nieuws

Staad breidt dealerschap Doosan uit ten koste van Almat

Leveranciers

Staad breidt het werkgebied voor Doosan uit. Het Veghelse familiebedrijf krijgt naast Zuid-Nederland nu ook het importeur- en dealerschap voor Midden-Nederland onder zijn hoede. Tot op dit moment is Almat in het Gelderse Laren Doosan-dealer in Midden-Nederland.

Staad breidt dealerschap Doosan uit ten koste van Almat

Almat laat bij monde van eigenaar-directeur Gerko Roekevisch aan BouwMachines weten ‘teleurgesteld’ te zijn. ‘We zijn in onderhandeling om te kijken of we nog iets voor Doosan kunnen betekenen. Meer wil ik er op dit moment niet over kwijt’, aldus Roekevisch.

Eerder dit jaar kondigde Almat nog aan het importeurschap van Doosan te hebben verworven voor Gelderland, Overijssel en Flevoland. Dit was mondeling toegezegd door Doosan, maar het importeurschap is uiteindelijk nooit verkregen, zegt Almat nu. Het Larense bedrijf is Doosan-dealer sinds 2008.

Staad in één klap de grootste

Met deze nieuwe verrassende wending, is Staad nu in één klap de grootste importeur en leverancier van Doosan-grondverzetmachines in Nederland. Voor Friesland, Drenthe, Groningen en Noord-Holland blijft Anema in Arum de dealer-importeur. De rest van het land valt onder Staad.

De herschikking van de dealer- en importeurschappen voor Doosan volgt op een geruchtmakende kwestie waarbij het Zuid-Koreaanse concern de samenwerking met importeur RoAd in Barneveld beëindigde. Dit leidde tot diverse rechtszaken, en ook tot het opheffen van RoAd.

‘Innovatief en succesvol concept’

Dat Staad het importeur- en dealerschap voor Doosan in Midden-Nederland heeft verworven, blijkt uit Grondwerk, het bedrijfsblad van Staad en ELM Bleiswijk. Hierin staat onder meer dat ‘Staad een innovatief en succesvol concept heeft voor de verkoop, service en het onderhoud van Doosan-grondverzetmachines’.

Geïmporteerde machines komen binnen op het aflevercentrum in Veghel. Hier worden de machines ‘klantspecifiek’ opgebouwd. Vervolgens worden de machines uitgeleverd via ‘flexibele lokale vestigingen’. Hierbij wordt nauw samengewerkt met ELM in Bleiswijk en Staad in Bergen op Zoom. Volgens Staad is sprake van een voor Europa uniek concept dat ‘verder wordt ondersteund door de toepassing van de nieuwste technologieën’.

Binnenkort meer bijzonderheden

Op dit moment wil Staad het nieuws nog niet verder toelichten. Meer bijzonderheden volgen binnenkort, laat de directie desgevraagd weten.

Staad is een jong bedrijf, dat pas bestaat sinds mei 2013. Het is ontstaan uit een afsplitsing van de grondverzettak van het mechanisatiebedrijf Staadegaard en Zonen in Lieshout. Dit werd in 1933 opgericht door Simon Staadegaard, de grootvader van de huidige Staad-directeuren, de broers Pieter, Sijmen en Jan Willem Staadegaard.

RoAd-directeur blikt terug

In de december-uitgave van BouwMachines blikt RoAd-directeur André de Vor terug op zijn conflict met Doosan en vooral op de consequenties hiervan.

 

Reageer op dit artikel