nieuws

Mammoet verplaatst laatste kazemat Lekkanaal

Geen categorie

Mammoet heeft de laatste kazemat aan het Lekkanaal verplaatst voor het verplaatsingsproject bij de Nieuwe Hollandse Waterlinie. De operatie maakte onderdeel uit van een groter project waarin drie kazematten, een schutsluis en een duikerhoofd moesten worden verplaatst om ruimte te maken voor de verbreding van het kanaal. De operatie maakte onderdeel uit van een groter project waarin drie kazematten, een schutsluis en een duikerhoofd moesten worden verplaatst om ruimte te maken voor de verbreding van het kanaal.

Mammoet verplaatst laatste kazemat Lekkanaal
Transport Kazemat Schalkwijkse Wetering.

Mammoet pakte met behulp van een hijsportaal op een aantal Self Propelled Modular Transporters – ook wel SPMTs genoemd – de laatste kazemat op. Deze werd naar zijn nieuwe plek 80 meter verderop gebracht. De kazemat woog meer dan 750 ton.

In totaal verplaatste Mammoet sinds februari voor meer dan 4800 ton aan objecten voor Rijkswaterstaat en bouwcombinatie Sas van Vreeswijk.

De eerste kazemat werd op 22 februari verplaatst.

Mammoet moest stalen korset plaatsen

Verplaatsing Houtense Wetering

Verplaatsing van de Houtense Wetering door Mammoet.

Ondanks dat deze kazemat de lichtste kazemat in het project was, was dit niet de makkelijkste verplaatsing. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog is er een bom in het bouwwerk tot ontploffing gebracht. Hierdoor was de kazemat beschadigd. Om te zorgen dat de kazemat niet verder zou beschadigen, moest er eerst een stalen korset om worden gebouwd.

Nieuwe Hollandse Waterlinie

De drie kazematten, de schutsluis en het duikerhoofd waren ooit onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, een aantal verdedigingswerken die net voor de Tweede Wereldoorlog zijn aangelegd om Nederland te beschermen tegen buitenlandse invasies.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels