artikel

Hydrema is terug op de Nederlandse markt 

Materieel

Hydrema is terug op de Nederlandse markt. Een eerdere poging om het merk hier te introduceren werd alweer zo’n 20 jaar geleden geen succes. Maar in de tussentijd is er veel veranderd. Hydrema haalde de productie van graafmachines naar thuisbasis Denemarken en ontwikkelde een volledig nieuwe range machines. Zijn de kansen nu gekeerd?

Hydrema is terug op de Nederlandse markt 

Het Deense familiebedrijf Hydrema is van oudsher vooral bekend van de dumpers en graaf-laadcombinaties, totdat het in 1997 de voormalig Oost-Duitse graafmachinefabrikant Weimar kocht. Dit oude DDR-bedrijf bouwde vroeger ook wel voor Fortschritt. Lang werden in deze Duitse fabriek graafmachines gebouwd die weliswaar Hydrema-stickers hadden, maar nog op een relatief oude basis waren gestoeld.

Bekijk de uitgebreide fotoserie onderaan dit artikel!

Volledig nieuwe serie mobiele graafmachines van Hydrema

Het Deense familiebedrijf nam echter geen halve maatregelen, en ontwikkelde in de loop der jaren een volledig nieuwe serie mobiele graafmachines: de MX14, MX16 en MX18. De productie vindt nu plaats in Denemarken. Compacte machines, hoge motorvermogens, grote pompen en een behoudend uiterlijk. Schijn bedriegt, want onder de kap is het écht hightech. Op z’n Scandinavisch. De hele filosofie lijkt een beetje op die van de Ljungby Maskin-wielladers.

Prototype van de Hydrema-graafmachine op de Bauma

De reden dat er nu weer mobiele Hydrema’s in Nederland draaien, is terug te leiden naar Nico Koning in Avenhorn. Hij is eigenaar van een bedrijf in spoorwerken met een drietal kranen, en handelt daarbij in aanbouwdelen voor het werk op en rond het spoor.

Ik wilde een machine met meer contragewicht; de capaciteit moest omhoog. Ook de LMB moest aangepast omdat de hijstabel toen slechts zeven sectoren had. Overzij kon je dus nauwelijks iets tillen.

Al in 2013 werd Koning lichtjes enthousiast toen hij een prototype van de Hydrema-graafmachine op de Bauma zag staan; de nieuwe MX. Koning was op zoek naar een alternatief voor zijn toenmalige merk, omdat dit naar zijn idee niet genoeg meegroeide in de tijd. Een ander merk vond Koning prijzig.

Railversie praktijkrijp

In 2015 trof Koning de Hydrema opnieuw op een beurs in Zweden, en bleek de railversie intussen praktijkrijp. Koning ging met Hydrema in gesprek. Hierop testte Koning een MX16Rail vorig jaar twee maanden, waarbij toch wel wat wensen open bleven. Nico Koning; ‘Ik wilde een machine met meer contragewicht; de capaciteit moest omhoog. Ook de LMB moest aangepast omdat de hijstabel toen slechts zeven sectoren had. Overzij kon je dus nauwelijks iets tillen.’

Met Konings belofte een machine te kopen als die genoemde zaken werden verbeterd, kwam er garen op de klos bij de fabrikant. De Nederlandse op- en aanmerkingen resulteerden uiteindelijk zelfs in een nieuw model; de huidige MX20 Rail. Koning heeft zelf zo’n machine in gebruik met inmiddels zo’n 600 uur op de klok en vervult daarnaast de functie van dealer vanuit zijn eigen werkplaats in Noord-Holland.

Fabrieksdemo

De machine in deze reportage is als fabrieksdemo net nieuw geleverd en ter beschikking als demo. Beide machines kunnen mogen zowel hoog (9B) als laag (9C) rijden. Koning liet ze zelf TCVT-keuren als W3 (hijskraan) en W5 (spoorwegmachine). Vanwege veiligheidseisen is de Hydrema trouwens af fabriek in het felle RAL1004-gespoten, een meer donkere kleur geel is de originele Hydrema-kleur.

Wat meteen opvalt, is de typische compacte bouw van de semi-binnendraaier. Zowel voor- als achter is de overbouw van de bovenwagen kort.

Wat meteen opvalt, is de typische compacte bouw van de semi-binnendraaier. Zowel voor- als achter is de overbouw van de bovenwagen kort. De cabine staat vrij ver naar achteren en rechtsvoor is er geen ruimte gehouden voor een opstap óp de machine. De gedachte is namelijk dat je alles vanaf de grond kunt bereiken, mede doordat de motor rechtsachter in de lengte is ingebouwd en dus via de zijkant prima te bereiken is. De kap oogt wat hoekig en simpel; hij gaat wel met een druk op de knop elektrisch open. Dit blijkt een beetje het verhaal van de machine; het ziet er misschien wat typisch uit, maar verrast toch qua mogelijkheden. De cabine is lang; achter de stoel kan je riant een grote koelbox kwijt.

Bekende componenten

De Hydrema is verder een samenstel van bekende componenten, zoals alle bekende merken. In dit geval assen van ZF (MS 3060 II) en aandrijflijn, Rexroth-pompen en hydrauliek en een 4,5 liter viercilinder Cummins-motor met 123 kW (167 pk). De twee LS-hoofdpompen leveren opgeteld 319 liter per minuut. De seperate zwenkpomp levert nog eens 88 liter per minuut. De fabrikant is open over de herkomst van de componenten en hangt er geen eigen labels aan. Onderdelen kun je dus overal bestellen.

Tot en met de lorries bouwen de Denen het in eigen huis. En dát is gunstig, want zo is de gehele machine ook af fabriek CE-gekeurd en hoeft een dealer of opbouwer hier achteraf niet aan te tornen.

Uiteraard kocht spoorwerker Koning de machine als Krol. Een nichemarkt waar weinig aanbieders zijn en Hydrema als kleine fabrikant handig op inspeelt. Bijzonder is dat Hydrema de MX20 Rail kant-en-klaar af fabriek als Krol levert. Tot en met de lorries bouwen de Denen het in eigen huis. En dát is gunstig, want zo is de gehele machine ook af fabriek CE-gekeurd en hoeft een dealer of opbouwer hier achteraf niet aan te tornen. En het spaart ook kosten. Ook een lastmomentbeveiliging inclusief hoogte- en zwenkbegrenzing (Prolec) is af fabriek voorzien. Je kunt dus direct het spoor op.

Hydrema is modulair gebouwd

De Hydrema is modulair gebouwd. De lorries zijn aan het chassis gebout en zijn, bijvoorbeeld bij inruil, uitwisselbaar met een set steunpoten en een schuifblad. Bijzonder aan het lorriestel is dat de pendeling hydraulisch is (voorzijde) en dat er een mechanische wiellader-snelwissel (achterzijde) is opgebouwd. Zo kun je bijvoorbeeld een brede bak aankoppelen om gereedschap mee te nemen. Verder zijn de (650 mm) spoorwielen rondom voorzien van schijfremmen.

De cabine is opvallend ruim. Achter de stoel kun je ruimschoots een koelbox kwijt. Bij het instappen valt direct de grote hoeveelheid aan knoppen op. Op de tast zijn die niet uit elkaar te houden. De terminal in de machine kent eveneens volop mogelijkheden. Zo zijn er vier gebruikersprofielen zodat elke machinist zijn eigen (joystick-)instellingen kan opslaan. Per uitrustingsstuk is ook de werkdruk variabel en door de machinist zelf te verstellen.

Sticks zijn volledig uitwisselbaar

De machines zijn af fabriek volledig opgebouwd te krijgen, en wat er dan nog niet op zit, daar is Hydrema’s machine al wel op voorbereid. Voorbeeldje is de 10-polige aansluiting op de lepelsteel; zelfs na het opbouwen van een complexer draaikantelstuk met grijper of dubbele connector is het een kwestie van de stekker erin en draaien; de software is erop voorbereid. De sticks zijn volledig zelf en naar eigen wens te programmeren en zelfs achteraf nog uitwisselbaar voor een ander merk of type.

Wie bij het zien van de Hydrema denkt een koopje te kunnen doen, heeft het mis. De prijsstelling voor een graafmachine zit grofweg rond de prijsniveau’s van Caterpillar en Liebherr. Premium dus.

Wie bij het zien van de Hydrema denkt een koopje te kunnen doen, heeft het mis. De prijsstelling voor een graafmachine zit grofweg rond de prijsniveau’s van Caterpillar en Liebherr. Premium dus. De Hydrema mag dan zeer compleet zijn, met alle elektrische mogelijkheden, maar ook de optionele op afstand te bedienen standkachel, drie camera’s, elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels, een verwarmde stoel, hydrauliek- en stroomaansluitingen op de onderwagen, dan nog zal de fabrikant er een zware dobber aan hebben om een plekje te veroveren in de standaard graafmachinemarkt voor het grondverzet. Onbekend maakt immers onbemind en realistisch gezien zit Hydrema in een marktsegment waar al méér dan volop keuze is bij de gevestigde merken.

Dubbele cabine

Duidelijk ánders liggen de kaarten bij de rail-versie. Doordat Hydrema deze machines volledig af fabriek kan leveren, claimen de Denen hier juist wel een voordeel op de concurrentie. Bovendien is het aantal fabrikanten in dit segment op één hand te tellen. En die hebben er met Hydrema een doordachte concurrent bij. Zeker als Hydrema nog stappen gaat zetten om het servicenetwerk in Nederland uit te breiden. Ook moet er nog werk gemaakt worden van een dubbele cabine, bijvoorbeeld voor de Belgische markt.

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels