nieuws

BouwMachines test de Tatra Phoenix Euro 6

Materieel

De merknaam Tatra spreekt tot de verbeelding. Want wie herinnert het zich niet van vroeger, of van de Dakar-rally? Het kleine Tsjechische merk kende een roerige periode, maar heeft nu de Phoenix. Deze combineert het typische Tatra-chassis met moderne Euro 6-motoren en cabines van Daf. Staat deze Phoenix symbool voor nieuwe glorietijden? Bouwmachines toog naar Tsjechië en reed ermee.

BouwMachines test de Tatra Phoenix Euro 6

Na zeven magere jaren komen zeven vette, zo luidt althans de Bijbelse wijsheid. Het is te hopen dat het gezegde ook voor Tatra opgaat, want magere tijden heeft het 160 jaar oude bedrijf recentelijk zeker achter de rug. Dieptepunt én tevens keerpunt vormde het faillissement in 2013. Nieuwe eigenaren zorgen nu voor een frisse wind door de firma en Tatra zit weer in de lift.

Topmodel met GVW van 60 ton
De banden met aandeelhouder DAF (19%) werden in 2014 aangehaald en de Phoenix was niet veel later geboren. Die is er inmiddels ook met Euro 6-motoren. Bovendien werd op de in april gehouden Bauma een nieuw topmodel binnen de serie gepresenteerd; een Phoenix 10×10 met een GVW van 60 ton. Bouwmachines reisde af naar thuisland Tsjechië om de 10×10 uitgebreid te testen in een zandput. Daarnaast maakten we van de gelegenheid gebruik om ook te rijden met de meer gangbare 6×6 en 8×8.

Je hoeft geen kenner te zijn om de DAF-cabine op de Phoenix te herkennen. In tegenstelling tot de vierkantige eigen Tatra-cabines geven deze CF-cabines met hun nieuwe koplampunits de Tatra een strak én herkenbaar uiterlijk mee. Ook de motoren in de Phoenix komen van DAF (Paccar), maar daar houdt de parallel met Eindhoven wel op. De rest van de Phoenix is honderd procent eigenzinnige Tatra-techniek.

Buizenchassis
Kenmerkend voor Tatra is het buizenchassis. Eén dikwandige buis die van voor naar achter loopt. Binnenin de buis lopen de aandrijfassen in een oliebad en zijn ook de differentiëlen met bijbehorende sperren gebouwd. Die liggen dus beschermd en onderhoudsvrij. Het vermogen van de motor komt via de (ZF of Allison) transmissie bij een tussenbak terecht.

Het rijden met de Tatra wijkt in niets af van de gevestigde merken. Wel kun je de Tatra met zijn extra hoge banden in combinatie met aandrijving op alle assen overal doorheen trekken. Ook als we de 10×10 stilzetten op een stuk gortdroog pofzand, trekt de Tatra met alle sperren erin en niet teveel gas moeiteloos weer weg.


Matthijs Verhagen gaf de Tatra flink de sporen in de Tsjechische zandput. Kon deze truck, en de meer gangbare 6×6 en 6×8 die hij ook aan de tand voelde, onze testpiloot op alle fronten overtuigen? Het volledige testverslag leest u in BouwMachines 6. Nog geen abonnee? Profiteer dan nu van onze aanbieding en ontvang BouwMachines 3 maanden lang in de bus voor maar 25 euro.


 

Reageer op dit artikel