artikel

Krachtig hijsen in krappe ruimte

Materieel Premium

Krachtig hijsen in krappe ruimte

Compacte hijskranen tillen praktisch hun eigen gewicht en kunnen tóch door een normale loopdeur een gebouw binnen. Dat maakt ze geschikt voor interne hijsklussen waar je met ander materieel niet of lastig bij kunt komen. De verhuurmarkt voor deze machines is volwassen geworden. Naast veel kraanverhuurders die inmiddels een compactkraan in de vloot hebben, grepen ook nieuwkomers hun kans om te starten in deze nichemarkt. Wij kijken mee bij een klus van Hijsen in het Nauw bv.

Een machine die je door een standaard deur naar binnen rijdt, en waar je vervolgens toch vier ton mee pakt of lasten tot 750 kilo op 22 meter hoogte mee wegzet. Dat is samengevat waartoe een minihijskraan in staat is. Om dit te bereiken zijn de minimachines één brok techniek.

Vijf machines voor verhuur

De genoemde cijfers gelden trouwens voor de minikraan van het merk en type Hoeflon C10, die we in actie zien bij Appie van Beek. Samen met compagnon Leendert van Pommeren is hij eigenaar van Hijsen in het Nauw bv, in Veenendaal. Vijf jaar geleden startten zij met de verhuur van een eerste minikraan en nu beschikken de ondernemers over een vijftal machines voor de verhuur, die veelal met eigen machinisten op pad gaan. Van Beek: ‘Mijn compagnon heeft een staalbedrijf. Hij huurde eerst compactkranen in. Daar zagen we zelf ook wel markt voor, zodoende hebben we samen een eerste kraantje gekocht en van daaruit is de verhuur verder gegroeid.’

Compacte hijskraan neemt montageklussen over

Dat het bedrijf kon groeien de laatste jaren, heeft met een aantal factoren te maken, zo blikt de jonge ondernemer terug. ‘Vroeger werd veel hijswerk binnen met de hand gedaan. Op hondjes werden de stalen balken naar binnen gereden. Je begon met het boren van een gat, zette een anker en met kettingtakels kwam je een heel eind.’ Vanuit veiligheidsoogpunt en om Arbo-technische redenen is dat in veel gevallen nu geen praktijk meer. De compacte hijskraan neemt nu veel van deze montageklussen over.

Lichtinval is steeds belangrijker bij nieuwe gebouwen, dus worden de ramen groter en zwaarder. Ook is het nu veelal triple-beglazing.

Glaszuigers

Een tweede markt is het zetten van glas. Van Beek: ‘Lichtinval is steeds belangrijker bij nieuwe gebouwen, dus worden de ramen groter en zwaarder. Ook is het nu veelal triple-beglazing.’ Deze ruiten zijn dusdanig zwaar dat machines nodig zijn om ze te plaatsen. Daarom kan de verhuurder zijn minikranen uitrusten met verschillende glaszuigers. Die tillen ruiten van 500 tot 1.000 kilo.

Trapelementen

De C10 is het zwaarste model uit de verhuurvloot. En tevens het zwaarste model uit het leveringsprogramma van leverancier Hoeflon, overigens een Nederlandse fabrikant.

Twee exemplaren van dit type zien we op een hijsklus in Volendam in actie. In een bedrijfshal in aanbouw gaan de minihijskranen twee delen van een betonnen prefab-trap plaatsen. Dat had de aannemer uiteraard het liefst direct tegelijk met het leggen van de verdiepingsvloer gedaan, vóórdat het dak dichtgelegd werd. De trapelementen waren op dat moment echter nog niet geleverd. Voor de aannemer was het kiezen uit twee kwaden. Wachten was geen optie gezien de strakke planning, dus opteerde hij ervoor om minikranen in te huren om de trappen achteraf alsnog te plaatsen. Vanwege de krappe ruimte, het onverharde terrein, leidingen in de bedding en de beperkte hoogte was het onmogelijk om deze klus nog met een roterende verreiker of autolaadkraan te doen.

Door een deur

De minikranen voelen zich prima thuis in de geschetste omstandigheden. De bouw is nog redelijk ruim in vergelijking met de gebruikelijke werkterreinen, veelal in bestaande gebouwen. Met de stempels opgeklapt kan de kraan door een normale loopdeur. De rupsonderwagen is daartoe hydraulisch verstelbaar.

Eenmaal opgesteld hebben de stempels toch een behoorlijke spanwijdte voor de benodigde stabiliteit. De machines draaien in deze open hal op hun rustig snorrende dieselmotortje. Op krachtstroom is ook een mogelijkheid.

De kraan is voorzien van een 1-tons lier op de mast. Door de staalkabel vier keer in te scheren hijst de machine zijn maximale 4 ton.

Twee programma’s

Bijzonder is de bediening. ‘De radiograaf kan op twee programma’s draaien’, legt machinist Arjan Copier uit. ‘Je kan de minikraan bedienen met de logica van een autolaadkraan, maar je kunt ook switchen naar Hoeflons eigen bediening. De volgorde van functies wijzigt dan.’

Door de kraan tactisch op te stellen, pakt Copier tussen zijn uitleg door het 2.300 kilo wegende betonelement op en draait deze over 180 graden een stuk dichter bij de plek van bestemming.

Passen en meten

De tweede kraan stelde hij eerder al op. Door een uitsparing steekt de mast door de verdiepingsvloer om het betonnen trapelement van bovenuit in de tweede uitsparing te hijsen. In de enorme hal is het op deze vierkante meters toch passen en meten.

Copier vervolgt z’n uitleg: ‘De kraan is voorzien van een 1-tons lier op de mast. Door de staalkabel vier keer in te scheren hijst de machine zijn maximale 4 ton.’

Voor lichter werk is een 0,5-tons lier beschikbaar. Deze is vooral veel sneller, maar tilt navenant dus ook minder. Vooral in licht montagewerk komt de kleinere lier tot zijn recht. De mast oogt volgebouwd met twee extra haspels: eentje voor hydrauliek en de tweede voor elektra. Ze zijn nodig om de extra functies van het fly-jib mee te bedienen. Zo komt het minikraantje dus aan zijn indrukwekkende 22 meter.

Een stalen balk tot 750 kilo kunnen we dan vastklemmen, roteren en zonder hijshoogte strak tegen een plafond aan duwen.

Liefhebber van de C6

Je zou het hem niet geven, maar met zo’n 4,7 ton is de C10 stiekem toch een zwaargewicht. De 1.340 kilo ballast kan het kraantje eventueel nog wel eigenhandig afzetten.

Om gewichtsredenen is mede-eigenaar Appie van Beek met name een liefhebber van het type C6 uit de verhuurvloot. ‘Die weegt 2.800 kilo en mag dus gewoon op de aanhanger achter een zware bestelbus.’

Deze machine komt op de écht krappe plaatsen, soms in combinatie met de zogenaamde multi-grab. Dat is een grijptang die óp de mast gezet kan worden en waarmee je materialen niet hijst, maar vastklemt. Van Beek besluit enthousiast: ‘Die gebruiken we in renovatieprojecten. Een stalen balk tot 750 kilo kunnen we dan vastklemmen, roteren en zonder hijshoogte strak tegen een plafond aan duwen.’

Technische gegevens Hoeflon C10

Motor: Yanmar 3 cilinder diesel, 7,5 kW
Electro: 400V
Max. hijscapaciteit: 4.000 kg
Liercapaciteit enkel: 1.000 kg
Vlucht: 13,7 meter.
Vlucht met fly-jib: 19,8 meter
Hijshoogte: 16,3 meter
Hijshoogte met fly-jib: 22 meter
Transportafmetingen: 3,93 x 0,80 x 1,97
Gewicht compleet: 4.700 kg
Waarvan ballast: 1.340 kg
Onderwagen: hydraulisch verstelbaar rupsonderstel

Lees ook:

Rutte zweert bij elektrisch
Sleutelrol voor slooprobot

Foto's

Reageer op dit artikel