artikel

Rubberen tracks vervangen: zo werkt het

Materieel Premium

Rubberen tracks vervangen: zo werkt het

Wanneer het profiel van uw rubberen track is verdwenen, de track is opgerekt en er regelmatig af ligt of zelfs is gescheurd, wordt het hoog tijd voor een nieuw setje tracks en controle van de andere rijwerkdelen. En als u dat nog niet wist; dat vervangen kunt u eventueel zelf. Monteur Mart Maessen van rijwerkspecialist Verhoeven Grondverzetmachines laat stap voor stap zien hoe dat moet.

Verhoeven levert naast grondverzetmachines ook rijwerken, tracks en aanbouwdelen. Op gebied van rijwerk kun je bij Verhoeven ook terecht voor inspectie van het rijwerk. Is het rijwerk aan onderhoud toe, dan kan Verhoeven reparatie en revisie van rijwerken verzorgen.

Stap 1

Zet de machine op een stevige ondergrond en til hem met het blad en de giek omhoog. U kunt nu overal goed bij. Het is verstandig om de onderwagen voor aanvang van het werk goed schoon te spuiten. Kan dit niet omdat u in het werk staat, ga dan met de bezem rond.

Stap 2

Verwijder het inspectieluikje van de onderwagen. Binnen zit een vetnippel, die een vetcilinder afsluit. Samen met de spanveer zorgt de vetcilinder er voor, dat de rubberen track op spanning blijft. De kans is groot dat in de balk veel zand is opgesloten. Verwijder dit zoveel mogelijk. Schroef daarna de nippel uit de vetcilinder.

Stap 3

Om de track te kunnen verwijderen, moet het loopwiel inschuiven. Dat doet u door het vet uit de cilinder te persen. Ga onder op de track staan en beweeg een paar keer op en neer. Gooi eventueel ook het gewicht van een collega in de strijd. Als het goed is, landt er nu een flinke drol vet op het papier op de binnenzijde van de rups.

Stap 4

Rijwwerk vervangen met Verhoeven GrondverzetmachinesNiet gelukt om de spanning van de track te krijgen? Dan moet de machine het zelf maar doen. Pak een houten balkje en leg dit tussen track en sprocket. Zet de rijmotor zachtjes in beweging, zodat de balk met de sprocket mee gaat draaien. Gegarandeerd dat de vetcilinder nu leeg wordt geperst, het loopwiel naar binnen schuift en de track losjes op de onderwagen komt te liggen.

Stap 5

Laat de machine zover zakken dat de onderzijde van de track op de grond ligt. U wipt de track nu met de hand eenvoudig van het loopwiel. Leg de track iets schuin, waarna hij ook eenvoudig van de sprocket schuift.

Stap 6

Nu sprocket, onder- en bovenrollen en loopwiel allemaal vrij liggen is het een goed moment om een en ander te controleren op speling, slijtage en breuken. Speling voel je met de hand of bijvoorbeeld een bandenlichter. Om de staat van de rollen en het loopwiel te controleren, pak je het werkplaatshandboek met daarin de slijtwaarden erbij. Teveel slijtage? Vervangen! Demonteer ook het loopwiel met de spanveer en de vetcilinder. De vetcilinder controleert u optisch op lekkage.

Stap 7

Om het loopwiel goed te kunnen controleren, is het verstandig deze even schoon te spuiten. Is het loopwiel versleten? Vervangen! Is de spanveer gebroken, schroef deze dan NOOIT zomaar los. De veer staat onder grote spanning en kan u of iemand in uw omgeving levensgevaarlijk verwonden!
Voordat u de boel weer monteert, maakt u de binnenzijde van de balk schoon. Schuif de vetcilinder en vervolgens het loopwiel er weer in. Controleer de speling tussen de balk en de vork van het loopwiel. Een beetje speling is goed. Klappert de vork in de balk, laat dan een paar metalen strips in de balk lassen. Vergeet trouwens niet om de vetnippel schoon te maken en weer op de vetcilinder te draaien.

Stap 8

Track vervangen? Dan is de regel om gelijk ook het sprocket te vernieuwen. Draai eerst alle bouten eruit. Grote kans dat het sprocket zich daarna niet gewonnen geeft. Sla nooit bot met de hamer op het gietijzer, maar gebruik het houten balkje dat u eerder diensten bewees.

Stap 9

Boven het oude sprocket, onder een nieuwe. Vergelijk de tanden van beide eens. Wanneer u dit oude sprocket laat zitten, kunt u zich voorstellen dat de track sneller zal slijten.

Stap 10

Het viel u vast op bij de vorige foto: het nieuwe sprocket ziet er iets anders uit dan het oude. Dat is op zich geen probleem, zolang de diameter, het aantal tanden en de offset maar gelijk zijn. Zit er verschil in de offset, dan loopt de track ‘uit het lood’. Verhoogde slijtage of een track die van de machine loopt kunnen het gevolg zijn. De offset controleert u door een metalen lat aan de rijmotorkant van het sprocket te plaatsen en met een rolmaat of liniaal de afstand te meten. Een millimetertje verschil mag, meer zeker niet.

Stap 11

Het oude sprocket zat door roest en inwerking van vuil vast op de rijmotor. Als u de nieuwe er nu opschroeft, loopt u kans dat de aansluiting niet honderd procent is en dat de bouten op den duur loslopen. Maak daarom de contactvlakken van de rijmotor goed schoon met schuurpapier of een staalborstel. En verwijder van het nieuwe sprocket ook even de verflaag om een perfect contactvlak te krijgen.

Stap 12

Om loslopen van de sprocketbouten te voorkomen, smeert u er een beetje loctite op. Draai de bouten met hand aan en draai ze altijd na met een momentsleutel. Het juiste moment vindt u in het werkplaatsboek van de machine. Bij deze Takeuchi is het moment 180 Nm.

Stap 13

Nu kan de nieuwe rubberen track erop. De hulp van een collega kan hierbij handig zijn. Bij het monteren moeten de nokken in de richting van het loopwiel wijzen. Leg de track eerst om het sprocket. Vervolgens trekt één van u de andere kant van de track over het loopwiel, waarbij de collega de doorhangende track met bijvoorbeeld een metalen staaf over de balk van de onderwagen tilt.

Stap 14

Het is soms nog even wrikken, maar uiteindelijk lukt het: de tanden van het sprocket vallen precies in de bussen van de track. Til nu de machine op, zodat de track helemaal vrij van de grond komt.

Stap 15

U brengt de track op spanning door vet in de vetcilinder te spuiten. Naarmate er meer vet in de cilinder komt, schuift het loopwiel naar buiten en trekt de track zich strakker.

Stap 16

Welke spanning de track moet hebben, vindt u in het werkplaatshandboek van de machine. De spanning meet u met een rolmaat: de afstand tussen de onderzijde van de balk en de binnenzijde van de track. Bedenk dat een track nooit te stak mag zitten. Dan is de slijtage onnodig hoog.

Stap 17

De track zit er weer netjes op. Alleen… het inspectieluikje voor de vetnippel nog even vastschroeven Mart!

Het verschil tussen een goede en een slechte track

Hoe zie ik of een track van goede of slechte kwaliteit is? Roy Meesterburrie, productmanager rijwerk bij Verhoeven, kan er een kort antwoord op geven: ‘Dat zie je niet. Elke track – goed, slecht, duur of goedkoop – is zwart, heeft een rubberen loopvlak en nokken en bussen aan de binnenzijde. Het verschil in kwaliteit is op het oog niet echt zichtbaar. Het verschil zit in de kwaliteit en samenstelling van het gebruikte rubber, het soort en de hoeveelheid staal dat voor de inserts is gebruikt en de dikte en het aantal staalkabels in de track.’
Met haar eigen merk VemaTrack – geproduceerd en naar 80 landen geëxporteerd door Verhoeven-dochter VMT International – benadrukt Verhoeven een kwaliteitsproduct in handen te hebben. ‘Onze tracks worden gemaakt in de fabriek waar ook de grote OEM-merken in licentie hun tracks laten maken. Daar rollen jaarlijks 180.000 tracks van de band, waarvan er 11.000 voor ons zijn. Met deze fabriek doen we al sinds de start van VemaTrack zaken, waardoor we een duurzame relatie hebben en de kwaliteit kunnen garanderen.’
Verhoeven laat de tracks volledig naar haar eigen wensen maken. ‘We verwerken in het rubbermengsel bijvoorbeeld natuurrubber, wat het loopvlak sterk maar tegelijk ook flexibel maakt. Het staal waar de inserts van worden gemaakt, is van een kwaliteit die minder snel slijt. En met de staaldraden zijn we niet zuinig; bij een 30 cm brede track bijvoorbeeld zitten aan elke kant van de track twintig staaldraden van vier millimeter dikte. Bij een goedkopere track zie je – nadat je hem doormidden hebt gezaagd – aanzienlijk minder staaldraden van mindere dikte. Gevolg daarvan is dat de track sneller oprekt en je sneller te maken hebt met een kabelbreuk.’ Meesterburrie vertelt dat de specificaties die Verhoeven hanteert, zijn gebaseerd op tientallen jaren kennis, praktijkervaring en feedback uit het veld. ‘Die ingrediënten maken het verschil tussen een goede en een minder goede track. Wij zijn niet de goedkoopste bij aanschaf, maar staan wel voor kwaliteit en service.’

Wat zit er in/onder dat rubber?

Een track van een minigraver lijkt op het eerste oog volledig van rubber. Niets is minder waar. Onder de dikke en deels ook hele dunne laag rubber zit een flinke vracht staal. Wanneer we een track doormidden zagen (zie de foto), wordt dat binnenste goed duidelijk. Het loopvlak is geheel van rubber. Daar waar de track over de sprocket, de rollen en het loopwiel draait, is het een en al staal. Allereerst zijn daar de stalen schakels, inserts genaamd. Ze liggen los in het rubber. Bussen maken dat de schakels perfect in de tanden van de sprocket vallen. De nokken links en rechts ervan zorgen dat de track niet van de sprocket en het loopwiel kan lopen. Omdat alleen rubber de boel nooit bij elkaar kan houden, liggen aan weerszijden van de schakels banen met staaldraden. Hoe meer staaldraden en hoe dikker ze zijn (volgens de juiste specificaties), hoe sterker de track.

 

AVT: tot wel 75% minder trillingen

Op de foto staan twee rubberen tracks. Op het oog lijken ze redelijk op elkaar. Toch maken ze eenmaal gemonteerd een enorm verschil. De voorste track is de normale uitvoering met rechthoekige nokken. Door de constructie van de nokken is er niet altijd contact met de rollen, waardoor de track trillingen veroorzaakt en klappert. De achterste track heeft nokken in de vorm van een wybertje. Dit is een zogenoemde Anti Vibration Track, afgekort AVT. De wybertjes zorgen ervoor dat er altijd contact is tussen de rollen en de nokken. Resultaat is dat trillingen vergeleken met normale tracks tot wel 75% minder zijn. Daarnaast is de slijtage minder. AVT-tracks zijn met name geschikt voor machines die op de weg rijden. Kom je met deze tracks veel in het zand, dan loop je tegen het probleem aan het zand tussen de tanden van de sprocket en de bussen geen kant op kan (packing). Dit verhoogt de spanning en werkt juist slijtage in de hand.

Reageer op dit artikel