nieuws

Caterpillar verder met drie cabines

Materieel

Caterpillar zet drastisch het mes in het aantal cabines voor graafmachines. Nu worden cabines nog in zestien varianten gemaakt. Hiervan blijven er in 2018 drie over.

Caterpillar verder met drie cabines
De Caterpillar 320-GC.

Caterpillar brengt ook het aantal platformtypes omlaag: van 28 naar twaalf. De hoeveelheid verschillende luchtfilters gaat van vijftien naar vier.

Volgens Herwig Peschl, wereldwijd marketingmanager bij Caterpillar, wordt met de operatie tegemoetgekomen aan wensen vanuit de markt. Hij spreekt in dit verband van ‘duizenden’ interviews die met klanten en gebruikers zijn gehouden.

Caterpillar belooft minder onderhoud door nieuwe luchtfilters

Het geringere aantal luchtfilters gaat gepaard met minder onderhoudskosten, stelt Caterpillar. Dit maakt deel uit van de belofte dat de nieuwe 320, 323 en 320-GC tot 15 procent zuiniger zijn als het gaat om onderhoud dan machines uit de huidige F-serie.

De 320 en 323 zijn de opvolgers van de 320-F en 323-F. Daarnaast introduceert Cat de 320-GC. Dit is een basismachine met minder technische snufjes. Importeur Pon verwacht hiervoor in Nederland niet veel belangstelling. Maar wereldwijd hoopt Cat het marktaandeel van deze ‘uitgeklede’ machines te vergroten naar 13 procent. In 2015 was dit volgens Peschl nog 6 procent.

Een van de snelst groeiende industrieën

Volgens Damien Giraud, vicepresident Bouw & Infra bij Cat, is de markt voor graafmachines een van de snelst groeiende industrieën ter wereld. Op dit moment gaat er volgens hem 22 miljard dollar in om.

Giraud claimt dat Cat op het wereldtoneel marktleider is en blijft. ‘Onze klanten willen een steeds beter product dat minder brandstof verbruikt en minder onderhoud vraagt. Wij investeren zwaar in innovaties om onze klantwaarde verder te vergroten. De nummer 1 blijven, dát is ons doel’, aldus Giraud.

Meer comfort, minder trilling

De nieuwe cabines zijn goed nieuws voor machinisten, betoogde productmanager Julien Roux vorige week in het Spaanse Málaga, waar de nieuwe graafmachines werden gelanceerd. De veiligheid en het comfort van de cabine zijn volgens Roux verbeterd. Een lager trillingsniveau in de cabine zou de vermoeidheid bij machinisten te lijf moeten gaan.

Reageer op dit artikel