nieuws

Europese Doosan-award voor vakwerk Anema

Leveranciers

Anema in het Friese Arum is beloond voor het perfect aanpassen van Doosan-materieel. Het bedrijf voert de meest ingrijpende wijzigingen aan machines in eigen huis uit. Daarom heeft het een Europese award ontvangen uit handen van vicepresident Charlie Park van Doosan. ‘Dit is een mooie opsteker. We zijn zwaar onder de indruk.’

Europese Doosan-award voor vakwerk Anema

De zogeheten ‘Best Product Expertise-Award’ wordt elk jaar uitgereikt aan een van de 82 Europese Doosan-dealers. Dat de keuze ditmaal op Anema is gevallen, kwam voor het Friese bedrijf als een complete verrassing. ‘De awards gaan meestal naar grote bedrijven met zeventig, honderd of zelfs nog meer mensen in dienst. Dat ze bij ons zijn uitgekomen, hadden we nooit kunnen denken’, zeggen eigenaar Siep Anema en  zijn rechterhand Nelleke Hilarides. De award werd uitgereikt tijdens Europese dealerdagen in het Spaanse Málaga. Bij Anema werken 25 mensen.

Van giekverlenging tot ballastverzwaring: Anema kan alles zelf

Het bijzondere van Anema Arum is dat het machines in de eigen werkplaats volledig aanpast aan de wensen van de klant. Zelfs voor de meest ingrijpende aanpassingen draaien de monteurs hun hand niet om. ‘We kunnen bijna alles’, zeggen Anema en Hilarides. ‘Of het nu gaat om een giekverlenging, een ballastverzwaring, het aanbrengen van snel afkoppelbare gieken, of iets anders; we doen alles in eigen beheer. Omdat we het best druk hebben, helpt Pladdet ons tegenwoordig wel bij giekverlengingen. Spuitwerk van complete machines besteden we ook uit. Zo houden onze jongens weer tijd over voor andere klussen.’

Anema en Hilarides wisten al wel dat zij ‘heel erg gespecialiseerd’ zijn in het custommade maken van rups- en mobiele kranen. ‘Dat gold voor Nederlandse begrippen. Maar blijkbaar dus ook naar Europese maatstaven. We zijn hier dagenlang echt heel erg van onder de indruk geweest.’

Doosan staat versteld van de resultaten

In het verleden heeft Anema diverse keren ingenieurs uit Zuid-Korea over de vloer gehad. Zij wilden beoordelen in hoeverre aanpassingen door Anema effect hadden op de prestaties van de machines. Daarbij werd onder meer gekeken naar hefkracht, uitstoot en brandstofverbruik. ‘De capaciteit werd enorm vergroot, maar het verbruik bleef hetzelfde. Daar stonden de Doosan-mensen versteld van.’

Een voorbeeld van een ingrijpende aanpassing, was het aanbrengen van een rupsonderstel onder een Doosan DX-140-LCR. Af fabriek zijn Doosan-machines boven de acht ton niet leverbaar met rubber rupsen. ‘Op verzoek van een klant hebben wij onder deze 14-tonner een compleet nieuw onderstel met rubberen rupsen gezet.’ Een ander voorbeeld: ‘Bij een hybride machine hebben wij extra capaciteit gecreëerd door middel van giekverlenging en ballastverzwaring, maar het brandstofverbruik bleef gelijk.’

Nog nooit problemen gehad met fabrieksgarantie

Anema erkent dat het kan gebeuren dat fabrieksgarantie in het geding komt door aanpassingen aan de machine. ‘Maar in de praktijk is dat nog nooit een probleem geweest.’ En als iets niet helemaal uitpakt zoals de klant wil? ‘Dat los je samen op. Daar praten we van tevoren ook over. Samen maak je afspraken, en als het niet helemaal naar wens verloopt, zorg je er ook met zijn tweeën voor dat het alsnog goed komt. Uiteindelijk willen wij een tevreden klant, daar gaat het om.’

Ondanks de grote vreugde over de Doosan-award, zeggen Siep Anema en Nelleke Hilarides dat zij niets extra’s hebben gedaan om de prijs te behalen. ‘Ja, ons werk is specialistisch. Maar voor onszelf, en ook voor de jongens is het heel normaal. We werken al dertig jaar zo. Wij bieden een oplossing voor elke wens.’

Monteurs krijgen extra scholing om bij te blijven

Om goed op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen, krijgen de monteurs van Anema geregeld extra scholing. Zo loopt momenteel een incompany-training over hydrauliek. Daarnaast gaan de monteurs één keer per naar Praag voor het volgen van cursussen bij Doosan.

Siep Anema is al geruime tijd verbonden aan Doosan. Ooit haalde hij de eerste Daewoo-machines naar Nederland. Daewoo was de voorloper van Doosan. Daarnaast was Anema geruime tijd Doosan-dealer voor importeur RoAd. Nadat RoAd en Doosan een conflict hadden gekregen, werd Anema tevens importeur voor de noordelijke provincies.

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel