artikel

Eerste Hitachi wiellader met hijsfunctie in Nederland

Materieel

Al meer dan 25 jaar wordt Jan van Doesburg uit Emmeloord samen met zijn wiellader met hijsfunctie ingehuurd door tal van opdrachtgevers. Sinds een aantal weken is Van Doesburg eigenaar van een Hitachi ZW180PL-5. Gebr. Koerts Techniek uit Dronten bouwde de grondverzetmachine om tot hijskraan.

Eerste Hitachi wiellader met hijsfunctie in Nederland
Hitachi ZW180 PL

Het is een opvallende verschijning, de Hitachi ZW180PL-5 op de bouwplaats van nieuwbouwproject Antoniuskwartier in de Utrechtse wijk Overvecht. Het is de eerste Hitachi wiellader in Nederland die is omgebouwd tot hijskraan. De machine heeft een flinke stapel houten schotten aan de haak hangen. ‘Twaalfhonderd kilo weegt dit pakketje’, lacht Van Doesburg. ‘De kracht van deze Hitachi is ongekend.’

Ljungby en Werklust gingen de Hitachi voor

Van Doesburg heeft inmiddels genoeg vergelijkingsmateriaal opgedaan. Na een Ljungby L14 en een Werklust WG35E wiellader, allebei uitgevoerd met hijsfunctie, kan de zelfstandig machinist de prestaties van de Hitachi goed op waarde schatten. ‘Deze shovel presteert wat mij betreft echt boven verwachting. Op 14 meter kan de machine nog moeiteloos ruim 1.000 kilo tillen. Met mijn 20 meter mast is dat nog altijd een 850 kilo.’

Cummins in plaats van John Deere

Van Doesburg kwam na een rondgang langs meerdere merken uit bij de Hitachi ZW180PL-5 wiellader ter vervanging van zijn Werklust WG35E uit 2008. ‘Eigenlijk wilde ik een shovel met een John Deere-motor, waarmee ook mijn Werklust was uitgerust. De Hitachi wielladers krijgen in de VS een John Deere-motor mee, maar voor de Europese versie wordt gekozen voor een Cummins 6-cilinder krachtbron. Ik besloot de machine een kans te geven en de demo wist mij echt te overtuigen. De kracht en stabiliteit van deze Hitachi is enorm. Een dikke 1.000 kilo kan ik op 14 meter moeiteloos plat weg leggen.’

Een dikke 1.000 kilo kan ik op 14 meter moeiteloos plat weg leggen.

Elektronisch gestuurde slangbreukventielen

Gebr. Koerts Techniek in Dronten is verantwoordelijk voor de transformatie van de Hitachi grondverzetmachine tot hijskraan conform de normen van NEN-13000. Koerts kiest daarbij steevast voor het opbouwen van elektronisch gestuurde slangbreukventielen. ‘Bij elektronisch gestuurde slangbreukventielen staan de kleppen altijd open, terwijl die bij hydraulisch gestuurde slangbreukventielen juist altijd dicht staan. In geval van drukverlies sluiten de kleppen nu in een fractie van een seconde. Hydraulisch gestuurde slangbreukventielen reageren trager. Dat is van invloed op de prestaties van de machine’, zet Ed Koerts uiteen.

De elektronisch slangbreukventielen zijn gemonteerd op alle vier cilinders van de Hitachi. Mocht onverhoopt slangbreuk of lekkage optreden terwijl de hef omhoog staat, dan is een zogenoemde by-pass mogelijk. ‘Dankzij deze mechanische overbrugging kun je de mast altijd aan de grond krijgen’, verduidelijkt Koerts.

Lastmomentbeveiliging

Gebr. Koerts heeft ook de lastmomentbeveiliging opgebouwd. Bert Koerts, de techneut van de beide broers Koerts, heeft de PLC volledig geprogrammeerd en de machine zodanig ingeregeld dat het maximale eruit wordt gehaald, binnen de wettelijke normen voor machines met een hijsfunctie boven 10 tonmeter. De machine heeft geen lengtegever meegekregen, een systeem dat normaal gesproken de vlucht berekend. ‘Het afzien van een lengtegever betekent een kostenbesparing voor de ondernemer’, aldus Ed Koerts. ‘En de beperkingen zonder lengtegever zijn miniem, zo hebben we berekend. Zonder lengtegever kan op 10 meter 1.620 kilo worden weggezet, met lengtegever is dat maar een 28 kilo meer.’

Gebr. Koerts heeft goede ervaringen met het achterwege laten van een lengtegever bij wielladers met een parallelframe, waarmee ook de Hitachi is uitgerust. Binnenkort wil het bedrijf dit ook testen op een wiellader met Z-frame. ‘We merken dat de vraag naar het ombouwen van een wiellader tot een hijskraan weer toeneemt. Bedrijven hebben wel moeite om machinisten met een hijsbewijs te vinden’, zo weet Koerts.

Hitachi parallelframe draagt bij aan kracht en stabiliteit

Het parallelframe waarmee de Hitachi wielladers uit de PL-serie zijn uitgerust, draagt bij aan de kracht en stabiliteit van de machine. Een dergelijk frame is bij uitstek geschikt voor werkzaamheden met de hijsmast. De parallelbeweging van het frame zorgt er voor dat de kracht van de Hitachi bij op- en aftoppen over het hele bereik nagenoeg gelijk blijft en de hijsmast bij heffen of zakken dezelfde hellingshoek houdt.

Met het verplaatsen van een complete hefsteiger heeft deze Hitachi bijvoorbeeld absoluut geen moeite.

De 310 cm lange wielbasis van de Hitachi ZW180PL-5 – volgens Hitachi-vertegenwoordiger Paul Visscher is dat zo’n 50 cm meer ten opzichte van andere merken – bevordert de stabiliteit van de machine. Van Doesburg liet bovendien 500 kg extra ballast aan de achterzijde van de machine aanbrengen om de stabiliteit verder te verbeteren. Hij overweegt nog om de banden te laten opvullen met rubbercompound ‘om ervoor te zorgen dat de kont echt niet meer omhoog komt’.

Sneller hijsen dan met een verreiker

Op het project Antoniuskwartier in Utrecht moet Van Doesburg de metselaars wekelijks voorzien van zo’n 40.000 stenen. Daarnaast wordt hij samen met zijn wiellader opgeroepen voor tal van hijsklussen op de bouwplaats. Werkzaamheden die op het eerste oog wellicht ook door een verreiker kunnen worden uitgevoerd. ‘Maar hijsen met een wiellader gaat veel sneller’, aldus Van Doesburg. ‘Een verreiker moet je immers altijd eerst afstempelen. Bovendien is deze wiellader veel sterker. Met het verplaatsen van een complete hefsteiger heeft deze Hitachi bijvoorbeeld absoluut geen moeite. Dat red je niet met een verreiker’, aldus Van Doesburg. De snelle manier van werken is volgens hem dan ook de reden dat aannemers hem graag inhuren voor hijswerkzaamheden op de bouwplaats.

Foto's

Reageer op dit artikel