artikel

Takeuchi TB225: primeur met Nederlandse wortels

Materieel Premium

Takeuchi TB225: primeur met Nederlandse wortels

Takeuchi komt met de TB225. Een machine die specifiek voor Europa is ontwikkeld, op initiatief van importeur Verhoeven. Bijzonder, want dat gebeurde niet eerder. Met zijn 2400 kilo is het gewicht geoptimaliseerd, om inclusief aanhanger en wat uitrustingsstukken exact op het wettelijke maximum van 3.500 kilo uit te komen.

Het is een welkome aanvulling. Want tot nu moesten Takeuchi-kopers in deze klasse kiezen uit ofwel de TB23R (een 2,6-tons binnendraaier), ofwel de 2,1-tons TB219. Een binnendraaier is geen allemansvriend, en de 2,1-tonner is in bepaalde segmenten net te licht voor het zwaardere werk. Het antwoord is nu de TB225, die het beste van twee werelden moet combineren. De verwachtingen zijn torenhoog.

Je zou vermoeden dat het meeste op minigraver-gebied wel is uitgevonden. Toch is dat allerminst waar. De verwachtingen van minigravers veranderen de laatste jaren enorm en dat maakt dat bestaande machines eigenlijk beter kunnen. Denk alleen al aan de sterke opkomst van het draaikantelstuk in deze klasse. Dat vergt qua kracht en stabiliteit méér van een minigraver. Tegelijk wordt de handhaving op gewicht strikter tijdens transport op de aanhanger. Te zwaar kan gewoonweg niet meer.

Smal en sterk

Alles bij elkaar willen we dus een machine die meer kan, maar minder weegt. Een machine die smal genoeg is om overal door te kunnen, maar sterk genoeg voor wat serieuzer werk. Takeuchi-importeur Verhoeven zag die specifiek Europese vraag opkomen en ging in 2015 al met de fabrikant aan tafel. Resultaat is nu de nieuwe TB225, die Takeuchi dus met Nederlandse inbreng ontwikkelde en ook in ons land als prototype is getest. De eerste serie-machines wordt deze maand uitgeleverd.

Die samenwerking is best bijzonder, maar ook te verklaren. Niemand hoeft Takeuchi uit te leggen hoe het een minigraver in elkaar moet zetten. Toch is het ook niet zo dat de Japanse ingenieurs alles zelf bedenken, bouwen en vervolgens de markt op duwen. Vanuit het hoofdkantoor kunnen ze immers lastig zien waar de markt hier behoefte aan heeft. Daarvoor schakelt de fabrikant met importeurs.

Aanhangermachine

Europa is een belangrijke markt, goed voor zo’n 45 procent van Takeuchi’s omzet. Binnen Europa is vervolgens de Verhoeven Groep (bestaande uit Verhoeven Nederland en Schäfer Duitsland) een van de grotere importeurs, die inmiddels meerdere landen bestrijkt. Lang verhaal kort: deze optelsom maakt dat Verhoeven intussen best wat in de melk te brokkelen heeft. Zéker als ze kansen zien in de markt en overtuigd zijn dat Takeuchi daarvoor een machine zou moeten ontwikkelen die er nog niet is. Dit is in een notendop het verhaal achter de TB225. Een Japanse machine met een sterk Nederlands tintje.

Productmanager Rob Slenders legt uit: ‘We merkten de behoefte aan een échte aanhangermachine. Veel types zijn nu net te zwaar, zeker als je de bak, de sorteergrijper en een extra kan diesel meerekent. Dan blijf je in praktijk niet onder de 3,5 ton.’

Géén zero- of shorttail

Hierop is Verhoeven terug gaan rekenen, en kwam men op een ideaal gewicht van 2350 à 2400 kilo voor de nieuw te ontwikkelen minigraver. Die zou verder krachtig moeten zijn, stabiel en, opvallend, géén zero- of shorttail. Reden: nog los van de motorkoeling is de stabiliteit van een binnendraaier in deze klasse vaak niet optimaal. In de praktijk zie je vaak extra contraballast aan de achterzijde, waardoor het shorttail-voordeel deels weer teniet wordt gedaan. Voldoende stabiliteit van de nieuw te ontwikkelen minigraver was juist een kernpunt vanwege de (draai)kantelstukken. Slenders: ‘In Nederland zijn (draai-) kantelstukken in opkomst, maar in Duitsland leveren we nu al 80 procent van de machines ermee uit.’

Onderwagen verstelbaar

Die stabiliteit werd gevonden in de verstelbare onderwagen. Ingeschoven is die 1,10 breed, uitgeschoven 1,50 meter. De rupsen lopen volledig naast de bovenwagen. En dat is breder dan gebruikelijk in de markt. De Yanmar-driecilinder is met 22,4 pk overbemeten en feitelijk identiek aan de motorisering van de zwaardere TB228. Omdat deze nog onder de 26 pk blijft, zijn extra emissiebeperkende maatregelen niet nodig.

Nieuw is de naar boven gerichte uitlaat, een wens vanuit de praktijk en nu dus standaard op de TB225. Ook nieuw: de bovenwagen werd afgemaakt met praktische sjorogen aan de onderkant van het contragewicht en de voorzijde. Met led-werklampen op de giek, lepelsteel en cabine is ook aan het zicht van de machinist gedacht.

Toolcarriër

Omdat de machine meer dan 1.000 kilo kan heffen is een slangbreukventiel op de hef- en armcilinder standaard af-fabriek. Tot vier extra functies zijn eveneens af-fabriek te krijgen, waarmee Takeuchi duidelijk inspeelt op de inzet van de mini als toolcarriër. Het leidingwerk op de giek werd opnieuw tegen het licht gehouden en herontworpen.

In het hele verhaal is eigenlijk maar één concessie gedaan, die is ingegeven door de gekozen maximale breedte van 1.10 meter. Dat houdt de machine compact, maar maakt de cabine navenant ook niet breed. Die is gelijk aan de TB216. Slenders: ‘Voordeel van het concept is dat je de TB225 kunt inzetten op plekken waar slechts ruimte is voor een 2-tonner, maar dat je tegelijk ook de capaciteit van een 3-tonner hebt.’

De eerste kopers krijgen deze maand hun nieuwe Takeuchi geleverd. Op de TKD was Verhoeven aanwezig met diverse TB225-demomachines, voor velen hét moment om deze minigraver te testen. De verwachtingen voor het model zijn torenhoog, de specificaties op z’n minst veelbelovend.

Meer nieuws over Verhoeven

Foto's

Reageer op dit artikel