nieuws

Pantservoertuig redt levens

Geen categorie

De Viking van het Korps Mariniers heeft in Tsjaad zijn vuurdoop beleefd. Niet alleen trekt de S10 tijdens het moessonseizoen gestrand verkeer los, bij vuurgevechten bijt hij daarnaast flink van zich af. “Als vredesmacht geven we met dit voertuig aan de bevolking een duidelijk signaal af”, vertelt sergeant-majoor Bertus van Beek: “We laten niet met ons sollen.”

Pantservoertuig redt levens

In het Noord-Afrikaanse land bewijst de Viking wat de Engelse zeesoldaten in Afghanistan allang wisten; het voertuig is van onschatbare waarde voor uitgezonden militairen. “De S10 van de Zweedse fabrikant Hägglunds is ongelofelijk terreinvaardig, snel, compact en gepantserd”, benadrukt Van Beek. Een Britse collega omschreef het volgens de onderofficier na zijn “tour of duty” kort en bondig: “Viking saves lives”.

(Lees verder onder de foto)

Behalve een goede bescherming tegen klein kaliber vuurwapens als de AK-47 en scherfwerking van ontplofte mijnen, verplaatsen de tweekoppige bemanning en maximaal tien andere inzittenden zich redelijk comfortabel in het product van Scandinavische bodem. “In de voorwagen is ruimte voor vier en in het achterste gedeelte voor acht militairen. Een deel van hun bepakking gaat mee op de bagagerekken op het dak.”

Het zicht voor de bestuurder is door de smalle pantserglasruiten beperkt. Daarom is een tweede operator bovenluiks geen overbodige luxe. “Gezien zijn vrije blik rondom, vormt deze marinier feitelijk de ogen van de chauffeur. Om die vent niet geheel open en bloot zijn werk te laten doen, plaatsen we nu als bescherming tegen vijandelijk vuur en de weergoden een geschutstoren.”

(Lees verder onder de foto)

Naast dit schild breidt het korps het wapenarsenaal uit. Van Beek: “Door nieuwe affuiten past er dan eveneens zwaarder geschut als de .50 mitrailleur en zelfs een 40 millimeter granaatwerper op. Dat verhoogt de slagkracht van uitgezonden eenheden nog meer.”

Een proefrit met de Viking op de Leusderheide onderschrijft de woorden van de sergeant-majoor. Het zicht van de chauffeur is inderdaad minimaal en aanwijzingen van de tweede operator zijn bittere noodzaak. Beschikt de bemanning over koptelefoons, voor de andere inzittenden is gehoorbescherming verplicht. Geen betutteling, zo blijkt even later. “De Viking maakt inderdaad vrij veel lawaai”, legt Van Beek uit, terwijl vier wagens vanuit de bosrand het open terrein opstuiven. Dit dreigende, brommende geluid van de 4,7 liter, zes cilinder en 250 pk Cummins-dieselmotor biedt bij daadwerkelijke inzet een niet te onderschatten psychologisch effect. “Het klinkt heel intimiderend en samen met zijn indrukwekkende uiterlijk, denken tegenstanders wel twee keer na voor ze naar de wapens grijpen.”

Bovenstaande tekst verscheen eerder in het vakblad BouwMachines.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels