nieuws

Almat Laren ‘zwaar teleurgesteld’ in Doosan

Leveranciers

Almat in het Gelderse Laren voelt zich ‘aan de kant gezet’ door Doosan. Het bedrijf is na tien jaar geen dealer meer, en wordt evenmin importeur voor de Zuid-Koreaanse machinefabrikant. ‘Daar zijn we zwaar teleurgesteld over. Inmiddels zijn we met Doosan in gesprek over de financiële afwikkeling van onze jarenlange samenwerking’, zegt Gerko Roekevisch, eigenaar-directeur van Almat.

Almat Laren ‘zwaar teleurgesteld’ in Doosan
In februari 2017 poseerde het personeel van Almat bij twee Doosan-machines. De foto werd verspreid bij een persbericht dat Almat Doosan-importeur voor Midden-Nederland was geworden. Deze mededeling was gebaseerd op een mondelinge toezegging, die later door Doosan werd teruggenomen.

Almat was Doosan-dealer sinds 2008. Vorig voorjaar, enkele dagen vóór de Infra Relatiedagen in Hardenberg, kondigde het Larense bedrijf aan dat het importeur zou worden voor Midden-Nederland. Achteraf bleek deze mededeling te zijn gebaseerd op een mondelinge toezegging van Doosan. Onder druk van de naderende Infra Relatiedagen werd het bericht naar buiten gebracht.

‘Vervolgens zijn wij maandenlang met elkaar in gesprek geweest. De kredietbeoordeling was akkoord, alles was in orde. Ik had een akkoord van de Europese directie, maar zij is overruled vanuit Korea. Op de avond voordat het contract zou worden getekend, kreeg ik te horen dat het niet doorging’, zegt Almat-directeur Gerko Roekevisch in een gesprek met BouwMachines.

Plan voor gezamenlijke website Doosan.nl

Het importeurschap voor Midden-Nederland was vrijgekomen door een conflict van Doosan met RoAd, tot dat moment de enige importeur voor heel Nederland. Na het beëindigen van de samenwerking met RoAd, ging Doosan voor Noord-Nederland in zee met Anema en voor Zuid-Nederland met Staad. Uiteindelijk ging de Zuid-Koreaanse fabrikant ook voor Midden-Nederland een samenwerking aan met Staad. Daarmee was Almat haar positie kwijt. RoAd besloot uiteindelijk tot beëindiging van het bedrijf.

Roekevisch zegt ook teleurgesteld te zijn in de handelwijze van de directie van Staad: ‘Met Staad en Anema waren afspraken gemaakt over hoe de klanten in Nederland het beste bediend konden worden. Er waren zelfs plannen om gezamenlijk een website Doosan.nl op te zetten om het product te promoten.’

Wel gezaaid, maar niet kunnen oogsten

Volgens Roekevisch heeft Doosan erkend dat het fout zit. ‘Daarom zijn wij in gesprek om de beëindiging van het dealerschap op een nette manier af te handelen. Wij hebben veel tijd en geld geïnvesteerd in Doosan, daar willen we compensatie voor. We hebben wel gezaaid, maar kunnen niet oogsten. Bijna twee jaar lang zijn wij door Doosan ondersteund om het product te promoten, verkopen, onderhouden en te servicen. Door het conflict dat Doosan had met RoAd kon ik officieel niet starten als importeur voor Midden-Nederland.’

Wij hebben veel tijd en geld geïnvesteerd in Doosan, daar willen we compensatie voor.

Roekevisch zegt voornemens te zijn de service en het onderhoud aan Doosan-machines voor bestaande klanten te blijven verrichten. Machines die via Almat zijn besteld, zullen ook door Almat worden geleverd. Nieuwe bestellingen kan het bedrijf van Roekevisch niet meer aannemen. ‘Maar onze bestaande klanten laten we niet in de kou staan. De service en het onderhoud voor hen blijven we doen, daar sta ik voor in. Ook de garantieafwikkeling op machines die wij hebben geleverd, zal door Almat worden verzorgd. Daarnaast kunnen klanten bij ons terecht voor jonge gebruikte Doosan-machines en voor nieuwe aanbouwdelen. Verder worden wij nog regelmatig gebeld door oud-RoAd-klanten die op zoek zijn naar service in de regio. Zij zijn natuurlijk welkom bij ons.’

Roekevisch heeft wel even buikpijn gehad

Roekevisch vindt het ‘bijzonder jammer’ dat aan de samenwerking met Doosan een einde is gekomen, vooral ook door de manier waarop. ‘Almat Laren is zomaar aan de kant gezet. Wij zijn niet netjes behandeld. Daar heb ik wel even buikpijn van gehad. In 2017 hebben wij 22 nieuwe machines verkocht. Dat is toch niet niks. Gelukkig zijn wij niet afhankelijk van Doosan. En ik laat me niet kisten. Maar het voelt niet goed. Daarom gaan we nu met Doosan in gesprek over financiële genoegdoening. Dat is wel het minste.’

Klanten van Almat krijgen binnenkort een persoonlijke brief over de nieuwe situatie rond Doosan.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels