artikel

Knikmops 180 Tele delft 70 miljoen jaar oud kalkgesteente

Materieel Premium

Knikmops 180 Tele delft 70 miljoen jaar oud kalkgesteente

De Knikmops wielladers komen we vooral tegen in het straatwerk. Dat de machine veel meer kan dan dat, bewijst de Knikmops 180 Tele die sinds kort wordt ingezet in de Kunradersteengroeve in Voerendaal.

Compact, sterk, betrouwbaar en geschikt voor diverse aanbouwdelen. Dat waren de eisen die Bas Vervuurt (26) – hij exploiteert samen met zijn vader Marc (54) de Kunradersteengroeve – stelde aan een nieuw aan te schaffen wiellader. ‘Een paar jaar geleden ben ik al eens op de Infra Relatiedagen in Gorinchem gaan kijken wat er zoal te koop is. Als jonge jongen voelde ik me door veel standhouders niet serieus genomen, maar met Knikmops leverancier De Schans was er direct een klik’, herinnert Bas zich nog goed.

Knikmops 130 Tele op proef

Toen medio vorig jaar de tijd rijp was om daadwerkelijk tot aanschaf over te gaan, zocht Bas opnieuw contact met De Schans. De Kunradersteengroeve kreeg vervolgens een aantal dagen een Knikmops 130 Tele op proef. ‘Die machine hebben we echt tot het uiterste getest’, lacht Bas. ‘Op basis van de ervaringen met die machine en het advies van verkoper Jan-Willem Slegh hebben we uiteindelijk gekozen voor een zwaarder type, de 180 Tele. De 180 heeft standaard een hefkracht van 1.400 kg; voldoende om een pallet stenen of big bags te tillen.’

De giekvering bewijst zich bij het vervoeren van de pallets met waardevol gesteente.

Een paar weken na aflevering zijn Marc en Bas Vervuurt nog volledig in hun nopjes met de 1.800 kg wegende kniklader. De mannen kozen voor de 180 Tele. Dankzij de telescooparm heeft dit type 80 cm meer bereik dan de standaard machine. ‘Ideaal bij het oppakken van stenen of het wegzetten van pallets’, aldus Bas. Hij is ook erg tevreden over de lastcompensator waarmee de Knikmops is uitgerust. ‘De giekvering bewijst zich bij het vervoeren van de pallets met waardevol gesteente.’

Liefde voor steen

De liefde voor Kunradersteen zit bij vader Marc (54) en zoon Bas Vervuurt (26) diep. Marc startte in 2003 een handelsonderneming in Kunradersteen, een geelgrijze kalksteen dat uiterlijk wat lijkt op mergelsteen maar veel harder is. Hij verhandelde Kunradersteen uit sloopprojecten, maar daarmee kon niet voldaan worden aan de vraag. Bekeken werd of de Kunradersteengroeve, waar de steensoort vanaf begin vorige eeuw gedolven werd, opnieuw geopend kon worden.

De groeve was al sinds 1968 niet meer in gebruik, mede omdat de A79 over het terrein werd aangelegd. Na uitgebreide vergunningprocedures mocht de Kunradersteengroeve in Voerendaal eind 2012 weer open. Vader en zoon Vervuurt delven hier nu jaarlijks zo’n 1.000 kuub Kunradersteen. In de werkplaats kan de steen gezaagd, geknipt en gekapt worden, maar de steen wordt ook ruw geleverd.

De Kunradersteengroeve is een hectare groot. Voor het delven van de stenen wordt een beroep gedaan op Janssen Group uit Maastricht. Op afroep stuurt het GWW-bedrijf een Volvo EC250E rupsgraafmachine om de stenen uit de grond te halen. Senden Loon- en grondverzetbedrijf uit Ubachsberg verricht in de groeve regelmatig hand- en spandiensten met een Liebherr A914 mobiele graafmachine.

Niet dieper dan 15 meter delven

Om de 70 miljoen jaar oude stenen te kunnen delven, moet eerst de bovenlaag tot 3 meter worden afgegraven. Het stenenpakket gaat tot een 30 meter diep, maar in de Kunradersteengroeve mag niet dieper dan 15 meter gedolven worden. De kalksteenlagen worden gescheiden door dunne en dikke lagen kalkzand.

Het is niet belangrijk hoeveel de machinist per dag uit de grond trekt. De waarde van de steen wordt bepaald door de grootte.

‘Bij dit werk gaat het niet om volume’, legt Bas Vervuurt uit. ‘Het is niet belangrijk hoeveel de machinist per dag uit de grond trekt. De waarde van de steen wordt bepaald door de grootte. Hoe groter de steen die uit de grond wordt gehaald, hoe groter de waarde. Een 28 tons graafmachine is de ideale machine gebleken voor dit werk, uitgevoerd met een puinbak zonder tanden. Een bak met tanden gaat op zich wel sneller, maar levert geen mooier product op. En dan geldt ook nog: hoe breder het mes op de bak, hoe mooier de stenen loskomen.’

24 jaar oude Hanomag shovel

Nog dagelijks doen vader en zoon Vervuurt een beroep op een 24 jaar oude Hanomag 20E wiellader bij het verladen van gedolven stenen. Die heeft nu dus versterking gekregen van de compacte Knikmops 180 Tele. ‘Met meer personeel los je in de groeve geen capaciteitsprobleem op. Om de capaciteit te vergroten moet je het zoeken in processen en materieel. Met die wetenschap hebben we gekozen voor aanschaf van de Knikmops. Met deze machine kunnen we de werkzaamheden veiliger en efficiënter uitvoeren.’

Bas Vervuurt, die de meeste tijd doorbrengt op de Knikmops, is vooral erg tevreden over het lage scharnierpunt van de laadarm. ‘Dat resulteert in een goed zicht, ook in combinatie met de telescoopgiek.’ Om de stabiliteit en hefkracht van de kniklader van de machine verder te verbeteren, is 100 kg aan extra contragewicht aan de achterzijde van de machine geplaatst. Verder liet Vervuurt extra werkverlichting en een dubbele zwaailamp opbouwen.

Knikmops 180 op brede banden

De Knikmops 180 staat op verzoek Vervuurt op brede banden; gekozen is voor de 31×15.50-15 Trac Master van BKT. ‘De afspraak is om de groeve na beëindiging van de huidige concessie in 2031 als natuurgebied in te richten. Een lage bodemdruk van de machine helpt bij het nakomen van die verplichting’, legt Bas Vervuurt uit. ‘Bovendien is de kans op lek rijden op de puntige stenen met deze banden kleiner.’

De Knikmops is compact, sterk en betrouwbaar. Precies die eigenschappen die we hier in de groeve nodig hebben.

Bij de machine is een Eurograb bomenklem geleverd. Op het eerste oog geen voor de hand liggende keuze, geeft Bas Vervuurt toe. ‘Aanvankelijk overwogen we bij de machine een sloop- en sorteergrijper te kopen, voor het oppakken van de stenen. Al snel was duidelijk dat dit geen goede oplossing was, omdat de grijper niet volledig om de stenen heen kan grijpen. Een bomenklem blijkt beter geschikt’, aldus Bas.

Op zijn wensenlijstje staan nog een veegborstel en een maatwerk dichte bak om 0,5 kuub big bags af te vullen. ‘De keuze aan aanbouwdelen voor de Knikmops is groot. Dat maakt de machine multifunctioneel inzetbaar. Verder is de Knikmops compact, sterk en betrouwbaar. Precies die eigenschappen die we hier in de groeve nodig hebben.’

1.000 Knikmopsen in 2020

Knikmopsen worden ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door Gebr. Geens in België. De fabriek in Hoogstraten telt een 50 medewerkers, die momenteel jaarlijks zo’n 600 machines produceren. Het doel is om de capaciteit in 2020 uit te breiden naar 1.000 machines. De meeste Knikmopsen worden afgenomen door importeur De Schans in Hedel. Het grootste deel daarvan blijft in Nederland. Via een distributienetwerk worden ook knikladers verdeeld in Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden.
Het programma Knikmopsen bestaat uit zes modellen en begint bij de 820 kg zware Knikmops 80. De zwaarste machine is de Knikmops 250 met een eigen gewicht van 2.380 kg. Meest verkocht in Nederland is de Knikmops 130. Naast de standaard diesel aangedreven machines kunnen de meeste modellen ook worden voorzien van een LPG motor. Alle modellen zijn leverbaar met een verhoogde giek en telescoopgiek voor een groter bereik. Op de Agritechnica afgelopen november is de tweede elektrische Knikmops geïntroduceerd. Deze elektrische variant is nog niet in productie; voordat het zover is wordt de machine eerst nog stevig aan de tand gevoeld.
Bij de Knikmops machines is een groot scala aanbouwdelen leverbaar. Bovendien wordt dit assortiment steeds vernieuwd en verder uitgebreid.

Foto's

Reageer op dit artikel