nieuws

Twee MAN TGS betonmixers voor Albeton

Geen categorie

Albeton in Amsterdam heeft twee betonmixers uit het begin van de negentiger jaren vervangen door nieuwe Euro 4 MAN TGS 4-assers. Deze voertuigen van het type 41.400 8×4 BB met M-cabine en een 10 kuubs Mulder betonmixer zijn geleverd door MAN Amsterdam-Hoofddorp.

Twee MAN TGS betonmixers voor Albeton

Directeur Huig Droog van Albeton en de Algemene Beton Maatschappij (ABM) onderbouwt de aankoop van de MAN’s als volgt: “De laatste tijd kochten wij bijna alleen maar vijfassers met totaalgewichten tot vijftig ton. Maar wij hebben ook het nodige kleine werk in de stad en ook op bepaalde bruggen mag je niet met die zware voertuigen komen. Verder zoek je voor de stad naar vaak wat kortere en meer wendbare auto’s. En ook de nieuwe milieuregels maken in ieder geval een Euro 4 noodzakelijk. Vandaar dat wij nu de twee oudste auto’s hebben vervangen door nieuwe. Tot nu toe reden wij altijd met twee huismerken en die maken voor hun milieuprestaties gebruik van AdBlue. Zelf zochten wij ook naar andere mogelijkheden en in die periode kwam hier ook een vertegenwoordiger van MAN. Hij deed een goed aanbod voor Euro 4-auto’s zonder AdBlue en gaf aan dat er ook Euro 5’s zonder AdBlue komen. Dat gevoegd bij het scherpe aanbod, het gunstige onderhoudcontract en nog wat andere zaken, bepaalde de keus op deze MAN’s. De mixeropbouw komt net als bij onze andere voertuigen van Mulder.”

Het is een 10 kuubs mixer die zowel ingezet kan worden voor het vervoer van beton als anhydrietspecie. Dat laatste is een product van dochterbedrijf MSA dat op hetzelfde terrein aan de Amsterdamse Cruquiusweg is gevestigd en waaraan Albeton regelmatig auto’s verhuurt. Over het algemeen zijn de auto’s van Albeton in en om Amsterdam actief en rijden dus niet eens zoveel kilometers. Daarentegen kent de motor wel de nodige draaiuren omdat deze ook voor de aandrijving van de trommel zorg dragen. Het relatief lage aantal kilometers maakt ook dat de bedrijfsvoertuigen van Albeton vaak langer dan 10 jaar meegaan.

Droog vervolgt: “Tot nu toe hadden wij geen optimale ervaringen met automaten. Zelf zou ik er nog wel voor zijn, maar de chauffeurs geven de voorkeur aan een handgeschakelde versnellingsbak. Met name in hele smalle straatjes, het keren en manoeuvreren in de binnenstad is een handgeschakelde versie makkelijker om mee te rijden. In dit verhaal luisteren wij dus ook naar de ervaringen van de chauffeurs. Dan doen wij ook met de nieuwe MAN’s. Ik hoor dat de auto’s erg stil zijn en het ook door hun wendbaarheid ook in ons werk goed doen. Dus de eerste ervaringen zijn positief. Met onze kieper erbij hebben wij in totaal 23 auto’s rijden, waarbij de MAN’s dus twee hele oude mixers vervangen. Wij hebben die nieuwe auto’s wel precies hetzelfde laten uitvoeren met een achteruitrij- en voorzichtcamera, communicatie-apparatuur, een boardcomputer en een Routevision-systeem waarmee wij precies kunnen zien waar de auto’s op dat moment rijden.”

Albeton heeft het onderhoud van de nieuwe MAN 4-assers volledig uitbesteed aan MAN Amsterdam-Hoofddorp. Het onderhoud aan de betonmixers doet men deels zelfs en voor het overige roept men de hulp van die leverancier in.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels