nieuws

Audi schiep de hogere middenklasse

Geen categorie

In de geest van oprichter August Horch bedachten Audi-ingenieurs jaar in jaar uit innovaties. Daarmee mocht het merk zich vanaf de vroege jaren twintig met recht toonaangevend noemen. Veel van de oorspronkelijke Audi-vindingen zijn nu nog actueel en zelfs binnen de hele autoindustrie toepasbaar.

Audi schiep de hogere middenklasse
Oõ0

In 1923 ontwierp de Hongaarse wetenschapper en aërodynamicus Paul Jaray voor de Audi type K een experimentele gestroomlijnde lichtgewicht carrosserie. Daarmee verminderde de lucht- en rijweerstand zodanig dat de snelheid van het standaardmodel van 95 kilometer per uur toenam tot 130 kilometer per uur, zónder de 50 pk-motor te wijzigen.

Een jaar later debuteerde op de Berlijnse autotentoonstelling het zescilindermodel M waarmee Audi een duidelijke voorsprong in de techniek nam. Dankzij een aluminium cilinderblok bereikten de ingenieurs een wezenlijke gewichtsbesparing. Met de modernste vindingen, zoals een enkele bovenliggende nokkenas, presteerde deze 4,6 litermotor niet alleen op hoog niveau, maar was hij tegelijkertijd erg stil en zuinig.

Met de toevoeging van het 100 pk achtcilinder model ‘Imperator’ in 1927 behoorde Audi inmiddels tot de hoogst gepositioneerde klasse automobielen. Voorafgaand aan de wereldwijde recessie liep de vraag naar auto’s in het luxe segment echter snel terug wat het voortbestaan van Audi in gevaar bracht.

De Deense industrieel Jorgen Skafte Rasmussen, in 1921 oprichter van de DKW motorfietsfabriek, wilde de kennis van Audi behouden en in 1928 nam hij de meerderheid van de Audi-aandelen over. Binnen het in 1932 door Rasmussen opgerichte conglomeraat Auto Union, waarin hij ook het oorspronkelijke Horch en het merk Wanderer opnam, kreeg Audi de positie van hogere middenklasse.

Rasmussen bewees daarmee zijn visionaire rol: met zijn vier merken – vandaag de dag nog herkenbaar in Audi’s embleem – wilde hij Auto Union tot hét toonaangevende Duitse autoconcern ontwikkelen. Audi staat sindsdien symbool voor technische vooruitgang. Zo voerde Auto Union de eerste crashtests voor auto’s uit en verkreeg men 3.000 nationale en internationale patenten op nieuwe uitvindingen.

Met het model Front UW lanceerde Audi in 1933 ’s werelds eerste middenklasseauto met voorwielaandrijving en onafhankelijke ophanging voor alle vier wielen. De tweeliter 40 pk zescilindermotor was ontworpen door de geniale professor Ferdinand Porsche die ook de beroemde en succesvolle Auto Union grand prix wagens construeerde. De Audi Front UW zou achteraf bepalend zijn voor het huidige imago van Audi dat voor comfort, ruimte maar ook prestaties en sportiviteit staat – en ook toen al stond.

Terwijl aërodynamicus Paul Jarray nog enkele studiemodellen voor Audi bouwde en de Front UW met verschillende carrosserieontwerpen te koop was, verscheen in 1934 de ultieme Audi uit de jaren dertig. De sportieve 55 pk sterke Front 225 combineerde namelijk technische avant garde met de ongeëvenaarde élégance van een tweepersoons roadster carrosserie. Speciaal voor Audi’s jubileum dit jaar is een Front 225 weer in oude glorie opgebouwd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels