artikel

Sennebogen 2200E: schone kraan met zware basis

Materieel

Het importeurschap van de Sennebogen kraanlijn is, zoals we recent al meldden, overgegaan van Kuiken naar Van den Heuvel in Werkendam. Een mooie aanleiding om weer eens een rups-vakwerkgiekkraan onder de loep te nemen. Om exact te zijn; de Sennebogen 2200E, gekocht door De Klerk in Werkendam, de eerste en enige 2200E die in Nederland draait. Een basismachine, maar tegelijk eentje met een keur aan interessante opties.

Sennebogen 2200E: schone kraan met zware basis

De 2200E is vorig jaar geleverd door Kuiken, maar destijds al opgebouwd met onder andere een schuiftafel bij Van den Heuvel Handel & Techniek B.V.. De machine van De Klerk is daarmee het levende bewijs dat de relatie tussen Sennebogen en de kersverse importeur Van den Heuvel al wat langer bestaat dan wellicht werd gedacht.

Met het recente nieuws dat laatstgenoemde voortaan de importeur wordt van de Sennebogen Crane Line, maakte ook commercieel manager Rienk Nadema de overstap van Kuiken naar Van den Heuvel. Intussen is ook bekend dat twee monteurs mee overgaan.

 

Lichte kraan met zware basis

Terug naar het ijzerwerk; hoewel fors, was de 80-tons 2200E in deze test altijd de lichtste draadkraan uit het Sennebogen leveringsprogramma. Pas dit jaar kwam er een 50-tons 1100E als Benjamin aan de onderkant bij. Deze 2200E is een interessante machine, omdat hij net wat afwijkt van de meeste machines in deze klasse. Van oudsher is er natuurlijk het onderscheid tussen enerzijds de hijskranen met een lichte bouw en hoge contragewichten voor maximaal lastmoment en anderzijds de zwaar gebouwde heavy-duty bouwkranen voor intensieve belasting.

Nu het interessante; deze Sennebogen 2200E is een beetje van beiden. De basis is namelijk een afgeleide van de vroegere 680 HD-kraan. In deze zware basis heeft Sennebogen een motor met minder vermogen en kleinere 12-tons lieren geplaatst. De draaddiameter is 22 millimeter. De breeksterkte komt – teruggerekend met de veiligheidsfactor – op 8,5 ton. Voor hijskraan-maatstaven heb je dus een vrij sterk gebouwde, robuuste machine. En dat is juist in het toch wel zware heiwerk meer dan welkom.

 

Geen revolutie, wel bij de tijd

Laten we wel wezen; de draadkranen zijn een segment waar geen wereldschokkende innovaties plaatsvinden. Daar is niets mis mee, het is gewoon vrij traditionele techniek. Vroeger had je ze al en de werking is nog steeds hetzelfde.

Zeker bij Sennebogen, dat er bekend om staat om te kiezen voor eenvoud waar dat kan. Maar… dat neemt niet weg dat bijvoorbeeld deze 2200E absoluut met zijn tijd meegaat. In 2013 kreeg de 2200E bijvoorbeeld een update met een bredere onderwagen, meer hijscapaciteit en verbeterde hydrauliek.

Het motorcompartiment ging helemaal op de kop om ruimte te maken voor de 7,1 liter CAT-motor en de vereiste emissie-techniek

En, traditioneel of niet, uiteraard ontkomen ook de draadkranen niet aan de emissie-eisen. Die zijn ingrijpend. Daarom ging het motorcompartiment recentelijk helemaal op de kop om ruimte te maken voor de 7,1 liter CAT-motor en de vereiste emissietechniek. De zescilinder lijnmotor met 186 kW (253 pk) voldoet aan de Stage IV-eisen dankzij een roetfilter (DPF), een katalysator (DOC) én uiteraard SCR-techniek (AdBlue).

De loadsensinghydrauliek komt nog altijd van Hydromatic en Rexroth. Via vier even grote rechthoekige kleppen is de volledige bovenwagen te openen. In combinatie met de door Van den Heuvel opgebouwde verzonken treeplanken is de bereikbaarheid rondom prima. Links is de motor met pompen en de zekeringenkast te vinden, rechts het ventielenblok, de brandstofvulpomp, de AdBlue-tank en de hydrauliektank. Laatstgenoemde is overigens afgevuld met biologisch afbreekbare olie.

