artikel

Etec laat XCMG debuteren in Nederland

Materieel Premium

Etec laat XCMG debuteren in Nederland

Een van de verrassingen op de TKD was de presentatie van een serie XCMG-machines. XCMG is een Chinese fabrikant met een zeer uitgebreid assortiment graafmachines en wielladers in het programma. Etec in Waddinxveen is sinds kort importeur voor Nederland. De verwachtingen zijn hooggespannen.

Henk van Vliet (57), eigenaar-directeur van Etec, loopt al heel wat jaartjes mee in de sector. Maar van zijn recente bezoek aan de XCMG-fabriek in de Chinese stad Xuzhou was hij toch wel onder de indruk. ‘Ik wist niet wat ik zág. Wat een enorm bedrijf. Ze hebben 28.000 mensen in dienst. In 2018 hopen ze wereldwijd 20.000 machines te verkopen. Dit is echt een grote speler.’ 

Fabrikant wil vleugels uitslaan richting Europa

XCMG is niet alleen een grote speler, maar ook een speler die zijn vleugels wil uitslaan richting Europa. Henk van Vliet wist de importrechten voor Nederland te verwerven.

Een 15-tons mobiele graafmachine van XCMG, de XE 150W.

Op de TKD toonde Etec van XCMG een 3,5-tons minigraver, een 15-tons mobiele graafmachine, twee rupsgraafmachines van 21 en 25 ton, en een 18,5-tons wiellader. ‘XCMG heeft nog veel meer te bieden, in alle denkbare gewichtsklassen. Maar je moet ergens beginnen’, merkt Van Vliet op. XCMG en Etec willen een assemblagelijn inrichten om de machines in Nederland in elkaar te kunnen zetten. 

In 2011 werd Amca gekocht

Dat XCMG in Nederland materieel levert, is nieuw. Wel is het Chinese bedrijf al langer in ons land actief. In 2011 kocht het Amca, in het Groningse dorp Ten Post. Amca produceert stuurschuiven voor de bediening van de hydrauliek in graaf- en bouwmachines. Na de overname investeerde XCMG miljoenen in het bedrijf, vertelde een woordvoerder enkele jaren geleden tegen RTV Noord. 

In het Duitse Krefeld heeft XCMG een eigen research- en developmentcentrum tot zijn beschikking. Hierin is een kleine 40 miljoen euro geïnvesteerd. Behalve in China en Duitsland, heeft het bedrijf ook vestigingen in Amerika, Brazilië en India. XCMG wil wereldwijd, en ook in Europa, fors meer omzet gaan genereren. 

Etec maakt ook machines onder eigen merk

De geschiedenis van Etec gaat terug tot 1958, toen Henks vader Piet een landbouwmechanisatiebedrijf begon. In 1988 kwam Henk in het bedrijf. Etec maakt tot op de dag van vandaag graafmachines onder eigen merk. ‘De basis is van Doosan’, vertelt Henk. ‘Wij voegen daar een eigen cabine, een contragewicht en diverse hydraulische componenten aan toe. De gewichtsklassen lopen uiteen van 5 tot ongeveer 50 ton.’ 

Een XCMG-minigraver in de gewichtsklasse van 3,5 ton, type XE 35U.

Via een apart bedrijf ontwikkelt en verkoopt Van Vliet ook rups- en mobiele dumpers. Op de TKD was zijn nieuwe Dutchdumper te zien, een rupsdumper waarvan de bovenbouw kan ronddraaien, maar ook telescopisch een meter naar voren of naar achteren kan schuiven. 

Volgens Van Vliet gebruikt XCMG A-componenten

Etec wil vooral sterk zijn in het bieden van maatwerk. In de eigen werkplaats kan elke machine naar de wensen van de klant worden aangepast. Bij de XCMG-machines wil Etec deze lijn doortrekken.  

Van Vliet is zeer positief over het Chinese merk. ‘De machines bestaan uit A-componenten. ZF-assen, Kawasaki-hydrauliek, en de motoren zijn van Cummins. XCMG is echt een fantastisch merk tegen een scherpe prijs. De prijs ligt soms wel 20 tot 25 procent lager dan bij de concurrent. Dat komt onder meer door het staal. In eigen land kan XCMG dit goedkoop inkopen, in grote hoeveelheden.’ 

Machines in de toekomst misschien op vloeibaar gas

Voor de toekomst ziet Henk van Vliet revolutionaire mogelijkheden. Hij denkt eraan machines te laten draaien op vloeibaar gas: LNG (liquid natural gas). ‘In China draaien machines al op LNG. Maar dan zie je op een shovel bijvoorbeeld twee grote tanks achter de cabine liggen. In de Nederlandse situatie kan dat natuurlijk niet. Maar LNG kan wel aantrekkelijk zijn voor bijvoorbeeld je CO2-uitstoot. We zijn aan het onderzoeken wat er in Nederland mogelijk is. Wie weet wat de toekomst nog gaat brengen.’ 

 

Reageer op dit artikel