaal en een koppelschotel. De laadbak is afneembaar gemonteerd waardoor de Iveco bijzonder flexibel inzetbaar is. De Iveco werd volledig afgewerkt door CCH, waarbij het volledige chassis werd voorzien van een ombouw met kasten en een kistenwand achter de kraan. Door de korte achteroverbouw zijn er veel mogelijkheden met verschillende opleggers.

Multifunctionele Iveco

Pol Transport zal de Iveco met name inzetten voor bouwgerelateerde werkzaamheden. Verder wordt de kraan veel gebruikt voor het plaatsten van glas, maar ook machinetransport en het plaatsen van units voor tijdelijke huisvesting en bouwketen behoren tot de werkzaamheden. De Iveco kan ingezet worden in combinatie met een semi-dieplader waardoor veel materialen zelf vervoerd kunnen worden. Dankzij de lage schotelhoogte van 118 centimeter komt Pol ook met containerunits goed weg binnen de wettelijk toegestane hoogte.

De nieuwe Iveco is de negende truck van Pol Transport. Het zelfstandige, maar aan Pol Transport gelieerde Pol Hoogwerkers heeft daarnaast nog drie trucks.

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels