artikel

Eerste mobiele Hooby is multifunctionele machine

Materieel

Machinefabriek Hobelman in Halle is fabrikant van de Hooby smalspoor-rupskranen voor slootonderhoud. Die staan bekend om hun compacte basis, laag zwaartepunt, uitschuifbaar contragewicht en een lichte giek met verhoudingsgewijs fors bereik. Het zijn precies deze ingrediënten die Hobelman nu opnieuw gebruikt, maar dan in een totaal nieuw recept. Namelijk voor een eigen machine met een mobiele onderwagen als basis. Resultaat is de 11-tons Hooby MH 115. Een TKD-primeur, wij maakten alvast een eerste impressie.

Eerste mobiele Hooby is multifunctionele machine

Het maaien van sloten is een vak apart en dat vraagt om speciale machines. Een trekker met maaiarm of een mobiele kraan met verlenggiek blijft hiervoor in zekere zin een compromis. Om die reden bouwt Hobelman de eigen Hooby-rupskranen met maaigiek voor deze nichemarkt. Toch kriebelde het al jaren om ook een mobiele versie te gaan bouwen.

‘We wilden de ideale mobiele maaikraan ontwikkelen die ook veelzijdig in te zetten is. Dat was het doel. Maar het resultaat is een mobiele kraan waarmee je kunt maaien, maar waarmee je ook kunt graven en ander cultuurtechnisch werk kunt doen. Een kraan voor hand- en spandiensten’, vertelt Marco Hobelman.

Hydradig-onderwagen

De plannen kregen vorig jaar serieus vorm. Want met JCB’s introductie van Hydradig was er nu een onderwagen in de markt die Hobelman wel zag zitten als basis voor de eigen machine. Hobelman leverde eerder al maaigieken voor de Hydradig en heeft er zelf eentje draaien in de cultuurtak van het eigen bedrijf.

Hobelman: ‘De onderwagen van de Hydradig is precies gebouwd volgens de visie van onze smalspoor rups, maar dan vertaald naar een breedspoor mobiele kraan. Dus in plaats van zelf zoiets vanaf nul te bouwen, konden we die als basis nemen. Dat is gunstiger in de kosten.’

Rond dezelfde tijd meldde zich ook een klant die wel oren had naar zo’n nieuw te ontwikkelen mobiele machine. En niet onbelangrijk; die klant, Van Berkel Groep uit Schijndel, voegde de daad bij het woord door er direct eentje te bestellen. Op vertrouwen, want een concreet ontwerp was er nog niet. ‘De visie hadden we al langer, maar hierdoor ging de ontwikkeling nu in vogelvlucht’, zegt Hobelman.

Volledig nieuw gebouwde bovenwagen

Terug naar de bouw. De onderwagen was dus in beeld en JCB was bereid die te gaan leveren. Oorspronkelijk was het plan om de bestaande bovenwagen aan te passen, maar dat idee ging al snel weer van tafel. De ontwikkeling nam hierdoor wel wat extra maanden in beslag. Waarom is in één klap duidelijk als je een JCB Hydradig en Hooby MH115 naast elkaar zet. Dan zie je dat er toch wel héél veel anders is.

Hobelman koos er dan ook voor om de bovenwagen volledig nieuw te ontwikkelen en zelf te bouwen, met een nieuwe driedelige verstel giek, nieuwe positie van de giek, nieuwe Parker-hydrauliek en een uitschuifbaar contragewicht. Herkenbaar is nog wel de JCB-cabine. Toch is dat vooral optisch. Want voor beter zicht tijdens het maaiwerk is deze 60 centimeter verder naar voren geplaatst. Ook zijn de voorstijlen stukken smaller vanwege de vaste verlijmde voorraam.

Deze Hooby heeft de giekverhoudingen van een 14-tons mobiele kraan, maar dan licht en sterk.

Tot slot is de complete aansturing van de bediening nieuw én is er een tabletachtige Hobelman-touchscreen-monitor. Deze hele combinatie van hydrauliek en elektronica is een vakgebied waarin Hobelman zich al eerder bewezen heeft. Door de volledig nieuwe bovenwagen vervalt uiteraard de fabrieks CE-keuring. Hobelman laat de machine opnieuw keuren en zet deze onder eigen Hooby-merknaam als eigen fabrikaat in de markt.

Het resultaat is er naar

De in blauw-zwarte bedrijfskleuren gespoten Hooby die we half mei in actie zien bewijst dat de missie geslaagd is, waarmee van Berkel een fraaie primeur heeft. Met verlenggiek heeft de nieuwe mobiele Hooby een bereik van 10 meter in combinatie met een 6,20 meter brede maaikorf. Door de lichte giek uit hoogsterktestaal, de relatief zware onderwagen en het uitschuifbare contragewicht spot de machine met de wetten der natuur. In totaal weegt de machine volgens de fabrikant zo’n 11 ton. Hobelman: ‘Deze Hooby heeft de giekverhoudingen van een 14-tons mobiele kraan, maar dan licht en sterk.’

Het originele concept met de zwenkgiek is op Hooby’s eigen bovenwagen verruild voor een vaste giek rechts naast de cabine. Dat is een wereld van verschil en noodzakelijk voor de stabiliteit én het slotenwerk. Door de andere giekverhoudingen kan de Hooby prima kort bij de machine lossen, terwijl de bakcilinder dan ook nog voldoende ver open kan.

Uitgebreide bedieningsmogelijkheden

Het is zéker niet alleen de hardware, maar meer nog de software die de Hooby tot een bijzondere machine maakt. Vorig jaar schreven we al over Hobelman’s Gradertronic systeem. Dat is ook geïntegreerd in deze machine. Met hulp van positiesensoren weet de computer precies waar de bak of maaikorf zich bevindt. Je kunt zelf snel hoogtelijnen instellen. Gradertronic grijpt vervolgens elektronisch in op het ventielenblok en stuurt de bak zelf aan, op de ingestelde dieptelijn. Bijvoorbeeld om dus op een ingestelde lijn een baan te vlakken; met Gradertronic doe je dit simpelweg door de lepelsteel naar je toe te halen.

Wij zijn eigenlijk machinisten met een machinefabriek, dan heb je altijd ideeën over hoe het in praktijk beter kan.

De computer stuurt vervolgens alle cilinders juist aan, zodat de bak op de juiste hoogte blijft en niet beneden de ingestelde dieptelijn komt. Als zijnde Faunatronic dient het systeem om de maaikorf bóven de bodem van de sloot te houden, om het waterleven niet te verstoren. Gradertronic is ook in staat om de verstelgiek én verlenggiek automatisch mee te bedienen én bijvoorbeeld de maaikorf te draaien zodra je de machine zwenkt; die blijft dan altijd parallel aan de watergang. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos, tot aan het automatisch via kaarten loggen waar de sloten gemaaid zijn.

Nederlandse kraan

‘Eigenlijk is het weer een echte Nederlandse kraan. Een supermoderne kraan. En als ik het eindresultaat zo zie denk ik dat de markt misschien nog wel breder is dan alleen de cultuurtechnische markt. De eerste vier zijn in elk geval besproken en verkocht’, besluit Hobelman, die overigens nog volop ideeën heeft voor nieuwe mogelijkheden en kansen om het concept nog weer verder te laten uitrijpen. ‘Wij zijn eigenlijk machinisten met een machinefabriek, dan heb je altijd ideeën over hoe het in praktijk beter kan.’

Foto's

Reageer op dit artikel