nieuws

Gebruikte Hyundai krijgt tweede leven als mosselkraan

Geen categorie

Graafmachines worden voor de meest uiteenlopende werkzaamheden ingezet. Een absoluut unieke toepassing vinden we in het Zeeuwse Yerseke. Daar staat op een ponton van de Nederlandse Mosselveiling een Hyundai monsters uit het ruim van mosselkotters te trekken. BouwMachines zocht de machine op en kwam tot verrassende ontdekkingen.

Gebruikte Hyundai krijgt tweede leven als mosselkraan
VFN#2073 Bijzondere kraan op de mosselveiling Yerseke, gemaakt door de fa. Timmermans

Met een droog pokkepok-geluid meert de mosselkotter pal naast het ponton van de Nederlandse Mosselveiling in Yerseke aan. Nadat kotter en ponton aan elkaar zijn geknoopt, springt één van de veilingmedewerkers op de kraan die met de draaikrans vast op het ponton is gemonteerd. Even later zet de giek van de kraan zich in beweging wordt de bak in het ruim vol mosselen gedirigeerd. De verrassing is groot, wanneer blijkt dat de klus geruisloos wordt geklaard: onder de kap ligt geen diesel- maar een elektromotor…

Nico van Zantvoort is hoofd van de veiling. “Elke kotter die mosselen voor de handel aanbiedt, meert bij ons aan. Ook als de mosselen niet langs de veiling gaan. Zo houden we de kwaliteit in de gaten.” Van Zantvoort vertelt dat op drukke dagen tientallen kotters bij het veilingponton aanmeren. Bij al die schepen neemt de kraan een duik in het mosselruim.

Helemaal gaar
De kraan waarmee de mosselveiling jarenlang bemonsterde, was een Caesar. De machine deed 25 jaar trouw dienst. “Ondanks dat hij slechts 2.400 uur op de klok had staan, was de kraan helemaal gaar”, vertelt Van Zantvoort. “We kregen er veel onderhoud aan en hij rookte flink.” Op zoek naar een vervanger, kwam de Mosselveiling bij L. Timmerman & Zn in Middelburg terecht. Timmerman bouwde voor verschillende opdrachtgevers al niet-alledaagse kranen.

Op basis van het pakket van eisen van de Mosselveiling zijn we aan de slag gegaan”, vertelt Marc Timmerman, directeur van speciaalbouwer Timmerman. “Eerste gedachte was om zelf een kraan te bouwen. Alleen zou de levertijd dan flink langer zijn. Stomtoevallig kwamen we echter een compacte Hyundai 235 LCR rupsgraver uit 2013 op het spoor. De machine had brand in de cabine gehad, maar was perfect voor ons: een binnendraaier, in perfecte staat, weinig uren gemaakt. Die verbrande cabine? Geen probleem, het hele interieur moest er toch uit.”

Zeewaterbestendige lak
Nadat de Hyundai helemaal was gestript, werden de metalen delen gezandstraald en vervolgens in een zeewaterbestendig laksysteem gezet. Ook werden de hydraulische cilinders gedemonteerd en gereviseerd. Onder de motorkap werd een elektromotor geplaatst met een piekbelasting van 98 kW. Verder werden door Timmerman nieuwe extra zware hydrauliekpompen geplaatst met elektrisch aangestuurde ventielen.

Voor de montage van de kraan op het dek, maakte Timmerman een aparte draaikrans. De krans is aan de onderzijde bevestigd aan een dikke pijp die ook op de bodem van het ponton is vastgelast. “Je kunt bestaande onderdelen weer gebruiken, maar het blijft behelpen. Beter is dan om het in één keer goed te doen.”


Alles te weten komen over deze unieke Hyundai? Het volledige artikel is terug te vinden in het septembernummer van BouwMachines. Nog geen abonnee? Profiteer dan nu van onze aanbieding: sluit een proefabonnement af en ontvang BouwMachines 3 maanden voor maar 25 euro.


Reageer op dit artikel