artikel

Rutte zweert bij elektrisch

Materieel

‘Wat er ook gebeurt, dat ding móéten we hebben.’ Dit dacht Enrico Rutte hardop, op z’n Amsterdams, toen hij op de Bauma voor het eerst oog in oog stond met de volledig elektrische wiellader van Kramer: de 5055E.

Rutte zweert bij elektrisch
volledig elektrische wiellader van Kramer: de 5055E

Samen met twee neven is hij eigenaar van wegenbouwbedrijf Rutte Groep in Amsterdam. De mannen zijn niet bang risico te nemen, zeker niet wanneer dat duurzaam verantwoord is. De aankoop van de eerste vol-elektrische wiellader in Nederland was in die zin een logische stap.

Wiellader niet direct in actie

En zo geschiedde. De wiellader zonder dieselmotor, maar mét een accupakket onder de kap, werd eind 2016 bij de aannemer afgeleverd. Toch ging de machine niet direct aan het werk. Enrico: ‘We hadden de elektrische shovel gekocht met het idee deze in te zetten in de onderaanneming voor Heijmans, op het Leidseplein. Dit werk, een MVI-aanbesteding waarin het elektrisch werken naar verwachting goed uit de verf zou komen, ging echter naar een andere partij.’ Een tegenvaller waardoor de wiellader niet direct in actie kwam.

Nieuwe klus in Amsterdam

In de loop van 2017 diende een nieuwe klus zich aan, opnieuw in Amsterdam. Rutte Groep werkt hier nu in onderaanneming voor Heijmans aan herprofilering van de Lairessestraat. Hier is een secure aanpak van het werk extra noodzakelijk om de overlast tot een minimum te beperken. Het is een van de duurste straten in Amsterdam, schetst Rutte, terwijl een Bentley Bentayga (vanafprijs 223.250 euro) zich over de stoep nog snel even langs de afzetting wurmt. Rutte vervolgt: de elektrische wiellader beperkt op zo’n werk de geluidsoverlast richting de omgeving. Ook de jongens vinden het erg prettig werken.

Uiteindelijk blijkt het ook een rijdende reclamefolder voor ons bedrijf. Daar hebben we hem niet voor gekocht, maar dat is zo gegaan.

Rijdende reclamefolder

Voor de Rutte Groep is de elektrische Kramer een slimme aankoop geweest, ook al was deze duurder in aanschaf dan een diesel. ‘Uiteindelijk blijkt het ook een rijdende reclamefolder voor ons bedrijf. Daar hebben we hem niet voor gekocht, maar dat is zo gegaan’, blikt Rutte terug.

Dat de elektrische wiellader bij Rutte in het plaatje past, wil niet zeggen dat deze volledig voldoet aan alle eisen van de praktijk. Enrico Rutte ziet nog wel verbeterpunten: ‘Bij zwaarder werk blijft de actieradius steken op 3,5 à 4 uur. Je kan er dus geen hele dag mee werken, maar in dit werk is dat niet zo erg. We gebruiken de shovel ’s morgens om baan te maken. Het andere deel van de dag gebruiken we een straatmakker of minishovel om bij te rijden en machinaal te leggen.’

Elektrisch shoveltje uitermate geschikt

Rutte benadrukt dat de productie in de stad verhoudingsgewijs laag is vanwege het lastige werken langs de grachten en met al het kleine frutselwerk eromheen. ‘Als je 150 vierkante meter baan maakt en 150 meter legt, dan heb je hier een dagproductie. We werken met kleine faseringen en dan is zo’n elektrisch shoveltje uitermate geschikt. Werk je in een Vinex-wijk 600 of 800 meter per dag weg, dan heb je veel meer capaciteit nodig en is de elektrische machine minder geschikt.’ Om deze reden staat zeker nog niet vast dat op termijn meer elektrische wielladers worden aangeschaft.

De prestaties zijn gewoon goed. Je kunt er 1.800 kilo mee pakken en ook echt wel een straatje mee opbreken met de 1,85 meterse puinriek

Minder loze uren

Tegelijk zijn er andere werken waarin het elektrische juist weer een voordeel kan zijn. ‘Denk aan het bestraten van parkeergarages. Vergis je ook niet hoeveel een shovel stationair draait op een dag. Die uren heb je met een elektrische machine niet, zodra je uitstapt verbruikt de Kramer geen stroom meer. Daar is wel over nagedacht. Per saldo maakt een dieselmachine dus meer uren dan strikt noodzakelijk.’

Een ander voordeel is de lagere servicebehoefte. ‘Alleen de olie in de assen en van de hydrauliek verversen. Dat is het eigenlijk’, zegt Rutte, die nu dik 400 uur op de klok heeft van zijn machine. Te weinig om uitspraken te doen over de levensduur van de accu. ‘De prestaties zijn gewoon goed. Je kunt er 1.800 kilo mee pakken en ook echt wel een straatje mee opbreken met de 1,85 meterse puinriek.’

Openbare laadpalen

De ondernemer verwacht wel dat de fabrikant de machine nog kan verbeteren. ‘De lood-zuur-accutechniek van de Kramer is inmiddels alweer ingehaald door modernere Lithium-Ion-techniek.’ Tot slot is de infrastructuur om te laden niet op elk werk aanwezig. De Kramer heeft genoeg aan een 230V-aansluiting om de ingebouwde lader van spanning te voorzien, maar dan nog: niet op alle werken is dat per definitie aanwezig. Rutte: ‘Het moet makkelijker worden om de shovel bij openbare laadpalen op te laden. Die staan hier in Amsterdam genoeg, en kunnen toch niet gebruikt worden als ze in een werk staan. Maar ze vereisen nu vaak een kenteken dat je moet invoeren en hebben een andere aansluiting. We zijn wel bezig om een verloopstekker te maken.’

Project bijna volledig elektrisch

Rutte Groep heeft eerder het bedrijf Mokum Maritiem overgenomen. Hiermee beschikt Rutte nu over een grote vol-elektrische boot met een enorm accupakket en een lage hut. Met 45 ton stenen kan deze CO2-neutraal bouwmaterialen aanvoeren op projecten in de binnenstad.

Enrico Rutte: ‘Het is zeer druk in de stad. Aanvoer van materialen met vrachtwagens wordt steeds lastiger door vergunningen en ontheffingen. Door steentrailers aan de rand van de stad te lossen en over te laden in het schip, is dat overbodig. Door de combinatie met de elektrische wiellader kunnen we een project bijna volledig elektrisch maken. Zo proberen we innovatief te zijn.’

Rutte is van mening dat hier bij aanbestedingen nog meer naar gekeken zou moeten worden dan nu het geval is. ‘Wie het minste CO2 uitstoot, zou het werk moeten mogen maken. Er moet toch wat gebeuren’, zegt de ondernemer.

Familiebedrijf met eigen materieel

Rutte Groep is een familiebedrijf met 70 vaste medewerkers. Enrico Rutte vormt samen met twee neven de directie. Dingen zelf doen met eigen materieel is altijd een kernwaarde van het bedrijf geweest. Zo zijn er acht eigen Iveco-trucks om ook transport in eigen hand te houden.

Van oorsprong is Rutte dan ook een transportbedrijf. Sinds de jaren ’90 kwam de aannemerij erbij. Dat is nu de hoofdtak. Verder is het bedrijf gespecialiseerd in het plaatsen van ondergrondse afvalcontainers. Hiervoor produceert Rutte Groep ook putten uit gerecycled beton.

Lees ook:

Krachtig hijsen in krappe ruimte
Sleutelrol voor slooprobot

Foto's

Reageer op dit artikel