 

Machine met body

De onderwagen is hydraulisch verstelbaar en zichtbaar zwaar uitgevoerd. Operationeel staat het rijwerk met 90 cm brede platen altijd op vijf meter buitenbreedte. Op transport is dat te versmallen tot 3,5 meter.

De kraan kan zichzelf op- en afbouwen, echter De Klerk heeft hier weinig ervaring mee omdat het bedrijf de machine altijd in zijn geheel per schip of ponton verkast. De giek is modulair opgebouwd en leverbaar in lengtes van 12,1 tot 59,7 meter. Ook drie fly-jibs variërend van 13,1 m tot 24,3 meter kunnen optioneel nog op de hoofdgiek worden gemonteerd. De langere gieken worden echter nauwelijks geleverd.

‘Het is een stijve machine. Als je zwenkt dan komt alles ook direct mee’

De Klerk koos voor een gangbare 42,9 meter giek. De vaste machinist Gerrit Potters roemt de stevigheid ervan. ‘Het is een stijve machine, als je zwenkt dan komt alles ook direct mee. De giek is zeer stabiel en kent nauwelijks enige beweging.’

Chef materieeldienst Wim van Oord vult hem aan: ‘Het is een machine met body. En hij is ontzettend stil. Dat is prettig, maar wel even wennen voor de machinist en de mensen om de machine.’ Dat de lieren iets lichter zijn dan op de HD-kranen is in de praktijk voor de mannen geen bezwaar. Liever scheren ze toch een keer in, dat werkt veel soepeler.

Belangrijker is dat er wél die degelijke basis is. Want je ontkomt af en toe niet aan schuine reeptrek. Het 24 VM trilblok vergt sowieso wel wat en het werk is gewoon wat ruiger dan alleen statisch hijsen. De 2200E blijkt mede hierom volgens De Klerk in praktijk een goede keuze te zijn geweest.

 

Bouwen op klantwens

Voor het werken met het trilblok – De Klerk zet hier buispalen, remmingspalen en houten palen mee – moest de Sennebogen over een aantal opties beschikken. Af fabriek bleek er veel mogelijk. Mooi voorbeeld is de slangenlier. Ook werden al in de fabriek extra hydrauliekfuncties opgebouwd, met het oog op de bij Van den Heuvel op te bouwen schuiftafel. Deze heeft een slag van 5,5 meter. Speciaal is dat de offsetcilinder in de voorbalk op wens van De klerk is voorzien van een dikkere chroomlaag.

In verband met het werken in zoute omgevingen is de cabine volledig gegalvaniseerd voor het spuiten. De gehele machine is overigens ook al af fabriek in de juiste bedrijfskleuren gespoten én in de blanke lak gezet. Meer maatwerk; de bediening.

De Klerk wilde de joystickbesturing gelijk houden aan die van de andere machines; links op de stick het op- en aftoppen en zwenken, rechts lier 1 en lier 2. Ook is er een extra functie op de stick voor baggerwerk. De beide lieren werken dan synchroon en de LMB is dan te overbruggen.

De Sennebogen is op verzoek van De Klerk getest volgens EN16228, de norm speciaal voor funderingswerken op pontons

Bijzonder is overigens dat de Sennebogen specifiek op wens van de Klerk is getest volgens EN16228, de norm speciaal voor funderingswerken op pontons. Deze lasttabel houdt rekening met de grotere dynamische krachten die kunnen vrijkomen, bijvoorbeeld als in extrema je trilblok losschiet bij het damwanden trekken. Overigens is bij de giek wel op gewicht bespaard waar dat kon, om de hijstabel zo gunstig mogelijk te houden. Zo zijn de loopwielen in de giek van kunststof evenals de looproosters óp de giek.

 

Verstelbare cabine

De cabine zelf is 2,70 meter hefbaar en ook nog eens achterover te kantelen. In de hoogste stand heb je mooi zicht, bijvoorbeeld bij het lossen in langszij liggende duwbakken. De hefconstructie neemt wel wat inbouwruimte in beslag. Voordeel hiervan is dat de cabine ook iets verder naar voren staat waardoor je niet tegen de giek aan kijkt.

Dat kan ook een nadeel zijn; het maakt de kraan iets minder compact. Bijvoorbeeld bij het strijken van de spudpalen is het risico om schade te maken gewoon iets groter. Evenwel is hier weer eens het bewijs dat vakmensen het verschil maken, want de 1.500 draaiuren zijn de machine niet aan te zien. De Sennebogen staat er nog altijd schadevrij en absoluut strak bij.

 

Zelf nog zaken opgebouwd

Hoewel de machine dus aardig compleet werd geleverd, bouwde De Klerk er na aflevering zelf ook nog een aantal opties op. De gegalvaniseerde valbeveiliging op de machine bijvoorbeeld, maar ook grote 230 volts led-stralers op de giek die hun voeding krijgen via een eigenhandig opgebouwde omvormer. Tot slot werd de zwenk voorzien van een smoorventiel.

 

Op papier een goede match

Rest de vraag; is er voor Sennebogen marktaandeel te winnen met deze 2200E of wellicht de 1100E? Feit is dat de verkopen van draadkranen in Nederland enorm schommelen. De cijfers zijn vooral afhankelijk van de stemming in de bouw- en de maritieme sector. De eerste trekt aan, de tweede is mager. Verkoopcijfers variëren sterk. Deels is de verkoop ook onzichtbaar in Nederland. Want een deel van de kranen komt bij de grote internationaal opererende bedrijven terecht, zodat er een kleine kans is dat je ze in Nederland ziet draaien.

Om terug te komen op de aanleiding van deze test; de komende jaren gaan we zien hoe de Sennebogen kranen het gaan doen onder de Van den Heuvel-vlag. Op papier lijken de beide bedrijven qua cultuur en marktbenadering in elk geval een goede match; niet te groot in omvang, klantspecifiek bouwen en een flexibele opstelling. Deze 2200E blijkt daar in alle facetten in elk geval al een goed voorbeeld van, ook na 1.500 draaiuren.

 

Technische gegevens Sennebogen 2200E

Motor
Merk en type: Caterpillar C7.1
Emissieklasse: Stage IV, SCR (AdBlue), DPF (roetfilter), DOC (katalysator), EGR (uitlaatgasrecirculatie)
Cilinders en inhoud: zes, 7,1 liter
Max. vermogen: 186 kW/ 253 PK
Koeling: vloeistof
Plaatsing motor: lengte links achterinRijwerk
Hydraulisch verstelbaar van 3.500 tot 5.000 mm buitenbreedte. Lengte 6.000mm. Breedte rupsplaten 900 mm. Snelheid: 0 tot 1,9 km/u

Schuiftafel
5.500 mm slag

Hydraulisch systeem
LS plunjerpompen met variabele opbrengst: 2 x 300 liter/min; 1x 200 l/min
Max. werkdruk 330 bar

Elektrisch systeem
24 Volt, 2x 150Ah accu. Omvormer 230V t.b.v. werklampen in de mast

Cabine
Origineel Sennebogen, 2,70 m hefbaar en 20˚ achterover kantelbaar

Gewichten, capaciteiten
Gewicht:  70.000 kg in geteste uitvoering
Ballastgewicht:  25.000 kg
Opbouw:  42,9 meter vakwerkgiek
Lieren:  2 x 8,5 ton
Toegestane reeptrek achterste lier: 12,0 ton
Toegestane reeptrek voorste lier: 12,0 ton
Staalkabel: 22 mm
Liersnelheid: 0 tot 125 m/min
Max. windkracht werkend: 6 Bft
Max. windsnelheid werkend: 14,0 m/s (50 km/h)
Max. toegestane windoppervlak last: 1,2 m2/ton hijslast

Inhoud reservoirs
Brandstoftank 650 liter
Hydraulisch systeem 500 liter

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels