nieuws

Veertien Actros 1841 LS trekkers voor Cehave

Geen categorie

Onlangs werd de eerste van veertien nieuwe Mercedes-Benz Actros trucks van het type 1841 LS afgeleverd aan Cehave Landbouwbelang Voeders. De trekkers worden ingezet voor het transport van veevoeders voor de veeteelt.

Veertien Actros 1841 LS trekkers voor Cehave

Cehave Landbouwbelang Voeders maakt onderdeel uit van de Coöperatie Cehave Landbouwbelang, die ongeveer 6.000 Nederlandse leden telt. De kernactiviteiten van deze coöperatie bestaan zowel in Nederland als daarbuiten uit het produceren en vermarkten van diervoeders of bestandsdelen daarvan. Circa 570 medewerkers zijn werkzaam op productielocaties in Veghel, Oss, Maasbracht en Wanssum en realiseren een jaarlijkse omzet van ruim 575 miljoen euro.

Mercedes-Benz trekt de kar
Het totale wagenpark van Cehave Landbouwbelang Voeders telt 80 voertuigen waarvan het aandeel Mercedes-Benz op 25% ligt. Recentelijk werd de eerste nieuwe Actros van een order van veertien stuks afgeleverd door bedrijfswagendealer Rüttchen Veghel. Voor alle voertuigen zijn full operational lease contracten afgesloten via huisleasemaatschappij Mercedes-Benz CharterWay.

De nieuwe Actros trucks, allen van het type 1841 LS, worden ingezet voor het transport van veevoeders voor de veeteelt. Aan de trekkers worden speciale 32-tons trailers gekoppeld met drie assen waarvan de achterste twee stuurbaar zijn en de middelste hefbaar is. Hierdoor kan de combinatie eenvoudig over de vaak smalle boerenerven worden gestuurd. Om het zicht voor de chauffeur te optimaliseren is niet alleen gekozen voor een halflange cabine op de Actros, maar zijn er aan de truck en bulkoplegger vier camera’s bevestigd, die de gehele combinatie beslaan. Om snel en efficiënt de lading te kunnen lossen, zijn de trekkers voorzien van een speciale opbouw die een blowerpomp mogelijk maakt. Rüttchen Veghel heeft hiervoor de brandstoftanks en de AdBlue-tank aangepast waardoor er meer ruimte voor deze pomp werd gecreëerd.

De nieuwe Mercedes-Benz trucks zullen naar verwachting 80.000 kilometer per jaar afleggen. Dankzij de schone en zuinige Euro 5-motoren en het automatische transmissiesysteem Mercedes PowerShift worden het verbruik en de uitstoot tot een minimum beperkt. Daarnaast is de volautomaat ook bijzonder comfortabel voor de chauffeur. Om het verbruik tot een absoluut minimum terug te brengen, volgen de chauffeurs de training Het “Nieuwe Rijden” bij het Mercedes-Benz opleidingsinstituut Global Training in Nijkerk. In het trainingsprogramma wordt bovendien de nieuwe Europese Richtlijn vakbekwaamheid meegenomen die chauffeurs verplicht tot het volgen van nascholing.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels