artikel

Case is voor ABC Mortel eenvoudig de beste keuze

Materieel

Betoncentrale ABC Mortel kreeg afgelopen herfst een van de eerste Case 921-wielladers uit de G-serie geleverd. Intussen staat er zo’n 600 uur op de klok. We gingen kijken bij de vestiging in Meppel hoe de machine tot nu bevalt en waarom de keuze juist op dit type is gevallen.

Case is voor ABC Mortel eenvoudig de beste keuze

De vorst maakt het werken er half februari niet gemakkelijker op, toch draait de betoncentrale gewoon door. Een bulkoplegger blaast cement in de silo’s, mixers rijden af en aan en in de verte pendelt de wiellader om continu de voorraadbunkers met zand en grind aan te vullen.

5 nieuwe Case wielladers

De bouw draait weer volop en dat gaat hier niet onopgemerkt voorbij. De aantrekkende markt was drie jaar geleden reden voor ABC Mortel om het machinepark te verjongen. Sindsdien werden vijf nieuwe Case-wielladers geleverd, waarvan de 921G de meest recente aankoop is. ‘Tijdens de crisis hadden we een tijdje niets geïnvesteerd. De wielladers waren dus echt aan vervanging toe. Toen de stemming drie jaar geleden beter werd, wilden we ermee aan de gang om alles weer bij de tijd te brengen; iets positiefs’, blikt directeur Gerrit Jan Boers terug.

Op de vier locaties van ABC Mortel draaiden in totaal vijf machines, die nu allemaal vervangen zijn door nieuwe Case-machines. De dealer speelde een belangrijke rol. Boers was bekend met dealer Schmidt Bouwmachines. Een tweede reden was dat de wiellader Boers qua specificaties wel aanstond. Boers: ‘Het uitlaatgassysteem om aan de emissie-eisen te voldoen, is bij Case beduidend simpeler dan in vergelijking met andere merken. Dus kan er ook weinig aan kapot. Dat eenvoudige, en dat bedoel ik positief, dat sprak me wel aan.’

Case maakt indruk tijdens demo

Boers meent dat dit in de basis ook geldt voor de gehele machine. Doorslaggevend was dat de Case als demo op de werf een positieve indruk achterliet. Boers: ‘Ik heb er toen zelf ook wel een bunkertje mee volgegooid. Het hill-hold-systeem werkt bijvoorbeeld erg mooi. Dat voorkomt dat je achteruit rolt op een helling. Omdat we de hele dag een helling op- en afrijden om de bunkers te vullen, vond ik dat erg belangrijk voor de veiligheid. Ook bleek de Case zuinig te zijn.’

1.500 tot 2.000 uur per jaar

Intussen is de eerste Case-wiellader zo’n drie jaar in bedrijf. Gemiddeld draaien de machines 1.500 tot 2.000 uur per jaar. De machines zijn geleverd zonder onderhoudscontract. Alle onderhoudsbeurten laat ABC Mortel door dealer Schmidt uitvoeren. Boers: ‘We zien niets in een contract, zeker niet voor de eerste jaren. We hebben vertrouwen in de leverancier. We hebben totaal geen ellende gehad met de machines. Als er eens iets stuk gereden wordt, dan vallen de onderdelenprijzen me ook mee.’

Het uitlaatgassysteem om aan de emissie-eisen te voldoen, is bij Case beduidend simpeler dan in vergelijking met andere merken. Dus kan er ook weinig aan kapot. 

Boers noemt als voorbeeld een kapot spatbord. ‘Die zijn van kunststof en het is zo gemaakt dat er ook zó weer een nieuwe opzit als je schade rijdt. Op het merk dat we eerder hadden, waren de spatborden van staal en dat was dan een heel gedoe om dat te herstellen.’ Om schade zoveel mogelijk te voorkomen, werkt de betonfabrikant in principe met twee vaste wielladermachinisten per vestiging, die ook verantwoordelijkheid dragen voor ‘hun’ machine. Zo blijven de machines ook netjes.

Cabine is stil

Vanwege een tijdelijke wisseling in bezetting draait nu zzp’er Arjan Koster even op de 921G. Wat hem vooral opvalt, is de stille cabine. ‘Je hoort de motor bijna niet. Ik denk dat dit ook komt doordat Case de koelers tussen motor en cabine bouwt.’ Als nadeeltje noemt Koster het snel in- en uitkippen in de laatste slag van de bakcilinder. Volgens de machinist zit hem dat in de snelwissel en wordt dat binnenkort verholpen. ‘Het zicht is ook goed. Voor het laden van de vrachtwagens zou ik soms nog wel een maatje groter willen.’

Dat het streven naar een vaste bezetting wel werkt, bewijst de staat van de andere Case die even verderop op het terrein draait. De twee jaar oude 821F staat er strak en schadevrij bij. De machine draait bij een tweede betonfabriek op hetzelfde uitgestrekte terrein in Meppel. Hier draait ABC mortels voor de productie van eigen Constar-prefab-elementen. ‘Door de vorst hebben we hem nu net even niet kunnen wassen’, zegt een medewerker. ‘Normaal doen we dat met een speciaal reinigingsmiddel waardoor ook de cement weer oplost, zonder de lak aan te tasten.’

Voor- en nadelen van zwaardere wiellader Case 921G

De meeste wielladers binnen de firma zijn van het type 821F, vooral omdat de bunkers beperkt zijn in de breedte. Grotere wielladers met een bredere bak kunnen dus niet uit de voeten. Op de hierboven beschreven hoofdcentrale in Meppel zijn die bunkers wél wat breder. Reden voor Boers om na te denken over een iets zwaardere wiellader, dat werd dus de 21-tons Case 921G.

Een zwaardere shovel met grotere bak scheelt gewoon een aantal keer heen- en weer rijden op een dag.

Een zwaardere wiellader heeft ook nadelen volgens directeur Boers, die voor zichzelf een heldere afweging maakte en daarom bijvoorbeeld niet voor een 1121G koos. Boers: ‘Een zwaardere shovel met grotere bak scheelt gewoon een aantal keer heen- en weer rijden op een dag. Het verbruik is nauwelijks meer. Je bent dus beter af, zowel in de arbeidsuren als in de kosten. Maar het enige nadeel, zoals ik het zie, is de wat lagere restwaarde van een grotere shovel. Dat geldt zeker voor de 11.’

Trucks van Iveco

Wat betreft de vrachtwagens investeert ABC Mortel recentelijk vooral in Iveco’s. En al pratende blijken de overwegingen en argumenten voor Iveco nagenoeg dezelfde als die voor de Case opgaan. Toeval of niet: Iveco Trucks en Case Construction behoren tot dezelfde groep, net als New Holland overigens.

Toch was de goede ervaring met de één geen reden om ook te kiezen voor de ander. Boers: ‘Op die manier hebben we er niet naar gekeken. Wel hebben ze allebei inderdaad de FPT-motor die we zuinig vinden. Onze ervaring met Iveco is dat er eigenlijk ook weinig kapot gaat. Over de totale levenscyclus pakken de kosten gunstig uit.’

Het motiveren van chauffeurs om met het vrachtwagenmerk te gaan rijden was in eerste instantie wel een drempel. Boers besluit: ‘Maar uiteindelijk zijn wij een commercieel bedrijf en kijken we naar de transportkosten per kuub.’

Over ABC Mortel

Met betoncentrales in Amsterdam, Meppel, Tiel en Waalwijk is ABC Mortel landelijk actief in de betonproductie.
Het bedrijf is onderweg herkenbaar aan het eigen wagenpark; de mixers hebben een opvallende witte kleurstelling met zwarte details en prints. De betonproducent is onderdeel van de Constar-groep. Deze groep is actief in de productie van betonwaren zoals betonplaten en stapelblokken. Ook produceert Constar betonnen prefab-elementen voor de bouw. Deze productie is vaak gecombineerd met een betoncentrale. In Meppel bijvoorbeeld worden in een aparte fabriek met een eigen centrale prefabelementen gemaakt.

Foto's

Reageer op dit artikel