artikel

Trillingvrij 400 palen zetten

Materieel

Trillingvrij 400 stalen palen met een lengte tot 14 meter aanbrengen om te voorkomen dat de dijk langs de provinciale weg N228 afschuift. Die opdracht kreeg Gebr. De Koning uit Papendrecht van de provincie Zuid-Holland. Het bedrijf zet bij de funderingswerkzaamheden een gloednieuwe Liebherr A920 in. De aan de mobiele machine gemonteerde Resonator staat garant voor trillingvrij werken.

Trillingvrij 400 palen zetten

Ter hoogte van hectometerpaal 8,6 langs de provinciale weg N228, tussen Oudewater en Haastrecht, is slechts één rijbaan beschikbaar. De weg is deels afgezet om de funderingspalen veilig te kunnen plaatsen. De Liebherr A920, uitgevoerd in de blauwe huiskleur van Gebr. De Koning, staat op het naastgelegen fietspad. Op de aanhanger achter de machine staat een, ook in blauw gespoten, PVE aggregaat. Het powerpack is nodig voor het aandrijven van de PVE RD260 Resonator die aan de Liebherr hangt. De combinatie is verantwoordelijk voor het trillingvrij zetten van 400 stalen palen om de dijk op acht locaties langs de N228 te versterken.

Liebherr komt goed van pas

‘In eerste instantie overwogen we voor de funderingswerkzaamheden een draadkraan in te zetten’, vertelt Mark Lommerde, uitvoerder bij Gebr. De Koning. ‘Maar daarvoor ontbrak de ruimte. Dan hadden we de N228 geheel moeten afzetten en dat was volgens de bestekeisen geen optie. De eind vorig jaar geleverde Liebherr A920 komt op dit werk dan ook goed van pas’, aldus Lommerde.

Gebr. De Koning ging begin 2017 op zoek naar een multifunctionele machine, die zowel bij graven als bij funderingswerkzaamheden goed uit de voeten moest kunnen. Het bedrijf koos uiteindelijk voor Liebherr, omdat de Duitse fabrikant veel opties affabriek kan leveren. Zo monteerde Liebherr op klantwens van Gebr. De Koning op de A920 een extra verstevigde triple giek. Verder kreeg de machine vier onafhankelijk te bedienen stempelpoten.

Om de stabiliteit verder te vergroten koos Gebr. De Koning voor een zogenaamde EW-onderwagen, die met een breedte van 2,75 meter 20 centimeter breder is dan de conventionele onderwagen van een A920. Om zware lasten te kunnen hijsen is de machine voorzien van een hijsoog. Liebherr spoot de machine affabriek in de blauwe huisstijl van Gebr. De Koning.

De machine van Gebr. De Koning is de eerste in Nederland geleverd A920 die voldoet aan de Stage IV emissie-eisen. De uitstootnormen worden gerealiseerd door gebruik te maken van SCR-technologie (selectieve katalytische reductie) in combinatie met AdBlue. Een roetfilter is niet nodig.

Giekvering en draaikantelstuk

Zoals gebruikelijk bij Gebr. De Koning werd de machinist, voor de A920 is dat Martin Blom, betrokken bij de aanschaf van de nieuwe machine. ‘Dat werd door mij zeer gewaardeerd, want ik ben pas sinds augustus 2017 in dienst ben bij Gebr. De Koning’, vertelt Blom. Op wens van de machinist is de A920 voorzien van giekvering en is bij de machine een draaikantelstuk geleverd.
Blom is ook zeer blij met de twee bijzondere gereedschapskisten die door importeur Wynmalen & Hausmann zijn opgebouwd. ‘In het funderingswerk heb je allerlei zware kettingen bij je. Die kan ik nu prima opbergen in de kisten met schuifdeksel die aan de voor- en achterzijde van de machine zijn opgebouwd. Echt een briljante oplossing’, aldus een tevreden Blom.

Trillingvrij heien

Standaard heeft de Liebherr A920 twee camera’s: één op het ballastgewicht en één op de rechterzijde van de bovenwagen. Gebr. De Koning koos voor een extra camera op de binnenzijde van de steel, voor een goed zicht op het trilblok. Of zoals hier bij de werkzaamheden langs de N228 op de Resonator, het systeem waarmee de palen trillingvrij de grond in worden gewerkt.

Allereerst worden de 400 holle buizen, doorsnede 200, koud de grond ingedrukt met een door Gebr. De Koning speciaal ontwikkelde klem voor aan de machine. Dit gaat moeiteloos tot op de 10 meter diepe zandlaag. Voor de laatste paar meters wordt de PVE RD260 Resonator aan de machine gemonteerd. Hiermee kunnen de palen trillingvrij de grond in worden gebracht door gebruik te maken van resonantietechniek.

Resonantie ofwel meetrillen is het verschijnsel dat een voorwerp mee gaat trillen met een van buitenaf opgelegde trilling. De frequentie waarmee een voorwerp uit zichzelf trilt wordt eigenfrequentie genoemd. De resonantie is maximaal als de eigenfrequentie en de van buitenaf opgelegde trilling gelijk zijn.

De resonantietechniek van de Resonator werkt met een hoge frequentie van 100 tot 180 Hertz (6.000 tot 10.000 toeren per minuut) en G-krachten van wel 100 tot 200G. De hoge frequentie en dito G-krachten zijn nodig om de eigenfrequentie van de stalen buizen te evenaren en de paal als een springveer te laten werken. Het middelpunt van de buis staat stil en vandaaruit rekken en krimpen de uiteinden van het profiel telkens enkele millimeters.

De frequentie van de Resonator wordt automatisch afgestemd op de (bodem)omstandigheden en zodra de buis eenmaal in resonantiefrequentie is, drijft het zichzelf als het ware in.

Het belangrijkste verschil met een conventioneel trilblok is dat het gebruik van de resonantietechniek geen enkele trilling van de omliggende grond veroorzaakt. Dankzij de Resonator, ontwikkeld door Resonance Technology International (RTI) uit Canada en waarvan Dieseko Group de licentierechten heeft, kan Gebr. De Koning voldoen aan de bestekeis van trillingvrij heien.

Liebherr R936 funderingsmachine

Gelijktijdig met de A920 nam Gebr. De Koning ook een Liebherr R936 in gebruik, eveneens uitgerust voor het uitvoeren van funderingswerkzaamheden. Deze rupsmachine draait inmiddels al een aantal maanden als funderingsmachine bij de aanleg van een droogdok in het Westelijk Havengebied van Amsterdam.

Zowel de A920 als de R936 zijn door Nijhuis Engineering in Dronten voorzien van een lastmomentbeveiliging voor hijs- en funderingswerkzaamheden. De machines zijn TCVT goedgekeurd door TÜV. Van den Heuvel in Werkendam heeft voor beide machines een jib en alle benodigde certificaten en tabellen geleverd, zodat de Liebherr’s gebruikt mogen worden als funderingsmachine.

Foto's

Reageer op dit artikel