artikel

Mecalac MWR in viervoud gepresenteerd

Materieel

Met veel tamtam werd hij ruim een jaar geleden geïntroduceerd op de Bauma in München, om vervolgens met de innovatieprijs onder de giek weer af te reizen naar het Franse Annecy. Sindsdien bleef het stil rond de Mecalac MWR. Tot enkele weken terug. Toen trok Mecalac officieel het doek van de MWR en stond er opeens een kwartet machines oplopend van 7 naar 15 ton. Surprise!

Mecalac MWR in viervoud gepresenteerd
Bij de ontwikkeling van de MWR wilden de engineers van Mecalac de plussen van een banden- en een rupskraan verenigen.

Als tijdens de Bauma in april 2016 voor het eerst de– opvallend blauw gespoten – Mecalac MWR aan de wereld wordt getoond, zijn de oh’s en ah’s niet van de lucht. Beursbezoekers typeren de machine als een handige kruising tussen een verreiker en een mobiele kraan en spreken hun waardering uit over het opvallende design. Machinisten die bij de machine staan, prijzen het lage zwaartepunt dat de garantie is voor meer stabiliteit. Het frisse concept dat Mecalac met de MWR presenteert, is goed voor een innovatie award van de Bauma.

Geschrokken van de JCB Hydradig?

En toen was het ruim een jaar muisstil rond de Mecalac MWR. Waren de Fransen zich lens geschrokken van de JCB Hydradig? Was de machine nog niet voldoende uitontwikkeld? Was… Het blijft gissen, want Mecalac houdt zich op de vlakte en stelt dat het ontwikkelen van de MWR gewoon veel tijd kost omdat ze bij de ontwikkeling van nul af zijn begonnen. Drie tot vier jaar ontwikkeltijd zegt de producent nodig te hebben gehad.

Medio mei was de officiële presentatie van de MWR. In een groot theater in thuishaven Annecy werden alle dealers en de voltallige wereldpers uitgenodigd voor première. En wat schetste de verbazing: Mecalac had niet één, maar een kwartet MWR’s gereed.

Mecalac MWR van 7 tot 15 ton

De lichtste MWR is de 7MWR met een gewicht van 7 ton. Onder de kap in de bovenwagen bevindt zich een 75 pk sterke Deutz-motor. Deze motor ligt ook in de 9-tons 9MWR en de 11-tons 11MWR. Gezien de cijfers die bij de machines worden geleverd, voldoet deze ene krachtbron meer dan voldoende. De 15MWR is met 15 ton de zwaarste en met 122 pk uit wederom een Deutz-moto ook de meest krachtige machine van het kwartet.

Bij de ontwikkeling wilden de engineers de plussen van een banden- en een rupskraan verenigen. Zo moest de nieuwe Mecalac MWR de wendbaarheid en mobiliteit van een mobiel hebben en tegelijk zo stabiel en terreinvaardig zijn als een rups. Het lijkt een onmogelijkheid, maar de engineers van Mecalac slaagden er wonderwel in. Het ei van Columbus werd gevonden in een bovenwagen die 20% dichter bij de grond zit als bij een normale graafmachine. Daarbij valt de bovenwagen als het ware tussen de wielen van de onderwagen. Gevolg van deze keuze was wel dat de bovenwagen compacter moet zijn omdat ze anders de wielen zou raken en niet 360 graden rond zou kunnen draaien. Voorwaarde was verder dat de compacte bouw niet ten koste zou gaan van de kracht van de MWR.

Mecalac ontwikkelt zich voorspoedig

Mecalac positioneert zich in de grondverzetmarkt tussen de full-liners en de bedrijven die nichemarkten bedienen. Credo van de Franse machinebouwer is dat ze wil voldoen aan de vraag van bedrijven die actief zijn in de stad en openbare ruimte. ‘Dit is ons domein’, benadrukken eigenaren Henri en Alexandre Marchetta. Mecalac ontwikkelt zich voorspoedig. Het bedrijf realiseerde vorig jaar een omzet van 250 miljoen euro (inclusief de omzet van het aangekochte Terex) en heeft 820 medewerkers in dienst.
Innovatie is volgens eigenaren Marchetta het toverwoord voor de komende jaren. Ze zetten hier met Mecalac vol op in. De nieuwe MWR is een lichtend voorbeeld van het speerpunt van het bedrijf. Meer innovatie valt te verwachten. Zo is Mecalac druk bezig met het ontwikkelen hybride technieken.

 

Stabiel  dankzij zware onderwagen en giek als contragewicht

Mecalac stelt resoluut dat de MWR ontzettend stabiel is. De machine zou probleemloos de helft van haar eigen gewicht kunnen tillen, ondanks dat de machine zo compact is. Dit is het resultaat van de relatief zware onderwagen en de giek die bij het tillen deels achter het hart van de machine zit. De giek is daarmee – zoals Mecalac het mooi noemt – een natuurlijk contragewicht.

Bij het tillen maakt het volgens de fabrikant niet uit hoe de bovenwagen ten opzichte van de onderwagen is gepositioneerd. De machine tilt volgens de fabrikant 3 ton tot een hoogte van 3 tot 4,5 meter (afhankelijk van het type). En dit 360 graden. Helaas konden we tijdens de presentatie in Zuid-Frankrijk niet de proef op de som nemen ten aanzien van de stabiliteit en het hefvermogen. Zodra de machines beschikbaar zijn, zullen we de MWR in een BouwMachinestest beproeven.

Bij de ontwikkeling van de MWR wilde Mecalac scoren op het gebied van stabiliteit, kracht en gebruiksgemak. Het lukte de fabrikant wonderwel om de verschillende ballen in de lucht te houden. Zo verenigt de lage onderwagen al flink wat plussen in zich ten aanzien van stabiliteit en gebruiksgemak. Het instappen is een stuk gemakkelijker dan bij andere machines. De opstapjes zijn handig gepositioneerd.

Dieseltank in de onderwagen

Verder zit de dieseltank in de onderwagen; goed voor de stabiliteit. Voordeel hiervan is natuurlijk ook dat het aftanken nu heel simpel staand op de grond kan. Zware componenten als de motor en hydrauliekpompen zitten in de bovenwagen, maar wel zo laag mogelijk. Behalve een gunstig effect op de gewichtsverdeling maakt dit de machinist en monteur ook blij: om bij de motor en bijvoorbeeld de pomp te kunnen, hoeft er niet op de machine te worden geklommen. Er kan staand op de grond worden gewerkt.

Nog meer speerpunten van de MWR: De machine is voorzien van een cabine met heel veel glas. Het zicht rondom is goed, mede door de lage bovenwagen. De 2-ledige, zijwaarts vertelbare giek die ver naar achter zit, maakt ook het zicht op de rechterzijde van de machine goed. Optioneel kan de MWR (uiteraard) nog worden uitgerust met camera’s. Opvallend element in de cabine is het lcd-scherm met daaronder een grote knop die in die standen kan worden gezet. Met de knop kunnen drie modi worden gekozen: rijden, parkeren en graven. Functies die in een bepaalde stand niet nodig zijn, worden uitgeschakeld. Handig en duidelijk.

De MWR is staat zowel in het terrein als op de weg zijn mannetje, benadrukt Mecalac. Zo beschikt de mobiele graafmachine over 4-wielaandrijving en kan ze in hondegang rijden. Op de weg kan een snelheid worden bereikt van 40 kilometer per uur.

De Mecalac MWR is vanaf september van dit jaar leverbaar.

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels