nieuws

Ballast: meer aanhaken dan ‘alleen maar’ de telekraan

Geen categorie

De Ballast aanhangwagen is een uitkomst voor tal van kraanmachinisten: tegelijk met hun 80- tot 160-tons telekranen, kunnen ze nu ook extra ballast én hun bedrijfsauto naar de bouwplaats meenemen. Wil de kraanmachinist naar huis of het hotel, dan hoeven geen onnodige dure kraankilometers worden gereden. De kraan is immers bedoeld voor andere doeleinden.

Ballast: meer aanhaken dan ‘alleen maar’ de telekraan

Producent Nooteboom heeft voor de Ballast Aanhangwagen gekozen voor luchtgeveerde, star gemonteerde asstompen. Dit levert tussen de wielen een vlakke effectieve laadruimte op van 450 centimeter lengte, 170 centimeter breedte en 82 centimeter hoogte. Hiertussen kunnen de ballastgewichten geplaatst worden. Doordat de ballast diep wordt afgelegd, is het zwaartepunt laag. Dat maakt de aanhangwagen bijzonder stabiel. Is de ballast geladen, dan klappen de ‘deksels’ dicht. De Ballast Aanhangwagen heeft een totale lengte van 7 en een breedte van 2,75 meter. Het bovendek ligt op circa 120 centimeter boven het maaiveld.

(Lees verder onder de foto)

Bedrijfsauto
In de deksels zitten aluminium oprijplanken verborgen, waarover de bedrijfsauto zó het dek kan oprijden. Door de lange oprijplanken en de kleine hellingshoek kan de bedrijfswagen op eigen kracht naar boven komen.

Nooteboom’s nieuwe Ballast Aanhangwagen voor telekranen weegt ongeveer vier ton en mag in totaal zeventien ton lading meenemen. De Ballast Aanhangwagen is ontwikkeld in samenwerking met Mammoet Nederland en zij hebben er inmiddels vijftien in gebruik. Naast de functionele voordelen, heeft Mammoet vooral ook op economische gronden voor dit concept gekozen omdat hierdoor de kraankilometers aanzienlijk zijn teruggebracht. En er is een fikse kostenbesparing gerealiseerd, waarmee de Ballastaanhangwagen zich snel terugverdiend.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels