artikel

JCB zet vol in op schone dieseltechnologie

Materieel Premium

JCB zet vol in op schone dieseltechnologie

De wereldmarkt voor bouwmaterieel is flink aangetrokken, en JCB profiteert daar graag van mee. Het Engelse familiebedrijf werkt hard aan het portfolio, met vernieuwde en compleet nieuwe machines. Daarnaast zet JCB, ogenschijnlijk tegen de trend in, vol in op diesel. ‘We zitten met onze schone dieseltechnologie bijna op nul emissie.’

Vol vertrouwen kijkt JCB naar de toekomst. ‘De markt draait op volle toeren, wereldwijd is sprake van forse groeipercentages. Zuid-Europa blijft achter, maar verder zien we overal groei. Als deze trend doorzet, zijn wij er helemaal klaar voor’, zei CEO Graeme Macdonald onlangs tijdens een tweedaagse conferentie voor Europese vakmedia. Plaats van handeling was het Engelse Rocester, thuisbasis van de materieelfabrikant.

JCB investeert volop

Volgens Macdonald heeft JCB in 2017 flink garen gesponnen bij de opleving van de markt. ‘In alle belangrijke productgroepen zijn we gegroeid.’ Het bedrijf heeft de afgelopen jaren dan ook niet stilgezeten. Honderden miljoenen euro’s zijn geïnvesteerd in productvernieuwingen en innovaties. Het leidde tot tientallen nieuwe en vernieuwde modellen. De jaaromzet van JCB schommelde in 2016 rond de 3 miljard euro (2,6 miljard pond). De cijfers over 2017 zijn nog niet bekend.

JCB heeft niet alleen fors geïnvesteerd in productontwikkeling. Van oudsher puur een producent van machines voor het grondverzet en de agrarische sector, verbreedde het bedrijf ook de eigen horizon. Vorig jaar werd met de introductie van een serie schaarliften een eerste stap gezet op de markt voor motorisch aangedreven werkplatforms.

Intussen is de divisie compacte producten, die in vier jaar tijd dertien nieuwe modellen lanceerde, een van de zeer succesvolle onderdelen van het bedrijf. In 2017 vonden wereldwijd 241.000 eenheden hun weg naar de klant. Dat was een groei van maar liefst 23% in vergelijking met het jaar ervoor, aldus Matt Pears, manager compacte producten.

Liefdesverklaring aan de diesel

De bijeenkomst in Rocester stond in het teken van de lancering van opnieuw een aantal nieuwe machines en producten. Maar minstens zo opmerkelijk was de innige liefdesverklaring aan diesel. Waar andere fabrikanten vol inzetten op elektrificering en de ontwikkeling van hybride machines, spreekt JCB hardop uit dat voor zwaar materieel diesel de norm blijft. Het milieu zou hier niet of nauwelijks onder lijden. De fabrikant beweert met zijn nieuwste generatie dieselmotoren ‘dichtbij nul emissie’ te zitten.

Om een 20-tons graafmachine de hele dag emissievrij te laten draaien, zouden vier lithium-ion-accu’s nodig zijn die ruim 180.000 euro kosten.

Drie achtereenvolgende sprekers beklemtoonden het belang en de voordelen van diesel. Tussendoor werden twee videofilms vertoond met dezelfde boodschap. En na afloop ontving iedereen een folder waarin nogmaals uiteen werd gezet dat diesel voor zware mobiele machines de beste oplossing is. ‘Een nieuwe JCB’ zou minder stikstof en fijnstof produceren dan een hybride Londense stadsbus. Daarnaast zou elektrificering voor klanten en gebruikers onevenredig duur zijn. ‘Om een 20-tons graafmachine de hele dag emissievrij te laten draaien, zouden vier lithium-ion-accu’s nodig zijn die ruim 180.000 euro kosten.’

JCB bespaarde 2,5 miljard liter diesel sinds 2010

De oproep van JCB is om het bedrijfsleven de ruimte te geven zelf aan oplossingen te werken. Alleen al door het verbeteren van de brandstofefficiëntie claimt JCB sinds 2010 een hoeveelheid van 2,5 miljard liter diesel te hebben bespaard. Daarnaast beweert de fabrikant dat zijn producten nu 43 procent minder CO2 uitstoten dan acht jaar geleden. Daarmee zou 6,7 miljoen ton CO2-emissie zijn voorkomen.

Alan Tolley, groepsdirecteur motoren, zegt dat JCB inmiddels zover is met het ontwikkelen van schone dieseltechnologie dat sprake is van ‘een revolutie’. De nieuwste generatie JCB-motoren komt in de buurt van nul procent uitstoot, hield hij zijn gehoor voor. ‘Dát is ons antwoord op de Stage V-eisen.’

Tóch elektrificering

Tolley was nog niet uitgesproken, of innovatiedirecteur Tim Burnhope kondigde aan dat JCB wel degelijk ook investeert in elektrificering. Maar dan bij het lichtere materieel. In 2017 lanceerde de fabrikant een serie elektrische schaarliften. De hiervoor gebruikte techniek is nu ook toegepast bij JCB’s eerste elektrische minigraafmachine: de 19C E-Tec. Volgens Burnhope heeft deze machine dezelfde capaciteiten en mogelijkheden als de bestaande, diesel aangedreven 19C-1. ‘Daar hebben we geen concessies aan willen doen.’

De elektrische variant is onder meer bedoeld voor inpandig werk, en voor werkzaamheden waarbij een laag geluidsniveau is vereist. Bij zwaar werk zouden de batterijen tot vier uur mee gaan, bij een mindere belasting kan tot acht aaneengesloten uren met de machine worden gedraaid, belooft JCB.

Nieuwe minigraafmachine op diesel

JCB lanceerde ten overstaan van de vakmedia ook een nieuwe minigraafmachine op diesel: de 15C-1, een 1,5-tonner. Volgens de al genoemde Matt Pears heeft deze machine 24 procent meer cabineruimte dan andere JCB-minigravers. De 15C-1 kan graven tot 2,5 meter diep, en dumpen tot op een hoogte van 2,6 meter.
Nieuw detail is dat elke machine is uitgerust met een QR-code. Als de machinist deze code scant met zijn mobiele telefoon, krijgt hij een gebruiksaanwijzing op zijn toestel met uitleg over de machine. De 15C-1 is het veertiende en laatste nieuwe model in de lijn minigravers. JCB begon met deze vernieuwingsslag in 2014.

22-tons rupsgraafmachine

Het hoogtepunt van de conferentie was voor JCB de presentatie van een nieuwe 22-tons rupsgraafmachine. Deze 220X-LC maakt deel uit van de verder uit te breiden X-serie. Aan de 220X is vier jaar lang in het diepste geheim gewerkt. De ontwikkelkosten bedroegen 125 miljoen euro. ‘Een massieve investering’, in de woorden van innovatiedirecteur Burnhope.

Dit is de beste graafmachine die we ooit hebben gemaakt.

CEO Macdonald toonde zich verheugd dat de machine juist nu kon worden gelanceerd. ‘De markt voor graafmachines zit wereldwijd enorm in de lift. In 2017 zagen we een groei van 43 procent. Daarom is dit een enorme kans. De timing kon voor ons niet beter.’ Voor de CEO bestaat er geen twijfel: ‘Dit is de beste graafmachine die we ooit hebben gemaakt.’

Geobsedeerd door details

Volgens Burnhope was JCB tijdens het gehele ontwerpproces van de nieuwe machine ‘geobsedeerd door details’. Niets werd aan het toeval overgelaten. ‘Klanten willen meer kracht, meer efficiency, meer duurzaamheid en betere prestaties. Elke centimeter van deze machine moest perfect zijn. Daarom kunnen we nu inderdaad zeggen dat dit de meest sterke en duurzame JCB aller tijden is.’

Burnhope stelt dat de brandstofefficiëntie met 20% is verbeterd in vergelijking met voorgaande modellen. De cabine is 15% verruimd. ‘Daarmee is dit een van de grootste cabines op machines in deze gewichtsklasse. Ook is de ventilatie verbeterd en het lawaai verminderd. De machinisten krijgen waar ze om hebben gevraagd. Daarnaast hebben we de onderhoudsintervallen verruimd. Filters gaan nu 2.000 uur mee, de hydrauliekolie 5.000 uur.’
De JCB 220X zal tijdens de TKD voor het eerst aan de Nederlandse markt worden getoond. Uiteraard kan dan ook op de machine worden gedraaid.

Nieuw(s) bij JCB

Een overzicht van de nieuwsfeiten die JCB tijdens de conferentie in Rocester presenteerde.

  • JCB heeft een nieuwe generatie dieselmotoren ontwikkeld, die voldoet aan de Stage V-eisen. Voor gebruikers gaan de kosten omlaag door brandstofbesparing en lagere onderhoudskosten, belooft de fabrikant. Een andere belofte: de uitstoot komt door nieuwe technologie ‘dichtbij nul’ te liggen.
  • Het Nederlandse verhuurbedrijf Hoogwerkt heeft bij JCB 420 nieuw ontwikkelde schaarliften besteld. Deze draaien op lithium-ion-accu’s. JCB heeft vijf nieuwe modellen gemaakt. De maximale werkhoogtes variëren van 6,6 tot 10,1 meter.
  • JCB komt met een elektrische minigraafmachine: de 19C E-Tec. Geschikt om inpandig of in tunnels mee te werken, of in de avonduren in een stedelijke omgeving, aldus JCB.
  • Ook compact: de nieuwe diesel-rupsgraafmachine 15C-1. De machine heeft 24 procent extra cabineruimte. Graven kan tot een diepte van 2,5 meter, de maximale dumphoogte is 2,6 meter. Met de komst van dit model is de lijn minigravers, die bestaat uit veertien machines, in vier jaar tijd volledig vernieuwd.
  • JCB brengt drie nieuwe generatoren op de markt, aangedreven door zescilindermotoren die voldoen aan de Stage IIIA-eisen. De generatoren mogen worden geleverd tot eind 2020. Met ingang van 2021 worden ook hiervoor de Stage V-eisen van kracht.
  • JCB komt met een nieuwe serie site-dumpers. De capaciteit varieert van één tot negen ton.
  • Zeven nieuwe schrankladers en compacte rupsschrankladers heeft JCB ontwikkeld. De machines zijn zo ontworpen dat de machinist beter zicht heeft dan in vorige modellen.
  • Het klapstuk: de introductie van een nieuwe 22-tons rupsgraafmachine: de 220 X. JCB belooft onder meer lagere brandstof- en onderhoudskosten.

Meer artikelen over JCB

Foto's

Reageer op dit artikel