nieuws

Volvo FH 16 700: de sterkste truck ter wereld

Geen categorie

Wie bouwt de sterkste truck ter wereld? Sommige vrachtwagen­fabrikanten maken er nog steeds een ware pk-race van. Verder dan 680 pk ging het niet, totdat Volvo begin dit jaar de nieuwe Volvo FH16 700 presenteerde. Inderdaad, 700 paardenkrachten.

Volvo FH 16 700: de sterkste truck ter wereld

Vorige week was de eerste mogelijkheid om in Nederland met de sterkste truck ter wereld te rijden. In de vlakke omgeving van Emmeloord komt de krachtpatser (foto) geen moment in de problemen, ondanks de 40 ton zware vracht die achter de auto hangt.

Met opvallend gemak schakelt de automatische I-Shiftversnellingsbak naar een steeds hogere gang. De invoegstrook op de A6 is nog maar voor een kwart gebruikt als de Volvo zijn topsnelheid heeft bereikt.

Vincent Winters, technicus bij Volvo Truck Nederland, legt tijdens de rit uit dat het niet alleen om pk’s gaat. “Veel vermogen is vooral goed voor het imago, bijvoorbeeld bij eigenrijders. Of er nu 680 of 700 pk onder de motorkap zit, maakt niet veel uit. Newtonmeters, de trekkracht; dat is van belang. En daar heeft deze auto met 3150 Nm meer dan genoeg van.”

Doorontwikkeling
Onder de motorkap ligt geen nieuwe motor, maar een doorontwikkeling van de bestaande 16,1 liter grote zescilinder uit de vorige generatie FH 16. Een belangrijke verbetering in deze D16G-motor is toepassing van multi-injectie met nieuw ontwikkelde pompverstuivers. Een kleine hoeveelheid brandstof komt daarbij tot ontbranding voordat de eigenlijke injectie plaatsheeft. Er is dus vuur aanwezig in de cilinder als de brandstof ingespoten wordt.

Dit resulteert in een hogere verbrandingstemperatuur, vollediger verbranding, meer vermogen en minder roet. Bijkomend voordeel is dat de motor stiller is. Er is echter ook een nadeel. Winters: “Bij hogere temperaturen komt meer stikstofoxide (NOx) vrij. Daarom hebben we een regeneratieve katalysator gemonteerd die de NOx opvangt en voor het grootste deel neutraliseert. Deze auto stoot hierdoor 40 procent minder schadelijke stoffen uit dan de vorige generatie en is daarmee Euro5-gecertificeerd.”

Dit certificaat verdient de FH 16 volgens Volvo ook met een brandstofverbruik dat vergelijkbaar is met dat van de vorige generatie dieselmotors, terwijl het vermogen met 40 pk toenam. Bij normaal gebruik is 1 op 3,5 mogelijk, aldus Charles Engelaar, woordvoerder van Volvo Truck. “Het heeft in deze tijden geen zin om een motor te ontwikkelen die veel brandstof verbruikt. Daarnaast heeft Volvo het milieu hoog in het vaandel staan, wat onder meer te zien is aan onze inspanningen op het gebied van hybridetechniek.”

Legendarisch
Van 1000 tot 1550 toeren per minuut is het volledige koppel van 3150 Nm beschikbaar. Op de weg is dit goed te merken. Met kinderlijk gemak trekt de FH 16 zijn zware vracht vooruit.
Volvo heeft iets met het predicaat sterkste vrachtwagen. Jarenlang pronkte het merk ermee. Het begon in de jaren ‘70 met de legendarische F 88. Waar de concurrentie niet meer dan 160 of 180 pk leverde, legde de F 88 320 pk op het asfalt. Ook de F 16 uit de jaren 90 liet de concurrentie met 460 pk ver achter zich.

Bron: Reformatorisch Dagblad – Het volledige artikel is [hier] te vinden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels