nieuws

Volvo Trucks’ Accident Research Team bestaat 40 jaar

Geen categorie

Het Accident Research Team – ART – van Volvo Trucks viert vandaag zijn jubileum. Al 40 jaar onderzoekt dit ongevallenonderzoeksteam veiligheidsaspecten van trucks in het verkeer.

Volvo Trucks’ Accident Research Team bestaat 40 jaar

Het Accident Research Team, of kortweg ART, werd opgericht in 1969 door Volvo Trucks. De opdracht die het team meekreeg, was onderzoek te verrichten naar ongevallen waarbij Volvo-trucks betrokken waren en waarbij letsel ontstond bij chauffeurs of bijrijders.

ART heeft het werk door de jaren heen onverminderd voortgezet. Bij de start was het team op ieder moment en het hele jaar door beschikbaar om onderzoek te verrichten naar ongevallen in de omgeving van Göteborg. Vandaag de dag is de focus wat verschoven: in plaats van alleen onderzoek te doen naar ieder afzonderlijk ongeval concentreert men zich nu vooral op nieuwe vormen van ongevallen.

Door de vele onderzoeken die door de jaren heen zijn uitgevoerd, ontstond een unieke en uitgebreide kennisverzameling over hoe ongevallen waarbij trucks zijn betrokken, kunnen gebeuren.

(Lees verder onder de foto)

Het werk van het Accident Research Team richt zich zowel op de actieve als passieve veiligheid. Onderzoek naar passieve veiligheid werd ontwikkeld om het letsel bij ongevallen te minimaliseren. Hoewel ieder veiligheidsdetail in een truck belangrijk is, bepaalt alleen het totale ontwerp hoe veilig een truck is bij een botsing.

Het zoeken naar oorzaken van ongevallen en hoe deze te voorkomen, valt onder actieve veiligheid. Volvo streeft er zo veel mogelijk naar om ongevallen te voorkomen. Sinds de jaren ’70 benadrukt ART daarom het belang van de chauffeursomgeving en rijhouding. De ontwikkeling is gebaseerd op het functioneren en reageren van mensen. Zicht, lawaai, trillingen en het klimaat in de cabine hebben meer invloed op de veiligheid dan men in eerste instantie verwacht.

Feiten rondom veiligheid
Al veertig jaar draagt het onderzoek van Volvo Trucks’ Accident Research Team bij aan de ontwikkeling van verschillende veiligheidsmaatregelen. Hier volgen enkele voorbeelden van ontwikkelingen waarbij Volvo Trucks aan de wieg stond:

• 1977: Volvo F10/F12 veiligheidscabine met versterkte voorkant, impactabsorberend dashboard en lage bumper aan de voorzijde.
• 1979: Driepunts- oprolbare veiligheidsgordel met elektronisch slot en vervormd, impact- absorberend stuurwiel.
• 1985: De Volvo Z-cam remsysteem met ABS
• 1994: Airbag
• 1996: FUPS (Front Underrun Protection System) – frontale onderrijbeveiliging
• 1998: EBS (Electronic Brake System) – elektronisch remsysteem
• 2001: ESP (Electronic Stability Program) – elektronisch stabiliteitssysteem
• 2003: ACC (Adaptive Cruise Control)
• 2005: Alcolock – om rijden onder invloed tegen te gaan
• 2008: LCS – Lane Changing Support. Een systeem dat waarschuwt voor voertuigen in de blinde hoek aan de passagierszijde. DAS – Driver Alert Support. Een systeem dat vermoeide chauffeurs adviseert een pauze te nemen. ESP – Electronic Stability Program – voor LZV’s.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels