nieuws

Cummins QSL voldoet aan de 2011 emissienormen

Geen categorie

Cummins heeft gedurende de INTERMAT beurs in Parijs, Frankrijk van 20-25 april het nieuwe QSL9 motorenplatform geïntroduceert dat voldoet aan de EU Stage IIIB en EPA Tier 4 Interim off-highway emissienormen.

Cummins QSL voldoet aan de 2011 emissienormen

De QSL9 werd met een volledig geïntegreerde luchtaanvoer en uitlaatgas nabehandelingssysteem tentoongesteld met alle Tier 4 componenten die ontworpen en geproduceerd worden door Cummins zelf. De schonere en efficientere verbranding vermindert het brandstofverbruik van de QSL9 tot wel 5%, afhankelijk van het vermogen. De QSL9 vergroot haar maximum vermogen tot 380 pk (283 kW) met een piekvermogen tot wel 400 pk (298 kW), bij een lager toerental voor een zeer hoog belastingsprofiel. Dit in vergelijking met een Tier 3 maximum vermogen van 365 pk (272 kW) met een piekvermogen van 375 pk (280 kW).

Extra High Pressure Injection
Het 8.9 liter Stage IIIB/Tier 4 platform integreert het Cummins ‘Extra High Pressure Injection’ (XPI) brandstofsysteem dat de laatste ontwikkelingen weergeeft met betrekking tot de mogelijkheden op het gebied van common rail. Het XPI systeem is in staat om meerdere injectie momenten te creëren met een zeer hoge brandstofinspuitdruk. Dit geldt voor alle toerentallen en resulteert in een schonere verbranding en verbeterde prestaties. Het brandstofsysteem is aangevuld met een ‘Cummins Variable Geometry’ turbo. Deze zorgt voor een voortdurende afwisseling in de turbodruk om het precieze motortoerental te bereiken en de gevraagde motorbelasting. De QSL9 vermogens zijn verruimd om te profiteren van de voordelen die een 8.9 liter cilinderinhoud biedt ten aanzien van verhoogde prestaties en een brandstofverbruik binnen de lage emissie eisen van 2011. De QSL9 zal de basis zijn ter vervanging van de 8.3 liter QSC en biedt zelfs aantrekkelijkere prestaties voor ‘equipment’-fabrikanten met lagere operationele kosten.

Meer flexibiliteit
De QSL9 biedt een aanzienlijke flexibiliteit ten aanzien van het vermogen met betrekking tot Stage IIIB en Tier 4 applicaties. Een piekvermogen van maximaal 400 pk (298 kW) stelt de QSL9 in staat om ook applicaties aan te drijven die normaal door motoren met grotere cilinderinhoud worden aangedreven. Door het verlagen van de vermogensrange tot 240 pk (179 kW) zorgt dit voor meer betrouwbaarheid en een verbetert koppel van de 8.9 liter voor equipment dat meestal gebruik maakt van StageIIIA / Tier 3 motoren met een kleinere cilinderinhoud. Klanten kunnen vertrouwen hebben in de bekwaamheid van Cummins. Dit niet alleen vanwege het behalen van de emissie eisen van 2011, maar ook vanwege het feit dat binnen die normen de QSL9 betere prestaties levert en lagere operationele kosten heeft.

(Lees verder onder de foto)

Cummins Diesel Particulate Filter

De QSL9 gebruikt hetzelfde Stage IIIB / Tier 4 emissie ontwerp die ook is gebruikt voor de kleinere QSB6.7 en de grotere QSX motoren. Een geïntegreerd Cummins ‘Diesel Particulate Filter’ (DPF) zorgt voor een vermindering van roetdeeltjes van 90% en het gekoelde ‘Exhaust Gas Recirculation’(EGR) systeem vermindert de NOx met 45%. Het DPF filter vervangt de gebruikelijke uitlaatdemper met gelijkwaardige geluidsabsorptie en heeft een buitengewoon robuust ontwerp en is bestand tegen stevige schokken en trillingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels