artikel

Zestons EW60E is een volwaardige Volvo

Materieel

Volvo breidde vorig jaar het segment mobiele graafmachines naar beneden toe uit met de zestons EW60E. Een nieuwe machine in een voor Volvo nieuwe klasse, dat was min of meer wel een verrassing. Verwachtingen ten aanzien van de verkoop waren er niet echt, maar feit is wel dat de machine aantallen scoort. Alle reden om eens te testen wat Volvo’s benjamin te bieden heeft.

Zestons EW60E is een volwaardige Volvo

Het zestons mobiele segment is een nichemarkt. Het valt bij de meeste fabrikanten een beetje tussen wal en schip in een markt die vooral door rupsmidi’s wordt gedomineerd. Tot voor kort waren slechts enkele spelers actief met een mobiele zestonner. Denk dan aan bijvoorbeeld Wacker Neuson en Terex. Als merktrouwe klanten bij een concurrent moeten gaan winkelen voor zo’n zestonner – omdat je ‘m zelf niet kunt leveren – doet dat toch een beetje pijn. Zodoende kwam Volvo, maar eerder ook Doosan met de DX55W, met een zestonner op de markt. Vorig jaar op de Bauma toonde Volvo de EW60E voor het eerst. Tamelijk onverwacht.

Volvo EW60 is al jaren op de markt in Azië

We moeten gelijk iets rechtzetten, want helemáál nieuw in het zestons mobiele segment is Volvo nu ook weer niet. Met de overname van Pel Job in 1995 had Volvo compacte mobiele machines in huis. Een tijdje werden de EW50 en EW70 geproduceerd. Destijds bleek de markt, en daarmee de vraag, hier te klein. Dat veranderde met de opkomst van persriolering, glasvezel en machinaal straten. In ons land typische klussen voor zulke machines. Ook voor hoveniers en aannemers met klussen in beperkte ruimte kan zo’n zestonner interessant zijn. Wereldwijd was er altijd al vraag. De machines zijn een mooi alternatief voor de graaf-laad-combinatie. Deze EW60 is dan ook al jaren op de markt in Azië. Vorig jaar heeft Volvo de EW60 daarop aangepast voor Europa. De machine kreeg bijvoorbeeld een ruimere cabine, een schonere motor, een hogere topsnelheid (30 km/uur), een brandstofvulpomp en standaard een hamer/schaarfunctie.

De machines zijn een mooi alternatief voor de graaf-laad-combinatie

Gelijkenissen tussen de huidige Bobcat/Doosan en Volvo zestonners

De EW60E heeft iets herkenbaars over zich. Zijn het de uiterlijke trekken van de vroegere Samsung-machines in deze klasse? Die werden in Europa echter nooit verkocht. Er is wel van vroeger uit een link met Yanmar. Met name de achterstijl van de cabine die onderin knikt is een typisch herkenningspunt met die machines. Frappanter zijn de gelijkenissen tussen de huidige Bobcat/Doosan en Volvo zestonners. Met name wederom die cabine en tevens de onderwagen. Saillant detail hierbij is dat de Doosan-fabriek en de Volvo-fabriek buren zijn op hetzelfde Koreaanse industrieterrein. Beiden zijn ze gevestigd aan de DoosanVolvo-straat…

Hoewel de schijn anders is, hebben beide bedrijven op papier niets met elkaar van doen. Dat wordt bevestigd door het feit dat de Volvo en de Doosan technisch én op details wel weer totaal verschillend zijn. Om maar wat te noemen: de Volvo heeft de offsetcilinder aan de binnenzijde, de Doosan aan de buitenzijde. Het is een detail dat getuigt van een totaal andere bouw. Beiden fabrikanten passen ook verschillende motoren toe. Om een lang verhaal kort te maken: de Volvo is absoluut een échte Volvo, zo verzekert ook importeur Kuiken.

Gebaseerd op de rupsversie

En daar staat hij dan in onze zandbak. De EW60E mag weliswaar overkomen als een zestons benjamin, maar hij toont zich ondertussen wel een échte Volvo. Na een rondje is het direct duidelijk: dit is geen ingekochte machine met een Volvo-sticker erop. Volvo besteedde veel aandacht om deze klasse in lijn te brengen met de zwaardere machines. Zowel van de buitenkant als binnenin heeft de machine absoluut het Volvo-familiegevoel te pakken. Verlichting, dashboard en menu-indeling zijn veelal hetzelfde als bij de grotere broers, net zoals de tiptoetsen op de zijconsole.

Maar goed, met een draaikantelstuk eraan zou de lengte van de huidige lepelsteel niet gek zijn

De EW60E is van origine gebaseerd op de EC55-rupsversie, waar destijds een andere onderwagen bij is ontwikkeld. De bandenversie staat natuurlijk wat hoger, waardoor de (1,60 meter lange) lepelsteel verhoudingsgewijs wat kort lijkt uitgevallen. Op wens laat Kuiken bij Beco een langere (1,90 meter) bouwen en biedt deze als optie aan. Wellicht komt die optie nog af fabriek. Maar goed, met een draaikantelstuk eraan zou de lengte van de huidige lepelsteel niet gek zijn. Alle giekmaten inclusief die van de pennen en snelwissel zijn overigens gelijk aan die van de EC55-rupsmidi. Onder de kap ligt een Kubota-diesel zoals in alle Volvo-compactmachines. De motor is voorzien van een partikelfilter (dpf), dat de uitstoot van roetdeeltjes beperkt. De motor voldoet hiermee aan de Stage 3B-normen. Elke 30 uur regenereert het filter. Aan de motor zijn twee 60-liter hydrauliekpompen gekoppeld.

Redelijk compact werken

Wat opvalt is de vlakke en rustige loop van de machine, zowel motorisch als tijdens transport. De EW60E loopt zoals vermeld 30 km/uur en kreeg hiertoe een hoog-laag die je mechanisch even schakelt. De machine toont zich tijdens de testen stabiel, ondanks zijn beperkte spoorbreedte en de verlaagde bandenspanning. De asafstempeling is automatisch geschakeld met de graafrem. Een tweedelige giek zal vanuit de praktijk nog wel een wens kunnen zijn, maar die is voorlopig niet leverbaar. Wel kun je door gebruik te maken van de offset ook met de testmachine al redelijk compact werken. De machine heeft servobediening en ook de hendels komen bekend voor.

Zoals je van een machine in deze klasse mag verwachten, is de bediening uiteraard simpel

Zoals je van een machine in deze klasse mag verwachten, is de bediening uiteraard simpel. Toch heb je aardig wat instelmogelijkheden, afgeleid van zijn grote broers. Zo kun je de reactiesnelheid ofwel de agressiviteit van aanbouwdelen instellen, ook die van de offset. Zo kun je de machine een beetje naar je hand zetten. Enkel de zwenk werkt altijd snel en dat vergt enige gewenning. De prestaties zijn omgerekend per ton machinegewicht meer dan prima. Zeker voor een machine die niet eens gebouwd is om productie te draaien. Het verhoudingsgewijs lichte machientje weet zich prima te redden in het losse zand van de testlocatie. Ook het vrachtwagen laden gaat vlot. De laatste jaren testten we geen zestons klassegenoten, dus één op één vergelijken kunnen we niet.

Uitvoering standaard iets aangepast

Onze testmachine heeft voor de schuifbladbediening nog een hendel aan de rechterzijde. Inmiddels is dat geïntegreerd in een elektrische functie op de linker joystick. Verder is de machine normaliter voorzien van spatborden, maar bij het monteren van grotere banden zijn die op de testmachine komen te vervallen. Op klantwens zal de importeur hier vast iets fraais op kunnen bedenken. Voor de rest is de EW60E al samengesteld voor onze markt.

Rest de vraag; heeft Volvo nu iets unieks in handen om de markt mee te veroveren? Nee, niet echt. Maar waarschijnlijk was het daar ook niet om te doen. Volvo heeft nu wel weer een zestonner, bijvoorbeeld voor de stratenmaker die al tot tevredenheid een compacte Volvo-wiellader gebruikt. Deze klant hoeft niet meer bij de concurrent te gaan shoppen en behoudt één aanspreekpunt voor zijn machines. Een win-win situatie.

Technische gegevens Volvo EW60E

Motor
Merk en type: Volvo D2.6H (Kubota)
Emissienorm:  Stage IIIB met partikelfilter (DPF)
Cilinders en inhoud: vier, 2,6 liter
Nom. vermogen: 45 kW/ 61 pk bij 2.400 toeren
Max. koppel: 222 Nm bij 1.500 toeren
Koeling: vloeistof
Plaatsing motor: dwars achterinAandrijving
Elektronisch geregelde rijaandrijving met tweetraps powershift transmissie. Rijsnelheden: terrein 10 km/uur, weg: 30 km/uur. Trekkracht 2,9 ton. Banden: Bandenmarkt 500/40-17.5Hydraulisch systeem
Lastafhankelijk hydraulisch systeem met twee elektronisch geregelde hoofdpompen: 2 x 60 liter/min, werkdruk 225 bar. Zwenkmechanisme onderhoudsvrij. Max 9,5 omw./min. Zwenkkoppel 11,6 kNmElektrisch systeem
12 V, dynamo 90A, startmotor 2,5 kW, 12 V accu, 100 Ah.

Foto's

Reageer op dit artikel