nieuws

Dubbeldikke Doosan in de Bouwmachines test

Materieel

De DX170W-5 stond samen met de DX210W-5 als grote nieuwkomers vorig jaar op de Intermat. Doosan pakte de machines flink aan, ook omdat ze al een tijdje ongewijzigd op de markt waren. De onderwagen groeide in breedte en wielbasis, de motoren voldoen aan de stage IV-normen en de pompen werden vergroot voor meer liters bij minder toeren.

Dubbeldikke Doosan in de Bouwmachines test

Het is een strakke liefhebbersmachine, de Doosan DX 170W-5 zoals die aan het begin van deze herfst in onze testzandbak stond. Ditmaal hebben we namelijk geen fabrieksdemo- of verhuurmachine van de importeur tot onze beschikking voor deze test, maar een reeds verkochte machine. Deze DX 170W-5 is aangeschaft door eigendraaier Jan Maarten Schuurman uit Nederhorst Den Berg, die dit najaar zijn DX 140W-3 ervoor inruilde.

Onderwagen
Wat veranderde er eigenlijk aan de DX170W-5? Als we bij de onderwagen beginnen, dan valt op dat deze ietsje langer is geworden. De wielbasis is met vijf centimeter gegroeid naar 265 cm. Dat is trouwens nog altijd een 15 centimeter compacter dan die van een DX140W-5. De assen van de 170W-5 staan ook zo’n vier centimeter breder op spoor. Het dozerblad is nu weer uit één stuk en ietsje hoger dan voorheen.

Motor
Belangrijkste wijziging is uiteraard de motor. Dat is nog steeds het bekende 5,9 liter Doosan-blok, maar nu in Fase IV-outfit én met iets meer power en koppel. Doosan haalt de normen zonder roetfilter en dat maakt regeneren dus overbodig. Gunstig. Wel moet je uiteraard AdBlue tanken om de SCR-techniek in de uitlaat zijn werk te laten doen. Ook is er nog een oxycat (DOC) aanwezig.

Zuinigheid komt niet alleen uit de motor zelf, maar ook uit de aansturing. Zo zorgt de komst van grotere pompen (2 x 170 liter) dat er meer liters beschikbaar zijn bij minder toeren.
Andere brandstofbesparende maatregelen zijn onder andere het bekende Smart Power Control, dat het motortoerental telkens met zo’n 100 toeren per minuut verlaagt wanneer het werk dat toelaat.

CabSus
De cabines zijn nu voorzien van CabSus. Dat staat voor silentblocks met schokdempers die trillingen opnemen en zorgen voor minder resonantie. Wat verder opvalt is, dat de hendels iets korter zijn geworden en minder slag hebben. Hierdoor is de bediening wat directer geworden. Ook is een omkeerschakeling (vooruit-achteruit) op de joystick nu standaard af-fabriek.

Schuurman koos voor een automatische smering van Groeneveld, met als bijzonderheid dat deze niét smeert als de transmissie in transportmodus staat en ook niet als de uitstapbeveiliging naar beneden staat. Dat voorkomt onnodig smeren van de giek wanneer deze geen werk verzet. Een ander handigheidje is een vaste zevenpolige stekkerdoos op de onderwagen, dat via een sleepcontact in de draaikrans verbonden is met de bovenwagen.

Steelwrist
Schuurman vond de fabriekskeuze voor de brandstofvulpomp niet zo fraai, dus liet deze verzetten naar rechtsvoor. Daar is door Road meer ruimte gecreëerd, met name voor het opbergen van de slang. Tot slot heeft de Doosan een slangbreukventiel op de bakcilinder en is een Steelwrist X18S60 draaikantelstuk gemonteerd.


Alles over de techniek, uitvoering en de prestaties van de Doosan DX170W-5 in onze graafproef is terug te lezen in het oktobernummer van Bouwmachines. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een proefabonnement af en ontvang Bouwmachines 3 maanden lang voor maar 25 euro.


Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels