nieuws

Volvo richt zich op veiligheid

Geen categorie

Veel ongelukken gebeuren door onoplettendheid of concentratieverlies van de bestuurder. Onderzoekers van het Amerikaanse Virginia Tech Transportation Institute claimen zelfs dat acht van de tien verkeersongelukken gebeuren doordat de bestuurder de concentratie verloren was. Volvo heeft daarom systemen ontwikkeld die chauffeurs bij de les houden. Het merk verzorgt ook trainingen die erop gericht zijn dat chauffeurs beter werken en veiliger en minder gestrest rijden.

Volvo richt zich op veiligheid

Onderzoek toont aan dat tien tot twintig procent van alle eenzijdige ongevallen veroorzaakt wordt door vermoeidheid van de chauffeur. Daarom heeft Volvo als eerste het Driver Alert Support systeem ontwikkeld, wat het voertuig in relatie tot de wegbelijning in de gaten houdt. Als dit systeem onregelmatigheden bespeurt, bijvoorbeeld het langzaam naar de vluchtstrook neigen, dan krijgt de chauffeur een geluid te horen. Als het onregelmatige rijden aanhoudt, wordt de chauffeur geadviseerd te stoppen.

Een andere oorzaak van ongelukken met vrachtwagens is het niet kunnen zien wat er gebeurt. Dode hoeken, een donkere omgeving, bochten en dergelijke zaken verminderen de controle van de chauffeur over de situatie. Ook het wisselen van rijstrook is zo’n situatie en Volvo’s Lane Changing Support helpt de chauffeur daarbij. Een radarsensor detecteert voertuigen direct naast de truck en waarschuwt de chauffeur met een lichtsignaal en het steeds luider worden van het geluid van de richtingaanwijzer.

Soms is het ook te donker om goed de spiegels te kunnen benutten. Dan is er simpelweg niets te zien in de spiegels. Daarvoor heeft Volvo bochtverlichting bedacht op de truck die aangaat op het moment dat de richtingaanwijzer bediend wordt als de truck langzamer dan 30 km/uur rijdt, aan beide zijden van de truck. Verder stuurt een regensensor automatisch de ruitenwissers aan bij regen, al naar gelang de intensiteit van de regen.

Ook het Electronic Stability Program van Volvo levert een grote bijdrage aan de verkeersveiligheid. Dit systeem kan in bepaalde gevallen een vrachtwagen die dreigt te kantelen toch overeind houden door individueel bepaalde wielen te remmen.

Maar het begint natuurlijk allemaal bij de chauffeur zelf. In 2009 wordt er een Europese wet van kracht die chauffeurs verplicht zich te laten trainen in onder andere veiligheid. Een dergelijke chauffeurscursus biedt Volvo sinds kort aan, die voldoet aan de eisen voor 2009.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels