nieuws

Fuchs MHL390F van Stolwerk is grootste in Nederland

Materieel

Van der Spek Vianen bouwde de grootste Fuchs van Nederland op bij Stolwerk Metaal B.V. in Breda. De Fuchs MHL390F is de eerste in de Benelux. Hij weegt ruim 80 ton en is voorzien van een giekconfiguratie met een bereik van 24 meter.

Fuchs MHL390F van Stolwerk is grootste in Nederland

De kolossale Fuchs MHL390F werd door Van der Spek aangevoerd op meerdere diepladers. De 80-tonner is de grootste machine die Fuchs bouwt. De overslagmachine heeft een giek van 12.700 mm en een lepelsteel van 11.000 mm. Met de grijper komt het bereik zelfs op ruim 25.5 meter. De leidingen over de giek en lepelsteel zijn in staal uitgevoerd. Zo stroomt de olie met zo min mogelijk weerstand, voor maximale krachtoverbrenging aan cilinders en grijper.

Fuchs MHL390F voorzien van pylon

Om naast het grote bereik ook in de hoogte het maximale te kunnen bereiken, heeft Stolwerk gekozen om de machine te voorzien van een pylon. Hierdoor heeft de machinist een nog beter zicht in de schaar en tijdens het beladen van vrachtwagens en containers. De zichthoogte bedraagt nu 7.200 mm. De machinist kan daarnaast de cabine nog eens 2.200 mm naar voren verplaatsen.

De Fuchs MHL390 wordt aangedreven door een 6-cilinder 12-liter Deutz-motor, met een vermogen van 300 kW. De motor voldoet aan de Tier IV final emissie-eisen middels AdBlue, SCR katalysator en passieve regeneratie.

De standaard compleet gescheiden- en separaat opgestelde koelers garanderen optimale koeling. Door deze opstelling zijn de koelers makkelijk te reinigen. De koelvinnen hoeven maar zelden bij te springen. Dat maakt de Fuchs extra stil en zuinig.

Separate pomp voor zwenkaandrijving

Het Rexroth hydraulieksysteem heeft, naast de hoofdpomp met een opbrengst van 640 liter/min, een separate pomp met een opbrengst van 200 liter/min. Die laatste wordt alleen voor de zwenkaandrijving gebruikt. Door dit systeem is de machine zeer snel en is er geen vertraging in de giekbewegingen als er tegelijkertijd gezwenkt wordt. De draaikrans is met dubbele rijen uitgevoerd voor een optimale krachtverdeling en een lange levensduur.

De Fuchs MHL390 is uitgerust met de nieuwe Fox-cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten. De machinist profiteert van meer ruimte en comfort in het vernieuwde interieur. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt. Standaard is de Fuchs MHL390F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant. Ledverlichting is geplaatst op zowel de cabine, giek als lepelsteel.

Voor het dagelijks onderhoud is een ruim bemeten loopbordes bij de motor geplaatst, die via een trap toegankelijk is. Vanaf het bordes kunnen ook de diesel- en AdBlue-tank gevuld worden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels