nieuws

‘Volvo I-Shift is beste versnellingsbak ter wereld’

Materieel

J. van den Brom & Zn B.V. heeft zijn tweede Volvo FMX 500 8×6 in gebruik genomen. Op de bakwagen is een NCH-kabelsysteem gebouwd voor het optrekken van een mobiele betoncentrale. De nieuwe truck is uitgerust met onder meer Volvo I-Shift met kruipversnellingen. ‘De beste versnellingsbak ter wereld’, zegt Van den Brom.

‘Volvo I-Shift is beste versnellingsbak ter wereld’

‘De Volvo I-Shift is de beste en slimste automatisch schakelende versnellingsbak ter wereld’, vindt Johnny van den Brom. ‘We hebben nu gekozen voor de Volvo I-Shift met twee kruipversnellingen, aangevuld met een extra achteruitrijversnelling. Hierdoor is manoeuvreren, starten vanuit stilstand, op hellingen of bij slechte wegomstandigheden nu kinderspel.’

De functie Automatic Traction Control activeert de aandrijving op de vooras wanneer de tractie van de achterwielen afneemt op een gladde of zachte ondergrond. Met deze techniek wordt tevens bespaard op brandstofverbruik en slijtage aan aandrijflijn en banden.

43 ton GVW

J. van den Brom & Zn B.V. heeft zijn tweede Volvo FMX 500 8x6 in gebruik genomen. Op de bakwagen is een NCH-kabelsysteem gebouwd voor het optrekken van een mobiele betoncentrale. De nieuwe truck is uitgerust met onder meer Volvo I-Shift met kruipversnellingen. 'De beste versnellingsbak ter wereld', zegt Van den Brom.

Vijf jaar geleden werd de eerste Volvo FMX aangeschaft. Die krijgt nu gezelschap van de FMX 8×6 widespread met Volvo I-Shift.

De Volvo FMX werd af fabriek geleverd als 6×6 bakwagen. Op de bakwagen is een NCH-kabelsysteem gebouwd voor het optrekken van een mobiele betoncentrale. Terberg Techniek plaatste een gestuurde en liftbare 10-tons voorloopas vóór het tandemstel. Dat werd op zijn beurt widespread gezet door de achterste as 450 mm naar achteren te plaatsen. Door deze aanpassingen is een GVW van 43 ton gerealiseerd. Waarbij de FMX door de meesturende achteras een toch buitengewoon kleine draaicirkel heeft. Deze as is bovendien boven een ingestelde snelheid star, wat resulteert in een voorspelbaar weggedrag in alle situaties.

De drie achterassen zijn voorzien van hydraulische veercilinders. Hierdoor is de hoogte aan de achterzijde van het chassis aan te passen om de containers en betoncentrale makkelijker te kunnen laden en afzetten. Daarnaast kan de chauffeur het gehele voertuig waterpas zetten tijdens kippen, waarbij met de kipstabilisatie tegelijkertijd de stabiliteit wordt verhoogd.

Flexibel inzetbaar

De Volvo FMX is door leverancier Harbers Trucks uitgerust met een robuuste bullbar, hoekbumpers, centraal afsleepoog en hooggeplaatste koplampen. Die accessoires zorgen voor een flexibele inzetbaarheid en minder kans op beschadigingen. ‘Onze chauffeur Bert is blij met zijn nieuwe truck. Het maakt niet uit op welk terrein het beton afgeleverd moet worden, met onze nieuwe Volvo FMX 8×6 kan hij nog efficiënter aan de slag.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels