artikel

RoAd Barneveld stopt met trots

Leveranciers

Aangeslagen, maar niet verslagen. André de Vor (59) trekt over enkele maanden met opgeheven hoofd de deur van RoAd in Barneveld voorgoed achter zich dicht. De eigenaar-directeur van de importeur annex leverancier van grondverzet- en wegenbouwmachines weigert om te zien in wrok. ‘Ik wil niet natrappen. Het boek is voor mij gesloten.’

RoAd Barneveld stopt met trots
Het pand van RoAd op bedrijventerrein Harselaar in Barneveld. In maart 2018 komt het gebouw vrij, want vanaf dat moment houdt RoAd op te bestaan.

Toch heeft De Vor alle reden om verbitterd te zijn. De naderende bedrijfssluiting, die in maart 2018 haar beslag krijgt, is het gevolg van een hoogopgelopen conflict met fabrikant Doosan en diverse slepende rechtszaken. Daardoor viel het overgrote deel van de omzet – en daarmee de basis onder het bedrijf – weg. De ontmanteling van RoAd, eens een florerende onderneming met een jaaromzet van tientallen miljoenen euro’s, is inmiddels in volle gang.

Meelevende reacties

‘Ik ben er trots op’, zegt De Vor, ‘dat wij zoveel meelevende reacties van onze klanten hebben gekregen. Wij zijn altijd klantgericht geweest, onze service lag op een goed niveau. De laatste maanden heb ik gemerkt dat onze klanten dit ook zo hebben ervaren. Dat doet me goed. Ik ben altijd trots geweest op mijn bedrijf, en dat ben ik nog steeds. Ook is de sfeer onder het personeel goed gebleven, daar ben ik blij om.’

De afwikkeling van alles wat met de bedrijfsbeëindiging te maken heeft, vergt veel tijd en aandacht. ‘We willen alles netjes afronden. Daar werken we hard aan. We zijn niet failliet gegaan, en hebben geen schuldeisers. Klanten die ons nog nodig hebben, worden netjes geholpen.’

We zijn niet failliet gegaan, en hebben geen schuldeisers. Klanten die ons nog nodig hebben, worden netjes geholpen.

Werknemers

Onder de correcte afronding valt ook het ontbinden van alle arbeidsovereenkomsten. RoAd heeft twintig werknemers in dienst. Sommige mensen werken al langer dan veertig jaar voor de familie De Vor. ‘Voor hen vind ik dit het ergst. Zelf red ik me wel, maar de mensen die zo lang voor ons hebben gewerkt en ooit nog door mijn vader zijn aangenomen, had ik een ander afscheid gegund.’

Intussen wordt RoAd stukje bij beetje verder uitgekleed. Het importeurschap van Bomag is per 1 december overdragen aan Reesink en haar dochterbedrijven Kemp en Hans van Driel. Na Doosan was Bomag de belangrijkste inkomstenbron voor RoAd. Nu beide zijn weggevallen, blijft er vrijwel niets over. ‘Maar ik ben blij’, zegt De Vor, ‘dat Bomag goed onderdak heeft gevonden, en dat enkele van onze werknemers daardoor de overstap naar Reesink hebben kunnen maken. Bomag is een prachtig merk, een fantastisch product, met heel veel potentie voor de Nederlandse markt. Bij Bomag werken geweldige mensen, daarom is het heel fijn dat dit nu is opgelost. Bij Reesink, Kemp en Hans van Driel is Bomag in goede handen.’

Eerste in Europa

RoAd is bijna dertig jaar lang importeur en leverancier van Doosan geweest. Toen de Zuid-Koreaanse fabrikant nog machines maakte onder de naam Daewoo, kwam de samenwerking tot stand. Dat was in 1987. Daarmee was RoAd de eerste importeur van Daewoo/Doosan in Europa. Decennialang had RoAd in Nederland het alleenrecht. ‘Wij verkochten aanvankelijk mobiele machines van Eder. Daewoo was goed in rupsen, dus dat was voor ons een mooie aanvulling. Zo is het begonnen. Pas later is Daewoo met onze hulp en ondersteuning mobiele machines gaan leveren’, weet André de Vor.

In 2012 kondigde Doosan aan de exclusieve distributieovereenkomst met RoAd te willen beëindigen. Doosan wilde Nederland gefaseerd opdelen in drie regio’s: Noord, Midden en Zuid. Staad kreeg in 2013 de zuidelijke regio. De regio Noord ging in 2014 naar Anema. RoAd mocht alleen midden-Nederland behouden, bestaande uit Utrecht, Flevoland, Overijssel en Gelderland. ‘Daarmee viel twee derde van onze omzet weg, zonder dat daar enige compensatie tegenover stond. En kijk eens goed naar het gebied dat voor ons overbleef: bossen en polders. Geen grote steden, geen havens. Daar hebben wij ons tegen verzet.’

Juridische risico’s

Het verzet van André de Vor eindigde bij de rechter. RoAd had volgens de rechtbank recht op schadevergoeding. Tegelijkertijd waren de verhoudingen toen al zodanig verpest, dat Doosan de samenwerking definitief opzegde. Midden-Nederland leek aanvankelijk naar Almat Laren te gaan, maar werd uiteindelijk gegund aan Staad.

Gedurende de rechtsgang was RoAd aan handen en voeten gebonden. Op dat moment een ander merk gaan vertegenwoordigen, bracht grote juridische risico’s met zich mee. ‘Dat zou tegen ons gebruikt kunnen worden, en dat wilden we natuurlijk niet. Maar daardoor kwamen we wel op een flinke achterstand te staan’, aldus De Vor.

Even Hyundai

Later leek het er even op dat nieuwe kansen gingen ontstaan, toen een samenwerking werd aangegaan met Van der Spek Vianen. Het bleek ijdele hoop. ‘Toen duidelijk werd dat de overeenkomst met Doosan zou worden beëindigd, hebben wij gekeken waarmee wij onze klanten het beste zouden kunnen bedienen. Hyundai, met Van der Spek, stond het dichtste bij ons. Maar achteraf gezien, kon dit eigenlijk niet slagen. Wij hebben Doosan er bij onze klanten zó sterk ingeramd, dat ze niet zomaar zullen overstappen op een ander merk, welk merk dit ook is. Onze klanten zijn een beetje vergroeid geraakt met Doosan. Dus dat heeft tijd nodig. Maar die tijd hebben wij helaas niet.’

Wat De Vor nu nog rest, is het verder afbouwen van de inmiddels bescheiden voorraad, en het ontmantelen van de inventaris. ‘Eigenlijk zou je willen dat een soortgelijk bedrijf het hele pand in één keer overneemt. We hebben een kraanbaan, draaibanken, afzuigapparaten; alles hebben we in huis. Misschien gaat het lukken om alles in één keer van de hand te doen, we zullen zien.’

Zestig jaar historie

Met de sluiting van RoAd komt een eind aan ruim zestig jaar bedrijfshistorie. Deze vindt zijn oorsprong in 1957, als Andrés vader Cees samen met zijn broer Willem een handel in gebruikte tractoren opzet. Dit bedrijf wordt bekend onder de naam Gebr. De Vor Achterveld.

Cees en Willem de Vor verwerven het dealerschap van Fendt, en worden later ook importeur van dit merk. In de loop der jaren gaat Gebr. De Vor ook andere merken importeren. Behalve landbouwvoertuigen, worden daarnaast kranen en shovels aan het assortiment toegevoegd.

In 1986 wordt een aparte tak opgericht voor grondverzetmachines. Dat wordt RoAd Benelux in Barneveld. Dit bedrijf doet ook in intern transport en mobiele luchttechniek, maar het grondverzet (Doosan) en de wegenbouw (Bomag) zijn de corebusiness.

Gebr. De Vor is in 1977 verkocht aan Cebeco Handelsraad. Cees de Vor bleef vervolgens nog vijftien jaar directeur. In 2014 werd de naam veranderd in Mechan Groep. Willem de Vor is overleden in 1971, Cees de Vor in 1999. Tot dit moment is André de Vor samen met zijn zus Mieke eigenaar van RoAd.

Foto's

Reageer op dit artikel