nieuws

Extreme inzet Caterpillar wielladers

Geen categorie

Zo nu en dan komen er orders voorbij die iedere verkoper in tranche brengen. Van Tunen bestelde verleden jaar tien Caterpillar graafmachines 385 C en vijf Caterpillar wielladers 988 H. De laatste zijn aan het werk bij een bedrijf aan de Amerikahavenweg in Amsterdam. Het zijn werkpaarden die meer dan 7.500 uren per jaar ingezet worden.

Extreme inzet Caterpillar wielladers

Ernst Knaapen, service manager, bij Pon Equipment praat graag en met veel plezier over één van de grootste klanten van het afgelopen jaar: Van Tunen uit Velsen. Met een order van vijftien grote machines heeft hij daar ook alle reden toe.

“Van Tunen belde voor een graafmachine 385 C en voegde er terloops aan toe dat hij er wel tien wilde hebben. Toen we even stil werden, kwam meteen de vraag of we dachten dat hij een grapje maakte. Deze machines heeft Van Tunen zelf bijna allemaal voorzien van een driedelige giek en aan het werk gezet in diverse landen waaronder het Midden Oosten. Dichter bij huis draaien er machines van een tweede opdracht: vijf wielladers 988 H, die aan het werk zijn bij een bedrijf aan de Amerikahavenweg in Amsterdam.”

Caterpillar Highway
Het bedrijf zeeft, wast en verdeelt de aangevoerde kolen in fracties voor verder transport Europa in. Eén van haar locaties is die aan de Amerikahavenweg. Hier zitten een aantal overslagbedrijven van schroot, kolen, ijzer en puin die allemaal veel Caterpillarmaterieel op het erf aan het werk hebben. “In Almere noemen we dit dan ook wel de Caterpillarstraat”.
Arnold van Ouwerkerk is binnen Van Tunen verantwoordelijk voor de inzet van de Cat 988 H wielladers. Hij en Knaapen leggen uit welke technische veranderingen de dealer aan de wiellader aanbracht.

(Lees verder onder de foto)

Voor de veiligheid op het terrein is de wiellader voorzien van een snelheidsbegrenzer. Deze werkt met een sensor die de snelheid op de as in de gaten houdt. Hij meet het aantal omwentelingen, kent de wieldiameter en zorgt ervoor dat er automatisch afgeremd en teruggeschakeld wordt wanneer dat nodig is. Met een hoge snelheid doorrijden in een lage versnelling is nu ook niet meer mogelijk. “Eigenlijk houden we het gaspedaal voor de gek. Caterpillar had dit niet standaard leverbaar en we moesten om de elektronica heen bouwen. Iets wat de technische mensen in Almere bijzonder goed gelukt is.”

Sensor op de as
Een tweede eis van de eigenaar betrof snelheidsbeperking bij het rijden met een volle bak in geheven stand. Met een hoogtesensor in combinatie met een de sensor op de as wordt hier opnieuw het gaspedaal gefopt. Vanuit de machinist recht op de last gezien, werkt het heel eenvoudig. Als je de bak niet ziet, gaat de machine 6 kilometer per uur rijden; als je de bak wel ziet, gaat de machine naar 16 kilometer per uur. Vooral de bocht in met een geheven last kan een dergelijke kolos nog wel eens op zijn snuit krijgen.

Achter aan de machines werd een bullbar, een ijzeren frame, gemonteerd die er voor moet zorgen dat bij kleine confrontaties onderling de machine niet beschadigd wordt. “Het mes van een bak met 17 kuub kolen erin, snijdt bij een botsing als door een pakje boter in de achterkant van een onbeschermde machine!”

De centrale vetsmering op de 988 H werd naar beneden geplaatst, zodat de machinist bij het tanken “s morgens gemakkelijker ook dat deel van het dagelijkse onderhoud kan uitvoeren. Om op te vallen, en dus nog eens voor de veiligheid, functioneert er tijdens het achteruit rijden een zwaailamp.

(Lees verder onder de foto)

Laatste, maar geen onbelangrijk detail dat de verkoper nog graag onder de aandacht brengt is de emissiebesparing. In vergelijk met de oude machines zou dit 18 procent bedragen. “Nu moet je wel voorzichtig zijn met het vergelijken van oude motoren en nieuwe. Alle fabrikanten bouwen nu zuiniger motoren. Maar toch!”

Er eentje bij
Van Tunen kocht de machines volgens Knaapen met een groot vertrouwen in Caterpillar. “Je kunt wel van alles op papier zetten, de praktijk daar gaat het om.” Pon Equipment heeft er alles aan gedaan om dat vertrouwen niet te beschamen. Tijdens de aflevering was er een trainer, een technische man en een monteur aanwezig om de machines één voor één soepel in de shift te laten lopen. Overigens werden niet alle vijf machines in één keer verkocht. Toen de eerste vier machines in bedrijf gingen, kwam de opdracht vanuit Velsen: “Doe er nog maar eentje bij.”

Nadere informatie: www.vantunen.nl.

Technische gegevens Cat 988 H wiellader
motor: Cat C18 • vermogen: 373/507 kW/pk • bij: 1800 toeren • hydrauliekopbrengst: 492 liter/minuut • koppel: 2700 Nm • bij: 1200 toeren • brandstoftank: 712 liter • gewicht: 50 ton.
Nadere informatie: www.pon-cat.com.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels