nieuws

Vijf MAN TGX trekkers voor Van de Wetering

Geen categorie

Ruim een halve eeuw houdt Transportbedrijf A.L. van de Wetering in het Brabantse Heesch zich bezig met het kippervervoer van vele bouwgrondstoffen. Hiervoor beschikt het bedrijf over 52 eigen vrachtauto’s, verdeeld over 35 trekkers met een 3-assige kipperoplegger, 16 reguliere 8×4 kippers en een 6×4 kipper als trekker van een dieplader voor bouwmachines. Naast de beide bestaande hoofdmerken heeft Van de Wetering nu ook voor MAN gekozen. Dat merk leverde via haar Eindhovense dealer vijf TGX 18.440 4×2 trekkers met een XL-cabine en TipMatic transmissie.

Vijf MAN TGX trekkers voor Van de Wetering

Vervoer is één van de kernactiviteiten bij Van de Wetering. “Wij winnen bijvoorbeeld ook klei en verkopen dat aan de keramische industrie, halen zand uit winputten, doen vele vormen van grond- weg- en waterbouw en adviseren daar ook over. Verder houden wij ons ook bezig met het bouwen van dijken en oeverwerken, het inrichten van bedrijfsterreinen en projectmatige natuurontwikkeling. Werkzaamheden die vragen om verschillende soorten kippers, wielladers, hydraulische kranen, draglines en bulldozers. Materieel dat wij ook allemaal zelf hebben en onderhouden, want wij gaan alleen naar de leverende dealers voor het service- en garantiewerk. De rest van het onderhoud gebeurt hier in onze eigen werkplaats”, legt directeur Jos van de Wetering uit.

Gevraagd naar de keuze voor MAN stelt hij: “Wij waren op zoek naar een tweede trekkermerk en hebben voor deze 4×2 TGX-en gekozen. Auto’s die binnen onze inzet passen, omdat wij meestal over verharde grond rijden en anders een baan met onze eigen rijplaten neerleggen. Van belang is verder dat er voldoende motorvermogen beschikbaar is om in een colonne van geladen auto’s vlot naar een werk te rijden. In combinatie met de grote cabine en TipMatic automaat maakt dat het rijden voor de chauffeur ook alleen maar relaxter. Achter deze trekkers hangen drie-assige kipper opleggers, waarmee wij ook veel in Duitsland en België rijden. Een totaalgewicht van 40 ton is voor ons dus het maximum.”

Van de Wetering sluit zich met deze MAN koop aan bij andere vervoerders uit de grond- weg en waterbouwsector, die inmiddels ook voor het merk kozen. De auto’s bij Van de Wetering rijden gemiddeld een jaar of negen en leggen in die periode totaal tussen de 1 en 1,2 miljoen kilometer af. Het getrokken materieel kent ‘twee’ levens en wordt halverwege de loopbaan in de eigen werkplaats volledig gestript en opnieuw opgebouwd en gespoten. “Daarmee passen zij ook weer keurig bij de nieuw aangeschafte trekkers. Die vanwege de verschillende klanten waar Van de Wetering voor rijdt, in verschillende kleuren zijn uitgevoerd”, besluit de directeur.

De geschiedenis van Van de Wetering gaat terug naar 1955 toen de vader van Jos met een GMC kipper uit de dump begon met het rijden van zand en grint. Die auto staat dan ook op een prominente plaats bij het pand waar men nu al weer dertien jaar gevestigd is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels