artikel

Volvo op weg naar nul emissie

Materieel

Volvo blijft onverminderd zoeken naar manieren om het brandstofverbruik van bouwmaterieel terug te dringen. ‘Het is nog maar een kleine stap naar 100 procent elektrisch’, meent verkoopdirecteur Carl Slotte. Eind augustus presenteerde Volvo drie nieuwe graafmachines. De fabrikant belooft dat ze tot 10 procent zuiniger zijn dan hun voorgangers.

Volvo op weg naar nul emissie

Bij het ontwikkelen van nieuw materieel claimt Volvo maximaal te luisteren naar haar klanten en eindgebruikers. Ingenieurs gaan in gesprek met dealers en machinisten om bij aanpassingen en innovaties niets over het hoofd te zien. Met de drie nieuwste graafmachines, de EWR 170 E, de EW 220 E en de ECR 355 E, meent de fabrikant tegemoet te komen aan de laatste wensen van de markt.

Bekijk de foto’s van de nieuwe Volvo graafmachines onderaan dit artikel!

Behalve naar het directe commerciële belang, kijkt Volvo in breder verband naar de wereldwijde maatschappelijke trends en ontwikkelingen. De aanhoudende bevolkingsgroei en de steeds dichter bevolkte steden vragen volgens verkoopdirecteur Carl Slotte, verantwoordelijk voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika, om geluidsarme machines die minder CO2 uitstoten. En daar heeft dus ook Volvo rekening mee te houden.

Triple Zero

Kijkend naar de toekomst, heeft Volvo drie nullen voor ogen, betoogde Slotte in het Volvo-fabriekscomplex in het Duitse Konz bij de presentatie van de drie genoemde machines. Deze zogeheten Triple Zero staat voor nul emissie, nul ongevallen en nul niet-geplande stops van het materieel. Machines die niets uitstoten zijn vroeg of laat uiteindelijk onontkoombaar bij infrastructurele werken in dichtbevolkte conglomeraten, zo luidt de filosofie van Volvo.

Slotte verwees naar de eerder dit jaar gepresenteerde EX2, een volledig elektrische graafmachine. Op twee accu’s kan deze machine acht uur lang intensief draaien. Hoewel Volvo louter grote voordelen schetst (‘volledig schoon, geluidsniveau 10 keer lager, 10 keer hogere efficiency, vermogen en kracht gelijk aan conventionele machines, lagere kosten voor de eigenaar’) bevindt het project zich nog in de onderzoeksfase. ‘We zijn aan het testen. Wanneer we daarmee klaar zijn, weten we niet. We doen het zo snel als we kunnen’, schetste Slotte.

Live onthulling

Van de drie nieuw gepresenteerde machines zijn er twee ontwikkeld op de honderd medewerkers tellende R & D-afdeling in Konz. Dat zijn de bandengraafmachines EWR 170 E en EW 220 E. Rupsgraafmachines ontwikkelt Volvo in Zuid-Korea, en dit geldt daarom ook voor de ECR 355 E, de opvolger van de ECR 305 C. De ECR 355 E werd via een videofilm gepresenteerd aan de Europese vakpers, de twee bandengraafmachines werden live onthuld op een binnenplaats van het fabrieksterrein. De machines beschikken alledrie over een Stage IV-motor.
De 35 ton wegende ECR 355 E heeft een kleinere radius, maar belooft dezelfde prestaties als zijn voorganger. Het brandstofverbruik van de binnendraaier is 10 procent lager en het hefvermogen 7 procent hoger, aldus Volvo. Ook de graafprestaties zouden beter zijn dan die van haar voorloper.

Joystickbesturing

De ERW 170 E en EW 220 E kunnen af fabriek allebei worden uitgerust met joystickbesturing. Tot een snelheid van 20 kilometer per uur kunnen de machines met behulp van Comfort Drive Control (CDC) volledig worden bestuurd met alleen de roller van de joystick. Voor Volvo-bandengraafmachines is deze toepassing nieuw.
Het stuurwiel kan achterwege worden gelaten om ruimte te scheppen in de cabine en om de machinist beter zicht te geven. Omdat rijden op de openbare weg in een joystickbestuurde machine niet is toegestaan, is een stuur uiteraard wel als optie leverbaar.

Compacte locaties

De EWR 170 E valt op door zijn zwenkradius van 1,790 meter. De verwachtingen voor de nieuwe, 18 tot ruim 19 ton wegende machine, zijn hooggespannen. De lichtere broer, de EWR 150 E, kent een gewicht van ongeveer 16 ton en is een van de best verkochte Volvo-modellen in de noordelijke landen. Volgens verkoopdirecteur Slotte is de machine ideaal om mee te werken op compacte stedelijke locaties, zonder hinder te veroorzaken voor bijvoorbeeld verkeer op parallelwegen. Dat zou het succes volgens hem verklaren.
De EW 220 E is met een gewicht van ruim 22 ton een robuustere en krachtiger variant van de EW 180 E. De machine kan dankzij een extra lange giek graven tot op een afstand van meer dan tien meter.

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels