nieuws

Liebherr in de prijzen met wiellader en telescooplader

Materieel

Liebherr heeft tweemaal de German Design Award in de wacht gesleept, voor respectievelijk de T46-7 telescooplader en de XPower wiellader. Beide machines werden onderscheiden in de Excellent Product Design-klasse.

Liebherr in de prijzen met wiellader en telescooplader
De XPower wiellader van Liebherr. Doordat de motor ver naar achteren is geplaatst, is een extra contragewicht niet nodig.

Liebherr wint met de German Design Award niet de eerste de beste prijs. Met typisch Duitse ‘gründlichkeit’ zijn door een veelkoppige jury in twee dagen tijd meer dan 5.000 inzendingen beoordeeld. Voor Liebherr is het al de derde onderscheiding in korte tijd. Voor de XPower wiellader kreeg de machinebouwer eerder al de iF en de Red Dot Award.

Liebherr T46-7 telescooplader scoort met gebruiksgemak

De Liebherr T46-7 telescooplader

De Liebherr T46-7 telescooplader maakt indruk met zijn gebruiksgemak en goede zicht rondom.

De Liebherr T46-7 telescooplader scoorde vooral punten met zijn gebruiksgemak. De jury roemde het goede zicht vanuit de cabine, en de comfortabele bediening. Het design, met de schuin aflopende kanten, zorgt voor een uitstekend zicht rondom. Ook de volledig naar beneden doorlopende voorruit helpt daarbij. De linkerhand kan te allen tijde aan het stuur blijven dankzij de multifunctionele joystickbediening.

XPower wiellader imponeert met krachtig design

Bij XPower wiellader van Liebherr werd het fraaie en krachtig ogende design genoemd. Ook het goede zicht en de uitstekende gewichtsverdeling zijn pluspunten. Omdat de motor zo ver mogelijk naar achteren is geplaatst, is een extra contragewicht niet nodig. Dat maakt de machine compacter en fraaier. Tegelijk kan de XPower zwaardere lasten verplaatsen.

Ook de slimme plaatsing van de koeler scoorde punten. Omdat deze direct achter de cabine geplaatst is, zuigt hij relatief schone lucht aan. Dat verhoogt de koelcapaciteit en scheelt in onderhoud. Andere details zijn de motorkap die naar achteren opent, voor makkelijker onderhoud. Bovendien is in de motorkap een platform gebouwd om op te staan tijdens het onderhoud. De belangrijkste servicepunten zijn vlakbij de cabine geplaatst.

Reageer op dit artikel