artikel

Mecalac presenteert MWR-kwartet

Materieel

Mecalac heeft de MWR officieel gepresenteerd. De MWR laat zich typeren als een kruising tussen een verreiker en een mobiele bandenkraan. Grote verrassing is dat de Franse machinebouwer direct met vier machines in deze serie op de markt komt.

Mecalac presenteert MWR-kwartet

Als Mecalac tijdens de Bauma in april 2016 voor het eerst haar – opvallend blauw gespoten – MWR aan de wereld toont, zijn de oh’s en ah’s niet van de lucht. Beursbezoekers typeren de machine als een handige kruising tussen een verreiker en een mobiele kraan en spreken hun waardering uit over het opvallende design. Machinisten die bij de machine staan, prijzen het lage zwaartepunt dat de garantie is voor meer stabiliteit. Het frisse concept dat Mecalac met de MWR presenteert, is goed voor een innovatie award van de Bauma.

 

Schrok Mecalac van Hydradig?

En toen was het ruim een jaar muisstil rond de MWR. Waren de Fransen zich lens geschrokken van de JCB Hydradig? Was de machine nog niet voldoende uitontwikkeld? Was… Het blijft gissen, want Mecalac houdt zich op de vlakte en stelt dat het ontwikkelen van de MWR gewoon veel tijd kost omdat ze bij de ontwikkeling van nul af zijn begonnen. Drie tot vier jaar ontwikkeltijd zegt de producent nodig te hebben gehad.

In een groot theater in thuishaven Annecy trok Mecalac onlangs officieel het doek van de MWR. Grote verrassing: er stond een kwartet machines oplopend van 7 naar 15 ton.

 

Mecalac MWR van 7 tot 15 ton

De lichtste MWR is de 7MWR met een gewicht van 7 ton. Onder de kap in de bovenwagen bevindt zich een 75 pk sterke Deutz-motor. Deze motor ligt ook in de 9-tons 9MWR en de 11-tons 11MWR. Gezien de cijfers die bij de machines worden geleverd, voldoet deze ene krachtbron meer dan voldoende. De 15MWR is met 15 ton de zwaarste en met 122 pk uit wederom een Deutz-motor ook de meest krachtige machine van het kwartet.

Bij de ontwikkeling van de MWR wilden de engineers van Mecalac de plussen van een banden- en een rupskraan verenigen. Zo moest de nieuwe MWR de wendbaarheid en mobiliteit van een mobiel hebben en tegelijk zo stabiel en terreinvaardig zijn als een rups. Het lijkt een onmogelijkheid, maar de engineers van Mecalac slaagden er wonderwel in.

Het ei van Columbus werd gevonden in een bovenwagen die 20% dichter bij de grond zit als bij een normale graafmachine. Daarbij valt de bovenwagen als het ware tussen de wielen van de onderwagen. Gevolg van deze keuze was wel dat de bovenwagen compacter moet zijn omdat ze anders de wielen zou raken en niet 360 graden rond zou kunnen draaien. Voorwaarde was verder dat de compacte bouw niet ten koste zou gaan van de kracht van de MWR.

 

Stabiele kracht

Mecalac stelt resoluut dat de MWR ontzettend stabiel is. De machine zou probleemloos de helft van haar eigen gewicht kunnen tillen, ondanks dat de machine zo compact is. Dit is het resultaat van de relatief zware onderwagen en de giek die bij het tillen deels achter het hart van de machine zit. De giek is daarmee – zoals Mecalac het mooi noemt – een natuurlijk contragewicht.

 

Meer over de MWR-serie in BouwMachines

Meer weten over de MWR-serie van Mecalac? Lees het hele artikel in de juni-editie van BouwMachines. Nog geen abonnee? Neem dan snel een proefabonnement en u betaalt slechts 25 euro!

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels