nieuws

LGH Hijsmaterieel ingezet bij groot onderwaterwerk

Geen categorie

OTN, aannemer van complexe onderwaterwerken, werkt aan de bouw van de ondergrondse parkeergarage aan het Damsterdiep in Groningen. Onlangs werden de kuipen voor de parkeergarage uitgegraven, waarbij OTN werd ingezet voor het onderwater storten van de betonvloer. LGH Hijsmaterieel, specialist in het verhuren van hef- en hijsmateriaal, werd ingeschakeld voor het leveren van de hef- en hijsmaterialen die voor dit project werden ingezet.

LGH Hijsmaterieel ingezet bij groot onderwaterwerk

De parkeergarage aan de Damsterdiep in Groningen wordt gebouwd door de combinatie Strukton Civiel en Strukton Bouw & Vastgoed. Naast Struktondochter OTN participeert ook dochter Reef Infra in de bouw. De parkeergarage krijgt een omvang van circa 8.000 vierkante meter en wordt ondergronds gebouwd. Er moet rekening gehouden worden met de hoge grondwaterstand. Daardoor komt er met graven grondwater vrij, waardoor de kuip nat moet worden uitgegraven. Om het grondwater te keren, is een betonvloer in de kuip gemaakt. Deze betonvloer van een meter dik, is aangebracht met een speciale stortpijp en bijbehorend drijvend materiaal. OTN heeft deze onderwater betonvloer gerealiseerd. Het bedrijf maakte daarbij gebruik van vier 2-tons verhaallieren en een 5-tons hijslier van LGH Hijsmaterieel.

(Lees verder onder de foto)

Arjan Bol, eerst verantwoordelijke bedrijfsbureau bij OTN: “Voor het realiseren van zo’n betonvloer, worden als eerste damwanden en funderingspalen aangebracht; daarna wordt de kuip uitgegraven die volloopt met water. Duikers maken dan de wanden en palen schoon, want daar zit nog klei op, alsook veen en resten zand. Vervolgens kan beton worden gestort. Dit gebeurt vanaf een ponton, waarbij gebruik wordt gemaakt van een betonsurfer, ofwel een pijp met een speciale voet en een drijflichaam. Het drijflichaam zit bovenin, waardoor de pijp rechtop blijft staan. Het beton wat gestort wordt, drukt de pijp van onderuit omhoog. Hierdoor is zichtbaar wat de dikte is van het gestorte beton. Omdat de stortpijp in het verse beton staat, vind er geen ontmenging plaats en kan op die manier een homogene vloer gestort worden. De stortpijp wordt in een vast stramien via de pontons door de bouwkuip gehaald. Het verhalen, ofwel verplaatsen van de pontons, hebben we gedaan met de 2-tons lieren van LGH. Met de 5-tons lier hebben we de betonsurfer gehesen, die telkens over de stempels in de bouwkuip moest worden gehesen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels