artikel

‘Komatsu-freak’ Joop Rodenburg draait hybride met Kobelco

Materieel Premium

‘Komatsu-freak’ Joop Rodenburg draait hybride met Kobelco

Joop Rodenburg Sloopwerken & Puinrecycling in het Gelderse Druten kocht onlangs een nieuwe hybride graafmachine: een Kobelco SK210HLC-10. Toch noemt de naamgever van het bedrijf zichzelf ‘een echte Komatsu-freak’. De MIA/Vamil-regeling gaf in dit geval de doorslag. Net als enkele jaren geleden, bij de aanschaf van een hybride Komatsu HB215.

Joop Rodenburg en zijn echtgenote Antoinet drijven samen een klassiek mkb-familiebedrijf. Antoinet doet de administratie, Joop draait hele dagen op een van de machines die zijn bedrijf rijk is. Van een beetje doorwerken zijn ze allebei niet vies. De 57-jarige Joop zit met gemak 45 tot vijftig uur per week op zijn Komatsu.

‘Bij de jongens die we in dienst hebben, is dit net zo’, zegt Joop. ‘Ook zij draaien negen of tien uur per dag. We doen vaak net een beetje meer voor de klant. Gelukkig hebben we goed personeel.’ Antoinet beaamt de woorden van haar man volmondig: ‘Het zijn echt super-jongens.’

Begonnen met kraan met grijper en schaar

Hoewel Joop en Antoinet allebei de bescheidenheid zelve zijn, zijn ze stiekem ook wel trots op hun bedrijf. ‘We zijn met niks begonnen, en zijn toch aardig gegroeid.’ In 2001 begon Joop voor zichzelf. Zijn vrouw was aanvankelijk niet erg enthousiast, vanwege de onzekerheid die een bestaan als zelfstandige met zich meebrengt. Maar Joop kocht een kraan met een grijper en een schaar, en liet zich inhuren voor allerlei sloopklussen.

Van het een kwam het ander. Inmiddels hebben Joop en Antoinet negen mensen in dienst. Daarnaast hebben zij een mooi machinepark opgebouwd met twee puinbrekers van Kleemann, een SBM-grindbreker, een zeefmachine van Kleemann, een Komatsu 215 graafmachine, een Komatsu 240 graafmachine, een 8-tons Takeuchi, een Scania R500 V8-vrachtwagen, twee Volvo-shovels en vijf servicebussen. Als nieuwste aanwinst is daaraan nu de hybride Kobelco-graafmachine toegevoegd, een SK210HLC-10, die werd gekocht bij de Kemp Groep.

De Kobelco was de enige in zijn gewichtsklasse die in deze regeling viel. Daarnaast is het goed voor het milieu, en willen we ook met onze tijd meegaan.

13 Komatsu’s versleten

Zelf draait Joop meestal op de Komatsu 240. ‘Ik doe dit werk al ruim veertig jaar, en heb bijna altijd Komatsu’s gehad. Ik heb er inmiddels dertien versleten, waarvan ik er zes zelf heb gekocht. Ik ben nu eenmaal een echte Komatsu-freak.’ Waarom dan nu een Kobelco gekocht? ‘Vanwege de MIA/Vamil-regeling. De Kobelco was de enige in zijn gewichtsklasse die in deze regeling viel. Daarnaast is het goed voor het milieu, en willen we ook met onze tijd meegaan.’

In één keer afschrijven met MIA/Vamil

Hybride Kobelco van Joop Rodenburg

Het belangrijkste verschil tussen de hybride Kobelco en Komatsu? ‘De Komatsu-motor toert op. Als de stroom op is, gaat de motor wat harder lopen. De Kobelco loopt iets rustiger en regelmatiger. Maar dat is vooral voor de buitenwereld, in de cabine merk je daar weinig van.’

MIA/Vamil is een fiscale stimuleringsmaatregel van de overheid om de aanschaf van milieuvriendelijk materieel aantrekkelijk te maken. Bij de aanschaf van de Kobelco kon Rodenburg er maximaal van profiteren. Dit betekent dat 111 procent van de aankoopprijs van de bedrijfswinst mag worden afgetrokken. ‘Dat maakt het heel interessant’, meent Antoinet Rodenburg. ‘Normaal gesproken schrijf je af in vijf jaar, maar met deze regeling mag dat in één keer.’

3 tot 4 liter minder brandstof per uur

Het is de tweede keer dat Rodenburg gebruikmaakt van de MIA/Vamil-regeling. In 2015 werd onder deze zelfde condities een hybride Komatsu 215 gekocht. Niet alleen de fiscale aftrekmogelijkheden maken hybride machines aantrekkelijk, weten Joop en Antoinet inmiddels. In het dagelijks gebruik is duidelijk merkbaar dat een hybride machine aanzienlijk minder brandstof verbruikt, vertelt Joop. ‘Het scheelt al snel drie à vier liter per uur. Dat kan dus oplopen tot veertig liter brandstofbesparing per dag. Als je dat gaat doorrekenen, kan je per jaar zomaar 10.000 euro besparen.’

Het belangrijkste verschil tussen de hybride Kobelco en Komatsu? ‘De Komatsu-motor toert op. Als de stroom op is, gaat de motor wat harder lopen. De Kobelco loopt iets rustiger en regelmatiger. Maar dat is vooral voor de buitenwereld, in de cabine merk je daar weinig van.’

Fijner zwenken

Vergeleken met een diesel, zwenkt de hybride Kobelco fijner, vindt Joop. ‘Dat gaat natuurlijk elektrisch, en daarom egaler. De machine lijkt ook wat sterker.’ Joop geeft eerlijk toe dat het werken met een diesel of een hybride voor hem verder geen verschil maakt. Als je hem zou vragen om geblinddoekt op een machine te gaan draaien, zou hij vermoedelijk niet kunnen zeggen op wat voor soort machine hij zit, zegt hij. ‘Het werkt precies hetzelfde.’

Als je alles zelf doet, houd je het beste controle over het werk, en ben je niet afhankelijk van anderen. Dat werkt het prettigst.

Geen crisis gehad

Joop en Antoinet prijzen zich intussen gelukkig dat de crisis aan hun deur voorbij is gegaan. ‘Wij hebben nergens last van gehad. We hebben veel vaste klanten: particulieren, bedrijven en ook gemeenten hier in de buurt. We kunnen alles slopen, van een schuurtje tot een flatgebouw. Daarom is het werk voor ons doorgegaan, ook in die crisisjaren.’

Het bedrijf is een jaar geleden verhuisd van Beneden-Leeuwen naar het naburige Druten. Aan de filosofie is niets veranderd: zoveel mogelijk zelf doen, inclusief transport en onderhoud, en zo min mogelijk uitbesteden of inhuren. ‘Als je alles zelf doet, houd je het beste controle over het werk, en ben je niet afhankelijk van anderen. Dat werkt het prettigst’, vindt Antoinet.

Lage tarieven en gestegen kosten

Terugkijkend op zestien jaar ondernemerschap, moet het Joop en Antoinet wel van het hart dat de tarieven zo laag zijn. ‘Ik denk dat er nog steeds genoeg capaciteit is. Overcapaciteit? Misschien wel, ja’, zegt Joop. De kosten zijn in de loop der jaren fors toegenomen. Antoinet: ‘De rode diesel is verdwenen, en de lonen worden steeds hoger. Maar de prijzen zijn sinds 2001 niet of nauwelijks toegenomen. Aan de andere kant mogen we niet klagen, want we verdienen nog steeds goed de kost.’

Hoewel Joop nog ‘zeker een jaar of tien’ hoopt te kunnen blijven werken, staat de opvolger al klaar: schoonzoon Michel Lamers-Rodenburg, die bij het sluiten van het huwelijk de achternaam van zijn vrouw als tweede naam heeft aangenomen. ‘Michel loopt al een aantal jaren mee, en hij zal het bedrijf straks voortzetten. Dat is een mooie gedachte’, zo besluit Joop.

Wat is MIA/Vamil?

De afkortingen MIA en Vamil staan voor respectievelijk Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Aanvankelijk heette de Vamil ‘Vrije afschrijving milieu-investeringen’, vandaar de beginletter V in de naam. MIA en Vamil worden meestal in één adem genoemd.
Met de MIA kan worden geprofiteerd van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag. Deze aftrek komt bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek.
Met de Vamil kan 75 procent van de investeringskosten worden afgeschreven op een door de ondernemer te bepalen moment. Dit levert een liquiditeit- en rentevoordeel op.

Foto's

Reageer op dit artikel